Článek
Když navštívíte škodovácké muzeum v Mladé Boleslavi, uvidíte ji po dlouhé době na vlastní oči. Škoda Fabia WRC. Nástupce úspěšné soutěžní Octavie. Menší, kompaktnější, obratnější. Ale stejně robustní. Taková, jak si ji Škodovka kdysi vysnila. Poprvé o ní promluvili při Rallye Monte Carlo v lednu 2003, poprvé ji ukázali v Ženevě o dva měsíce později (to ještě byly autosalony nablýskané, pompézní a plné novinek). A řekli, že už ji pár měsíců testují a testovat budou dál. A že se máme na co těšit.
O další tři měsíce později, na červnovém autosalonu v Brně, tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek také konečně oznámil datum ostrého startu: 25. až 27. července, Německá rallye. „První rok bude zkušební, v následujícím roce se chceme objevovat na stupních vítězů a o další rok později bychom mohli bojovat o titul mistra světa.“ To byly velké plány…
Aby taky ne. Octavia WRC byla povedené závodní auto a hlavně měla to, co mají soutěžní škodovky dodnes – odolnost. A protože Škoda Motorsport měla moc dobře v paměti ještě ty horké chvíle, kdy jedna Octavia WRC při svojí premiéře do soutěže ani neodstartovala, tak věnovala spoustu úsilí, času a peněz, aby byla Fabia WRC lepší. Napřed ji zkoušeli na polygonu v Husí Lhotě, jezdili s ní na testovací trati Volkswagenu. A pak ji vzali na ostré testy do Itálie, Řecka a Německa. Hodně se jezdilo také v Bělé pod Bezdězem, to mají z Boleslavi kousek.
Ještě předtím bylo jasné, že automobilka musí postavit minimálně 2500 aut, ze kterých bude Fabia WRC vycházet. Ano, správně. Díky tomu jsme se dočkali Fabie RS první generace, kterou poháněl naftový motor 1,9 TDI s výkonem 130 koní, jenž se rychle stal mokrým snem mnoha tehdejších fanoušků značky. A který si dodnes drží svůj punc, jen se podívejte na ceny nebouraných kusů v originálním stavu. Ostatně jen ten přední nárazník, díky kterému Fabie RS narostla na minimální předepsanou délku čtyř metrů, je ceněným artefaktem.
Je vám ale asi jasné, že rozdíl mezi homologačním autem a soutěžním speciálem byl propastný. Fabia WRC měla přeplňovaný benzinový dvoulitr a byla to čtyřkolka. Motor byl naladěn na 300 koní a 600 Nm, byl spárován se šestistupňovou sekvenční převodovkou a vůz měl tři aktivní diferenciály. Vpředu i vzadu byly užity vzpěry MacPherson (vpředu se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu se dvěma příčnými a jedním podélným ramenem). A vypadala skvěle, že?
Oficiální testování začalo hned po premiéře. Zúčastnili se nejen tehdejší jednička mladoboleslavského týmu Didier Auriol a dvojka Toni Gardemeister, ale také testovací jezdci Kenneth Eriksson a Matthias Kahle. Ve srovnání s tehdy ještě závodící Octavií WRC byla Fabia podle Gardemeistera rychlejší v pomalých zatáčkách, ale bylo nutné zapracovat na její maximální rychlosti a stabilitě.
V průběhu jednoho z testů pak došlo i na homologaci vozu, která proběhla v Mladé Boleslavi pod dohledem inspektorů FIA. A možná by vás mohlo zajímat pár zajímavých detailů… Tehdy bylo podmínkou postavit nejen finálně 2 500 aut, ze kterých Fabia WRC vychází, ale také produkce nejméně 25 000 sériových vozů výchozí modelové řady s minimální délkou 3 750 mm.
Soutěžní auto pak muselo vážit nejméně 1 230 kg bez posádky, kvůli použití širších pneumatik a rozšíření rozchodu kol obou náprav byly blatníky a podběhy roztaženy na maximálně povolených 1 770 mm. Kvůli pohonu všech kol předělali její podlahu, objem palivových nádrží byl ve srovnání se sériovým vozem Fabia dvojnásobný (90 l). A samozřejmě, že kvůli rámu mělo auto výrazně vyšší torzní tuhost.
Jak už zaznělo, tak první soutěží byla pro novou Fabii WRC ADAC Rallye Deutschland, ale dopadlo to všelijak, jen ne dobře. Auriol měl problém s motorem, Gardemeister pak po drobném kontaktu s obrubníkem se zadní nápravou. Také v následující Neste Rally Finland nedojela do cíle ani jedna škodovka, protože Auriolovi se obnovilo zranění ramene a motor tentokrát potrápil Gardemeistera.
Prvním závodem, kdy se Fabia WRC objevila v cíli, tak byla Telstra Rally Australia, byť jedenácté a dvanácté místo bylo za očekáváním. A lepší už to v roce 2003 nebylo. Drobné dětské nemoci vozu i smůla na trati jednotlivých rychlostních zkoušek jako by však předznamenaly nelehkou životní dráhu vozu. V pěti závodech ze sedmi, do kterých tým tehdy odstartoval, bylo vždy v cíli alespoň jedno auto, ale větší úspěchy žádné.
Vůz byl pro sezónu 2004 upraven a dostal několik homologačních výjimek. Výfuk byl kvůli kardanu přesunutý vpravo, byl upravený podvozek a motor dostal vstřikování vody do sacího potrubí. Jenže ani to nepřineslo kýžené ovoce.
Auriol měl se Škoda Motorsport pouze roční smlouvu a v roce 2004 do seriálu mistrovství světa vůbec nenastoupil. Za volantem se střídali jezdci Schwarz, Gardemeister a Paasonen. Právě posledně jmenovaný Fin se pak na dlouho postaral o nejlepší výsledek Fabie v šampionátu, když na domácí rallye dojel šestý. V tom roce se pak v autě objevil i Roman Kresta, který v Německu jel na průběžném sedmém místě, ale poškodil zadní zavěšení a musel odstoupit. Do závěrečné Rally Catalunya odstartoval Jan Kopecký, ale i toho zastavila nehoda…
V následující sezóně se Fabia WRC dočkala dalších úprav. Vylepšená karoserie, elektronický plyn, nové turbo… Opět se za jejím volantem střídalo víc posádek jak na kolotoči, za zmínku stojí jména jako Ekström, Hirvonen nebo McRae. A právě ten mohl dovést Fabii WRC k prvnímu pořádnému úspěchu!
Už při Rally Wales totiž dojel sedmý, a kdyby soutěž předčasně neskončila kvůli smrtelné nehodě, mohlo to být dost možná ještě lepší. V Austrálii vodil McRae svou Fabii WRC na průběžném druhém místě, když pak tým (prý navzdory jeho protestům) přistoupil v závěru soutěže k rutinní výměně spojky, kterou ale nestihl v časovém limitu, a Colin musel ze skvěle rozjetého závodu odstoupit.
Ještě dnes se u piva často řeší, jestli to všechno nebylo náhodou schválně a že Létající Skot prostě jen nesměl porazit tehdejší škodováckou jedničku Armina Schwarze, ale ve skutečnosti šlo o souhru nešťastných okolností. Spojka na McRaeově autě se měnila na poslední chvíli ve spěchu a s velkou dávkou nervozity, která rozhodila i zkušené mechaniky – pod tím obrovským tlakem nečekaného úspěchu a časové tísně udělali celou řadu chyb, které by se jim normálně nikdy nepřihodily. Prostě zatracená smůla.
Začátkem listopadu 2005 nakonec padlo rozhodnutí, že Škodovka svůj tovární tým ve WRC ruší. Nahradily jej dvě soukromé stáje, jedna česká a druhá zahraniční, které dostaly Fabie WRC k dispozici a dočkaly se i tovární podpory. Paradoxem je, že už ve čtvrtém podniku ročníku 2006 dojel mladý Jan Kopecký na skvělém pátém místě v Katalánské rally a stejný úspěch opakoval v Německu.
Během sezóny startoval Kopecký celkem v deseti soutěžích MS a získal spoustu zkušeností, které zúročil v dalších sezónách za volantem nových generací soutěžních škodovek. V roce 2006 navíc hned třikrát zajel nejrychlejší čas v rychlostní zkoušce soutěže mistrovství světa! Fabia WRC mu zkrátka sedla, navíc tým kolem něj dokázal auto dobře připravit. Při testování se s ní rád svezl i tehdejší známý jezdec formule 1 Robert Kubica a na poslední soutěž španělského mistrovství si ji vypůjčil dvojnásobný mistr světa v rally Carlos Sainz, aby přesvědčivě zvítězil.
Fabia WRC navzdory svému věku závodí dodnes. Bylo vyrobeno celkem čtyřiadvacet soutěžních speciálů, pět jich bylo nenávratně zničeno. Aktivní kariéru ještě pořád zažívají vozy s pořadovými čísly 5, 7, 9, 18, 23 a 24, byť zdaleka už v ne tak ostrém nasazení.
Fabia WRC mistrovství světa nevyhrála. A nakonec v něm nenechala ani tak velký otisk, jak si v Boleslavi vysnili. Ale stala se autem, jež dalo pevný základ a řád týmu Škoda Motorsport, který se odrazil v pozdějších mimořádných úspěších Fabií specifikace S2000, R5 a Rally2. A bude nepochybně platit i pro nejnovější Fabii RS Rally2. Ale to už je zase jiný příběh.