Hlavní obsah

Silnice je a najednou zmizí. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli řízení v Maroku: Je to intenzivní, ale o to krásnější zážitek

Foto: Mazda

Za dva dny jsme za volantem v okolí Marrákeše strávili 20 hodin a absolvovali 900 kilometrů po cestách i necestách. Z úpatí Vysokého Atlasu si odvážíme nespočet zkušeností, ale i rady pro řidiče, kteří se na podobné dobrodružství třeba chystají.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Akce zvané Mazda Epic Drive nemají v názvu slovíčko Epic náhodou. Jde o velkolepou událost, během níž si může hrstka pozvaných šťastlivců (včetně nás novinářů) vyzkoušet své řidičské schopnosti v netradičním a mnohdy náročném prostředí. S produkty japonské značky se v minulosti jezdilo po zamrzlém jezeře Bajkal, na severním polárním kruhu, v Kazachstánu, ale třeba i na Azorských ostrovech. My máme první příležitost teď. Příští zastávka: Marrákeš!

Marrákeš je jedno ze čtyř královských měst Maroka a mimo jiné i hojně vyhledávané turistické místo. Ač jde z našeho pohledu o exotickou destinaci, nevyžaduje místní legislativa mezinárodní řidičský průkaz. Prokázat se policii (nebo třeba v půjčovně aut) tak můžete i klasickým českým řidičákem.

Ještě před sbíráním jízdních zážitků vyrážíme prozkoumat centrum Marrákeše pěšky. Středobodem kulturního dění jsou jednoznačně trhy v Medině. Tady můžete nakoupit suroviny, lokální dobroty nebo se pokochat kobrou vedenou tóny píšťaly přímo z klobouku. Místní jsou k turistům maximálně vstřícní, ostatně právě na nich stojí a padá celý jejich byznys. Pokud se tu chystáte nakupovat, určitě oprašte své dovednosti ve smlouvání!

Foto: Mazda

Víte, že pití alkoholu na veřejných prostranstvích je v Maroku zakázáno po celý rok? Alkohol se nabízí v restauracích a barech se zvláštním povolením, je také možné jej legálně koupit v mnoha běžných obchodech a supermarketech ve velkých městech, nikoliv však po 19 hodině. V době ramadánu je prodej alkoholu zakázán zcela, včetně supermarketů.

Ve městě jako doma

My tu ale nejsme kvůli suvenýrům, a tak se druhý den hned brzy ráno soukáme za volant. Společnost nám dělá SUV CX-60 s 3,3litrovým naftovým šestiválcem s automatem a pohonem všech kol. Ten se bude víc než hodit! Stejně jako dodatečná rezerva v zavazadelníku. Ale o tom později…

Cesta městem není příliš odlišná od evropských metropolí. Provoz je kultivovaný, potkáváte převážně moderní auta, která tu a tam proloží nějaká unavenější letitá Dacia. To pravé dobrodružství začíná jen pár kilometrů za centrem. Silnice jsou najednou punkovější co do kvality i chování řidičů. Ti po zpevněném podkladu cestují pruhy nepruhy, přednost nepřednost. Není to sice taková divočina, jakou pamatujeme z Indie, přesto je dobré, když se má řidič (a ideálně i spolujezdec) pořádně na pozoru!

Foto: Mazda

Na specifikum upozorňuje české turisty Ministerstvo zahraničních věcí: Když v suché oblasti spadne několik kapek vody, na silnici vznikne z jemného prachu, oleje, spotřebovaných PHM a právě vody extrémně mazlavá hmota, ve které nelze auto vůbec ovládat. Pokud taková situace nastane, je nejlepší co nejdříve vůz na vhodném místě odstavit a počkat, až se více rozprší nebo naopak silnice zcela uschne.

Cestou necestou

Samostatnou kapitolou jsou cesty mimo civilizaci. Tady se nejednou stane, že asfaltová cesta prostě je a najednou zmizí. Vystřídá ji podklad nevalné kvality, zpravidla štěrk, hlína, ale i ostré kameny, po kterých je třeba jet krokem, abyste si nepoškodili pneumatiky. Jen během naší Epic Drive jsme v horách míjeli dvě mazdy s defektem, přičemž právě propíchlá pneumatika je tu prý na denním pořádku.

Projíždíme okolí Vysokého Atlasu a nasáváme zážitky. Nádhernou scenerii pouště a malebné přírody po chvilce střídají zavalené cesty, poškozené příbytky a evakuační stany. Hlavně chudší venkovští Maročané se stále plně neoklepali z rozsáhlého zemětřesení, které se jejich zemí prohnalo v září roku 2023 a většině z nich vzalo i střechu nad hlavou. V nejvíce zasažených oblastech očekávají, že návrat do normálu může trvat klidně i několik let.

Foto: Mazda

Pozor na ještě jednu záludnost, pokud se sem chystáte vlastním vozem. Přestože povinné ručení v ČR se většinou na Maroko vztahuje, havarijní pojištění často nikoliv! Je dobré to před odjezdem ověřit a případně zakoupit geografické rozšíření pojištění.

Auto opouštíme až daleko za touto oblastí, dělat si fotící zastávky na zasažených místech nám nepřijde vhodné. Naopak v horách je toho k vidění více než dost. Nejenže máte skvělý výhled, ale společnost vám velmi rychle začnou dělat zvídavé opice Barbary makak. Ty vám sice neublíží, ale jsou dost oprsklé, stačí chvilka nepozornosti a máte po svačině, v horším případě třeba i telefonu.

Všechna námi projetá místa jsou sice oblíbenými turistickými destinacemi, ale provoz tady je minimální, takže pro řízení vám bohatě postačí evropské návyky a zkušenosti. Ale ještě jednou důrazně doporučujeme - jakmile se pod vámi třeba jen trochu zhorší cesta, uberte na rychlosti. Riziko defektu je tu opravdu vysoké.

Foto: Mazda

Podél silnic potkáte hloučky puberťáků hrajících fotbal, ale často i malé děti prosící o nějakou tu minci nebo bankovku. Ač je bezpečnost na cestách převážně solidní, v takových případech se doporučuje nezastavovat.

I my jsme doufali, že naši CX-60 vrátíme po dvou intenzivních dnech a 900 km bez ztráty kytičky. A dlouho to tak vypadalo – čtyřkolka nám dala jistotu ve zhoršených podmínkách, zatímco při korzování krajinou usrkával 254koňový šestiválec jen lehce nad pěti litry nafty.

Když už jsme na posledních padesáti kilometrech mysleli, že máme vyhráno, stala se nám osudnou další nástraha tamního provozu – nepořádek kolem silnic. Po krátké „čurpauze“ na jednom odlehlém parkovišti vyrážíme vstříc poslední etapě našeho výletu, načež nás přístrojovka začíná upozorňovat na klesající tlak v pravé zadní pneumatice. Za průšvihem stála odhozená rozbitá lahev a odlomený střep.

Foto: Mazda

Problémem mimo civilizaci nejsou jen nezpevněné cesty, ale především velmi slabý signál. Když v takovém místě dojde k defektu, máte zaděláno na problém.

Mazda apelovala, abychom v takovém případě VŽDY volali asistenční pomoc a nevyměňovali kolo sami. Asi tušila proč. Ač nám přišlo, že jsme zastavili u krajnice v zemi nikoho, během chviličky se kolem auta vyloupl zástup místních. Někteří jen prosili o peníze, jiní nám za drobnou úplatu nabízeli pomoc s výměnou kola. Trpělivě jsme počkali na „naše“ lidi a za pár minut pokračovali v krasojízdě.

Maroko je krásná země, která si vás získá svou barevností, rozmanitostí a nádhernou přírodou. Má i své stinné stránky, ale rozhodně bych neřekl, že jsme se tu během naší akce cítili v ohrožení nebo nebezpečí. Na pozoru jsme se vždy měli ryze preventivně. A Mazda Epic Drive? Skvělá zkušenost, během níž si osaháte některou z novinek japonské značky a skvěle a intenzivně si přitom zařídíte! Sami jsme zvědavi, jakou zajímavou destinaci vyberou lidé z Mazdy příště…

Věděli jste, že…

  • … řada Maročanů si nemůže dovolit úhradu popelnic, a tak odpadky odnášejí na pláž, odkud je časem odplaví oceán?
  • … Maroko je na prvním místě v exportu hašiše?
  • … na jednoho zubaře v Maroku připadá 800 000 obyvatel?
Načítám