Hlavní obsah

Šetřit musí všichni, dokonce i automobilky. Škoda nám ukázala, jak se to dá dělat chytře a odpovědně

Foto: Škoda Auto

Pojmem „udržitelnost“ se dnes šermuje na každém rohu, protože je „cool“, „trendy“ a leccos se za něj schová. Automobilka Škoda Auto se ale rozhodla odkrýt karty a ukázat nám, co vše pod křídly udržitelnosti dělá pro životní prostředí. A není to jen výroba elektromobilů…

Článek

Elektromobily svět nespasí, to je jisté. Nevysadí zpět vykácené deštné pralesy, nevyčistí oceány od plastového odpadu ani nepomohou ochladit planetu o potřebných pár stupňů, aby se klima vrátilo k normálu. Ale určitě pomohou planetě trochu ulevit (kromě toho, že sníží naši závislost na ropě a v neposlední řadě také zvýší jízdní komfort), navíc je to jen jedna z mnoha ekologicky prospěšných aktivit, které automobilky vyvíjejí.

Tou hlavní je úspora – proč zbytečně plýtvat energiemi a surovinami, když se tak navíc jen vyhazují peníze z okna? Vždyť v závodě ve Vrchlabí se díky efektivnímu hospodaření s energiemi jen za rok 2020 podařilo automobilce ušetřit více než 2 000 MWh tepelné energie a téměř 1 500 MWh elektřiny. Ruku v ruce s tím jde využívání energie z obnovitelných zdrojů (například nahrazením zemního plynu CO₂ neutrálním metanem z bioplynových stanic) – její podíl v roce 2020 činil přibližně 90 %, což snížilo emise CO₂ ze 45 000 na 3 000 tun ročně. Zbývající emise byly vyváženy kompenzačními opatřeními a odpovídajícími certifikáty z globálních projektů na ochranu klimatu, a díky tomu je vrchlabská továrna (bilančně) CO2 neutrální.

Foto: Škoda Auto

Energie je všude kolem nás… tak proč ji získávat zrovna z uhlí?

Cílem automobilky je CO2 neutralita pro všechny tři tuzemské závody (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) do roku 2030. Právě úspory a využití energie z obnovitelných zdrojů mají být prostředkem dosažení tohoto cíle: V závodě v Kvasinách využívají již nyní více než 90 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů, v Mladé Boleslavi je to kolem 50 % (20 % pokrývá fotovoltaika v Kosmonosích fungující od roku 2019, dalších 30 % „zelené“ energie je z externích zdrojů). Mladoboleslavští však ve spolupráci s energetickou společností ČEZ připravují na přelom 2022/23 instalaci třetího největšího fotovoltaického systému v České republice, který ročně vyrobí více než 2 200 MWh elektrické energie. Navíc tamní teplárna z 30 % spaluje biomasu, do konce desetiletí se má v elektrárnách používat pouze CO₂ neutrální biomasa a bioplyn.

Foto: Škoda Auto

Nová fotovoltaika bude vyrábět elektřinu „zadarmo“ a ještě vytvoří stín pro zaparkovaná auta. Velmi chytré!

Další emise šetří dva elektrické tahače určené pro vnitřní přepravu v rámci závodu v Mladé Boleslavi (oproti vozidlům se spalovacími motory vyprodukují ročně o 60 tun CO2 méně), další nákladní vozidla jezdí na CNG a LNG, značný efekt má také optimalizace tras a maximalizace využití dopravních kapacit. Továrny automobilky Škoda také už od roku 2020 neprodukují žádný odpad určený na skládku, k čemuž pomáhají i recyklovatelné obaly k přepravě dílů a součástek.

Foto: Škoda Auto

Není to jen o elektromobilech, Škoda Auto hledá prostory, jak snížit emise (a náklady) na každém kroku

VÍTE, ŽE…

Současná Octavia je z jedné třetiny vyrobená z recyklovaných materiálů – kromě oceli, hliníku a skla sem patří také plasty a izolační materiály, například obložení podvozku, podběhů kol či podložky do zavazadlového prostoru.

Foto: Tomáš Kopečný

Dnešní Octavia je plná recyklovaných materiálů, třeba i v podobě koberečku v zavazadlovém prostoru

Ostatně recyklace je další široké téma, které přispívá k ochraně přírody i úsporám peněz. V provozech automobilky se tak recykluje voda, oleje i ředidla. Některé surové materiály jsou na nákup již tak drahé, že je daleko lacinější a přínosnější je recyklovat (například hliník). Recyklují se ale také staré nárazníky ze šrotišť (bez rozdílu značek), z nichž se pak vyrábějí nárazníky nových aut – na své Octavii tak klidně můžete mít nárazník původem třeba z Mercedesu.

Recyklované plasty mají už dnes významný podíl v nově vyrobených vozech, do budoucna bude ještě růst. Nejlepším zdrojem jsou v tomto případě PET lahve, z nichž se již dnes vyrábějí koberečky nebo čalounění – často s příměsí dalších, většinou přírodních materiálů, jako je střižní vlna, traviny a jiné rostliny nebo třeba vlákna z cukrové řepy, která jsou vedlejším produktem cukrovaru v Dobrovici nedaleko Mladé Boleslavi. Cukrovarské řízky také našly uplatnění v novém dekorativním materiálu (který si automobilka nechává patentovat) ozvláštňujícím interiér oranžovou barvou – „udržitelné“ interiéry nových aut tak budou nejen šetrnější k životnímu prostředí, ale také svým pojetím svěžejší a materiálově různorodější.

Foto: Škoda Auto

Recyklované a přírodní materiály mohou interiér příjemně osvěžit

I kráva může být udržitelná

Kožené čalounění je tradiční známkou luxusu, na níž někteří zákazníci stále lpí. Chování skotu s sebou ale také nese určitou emisní zátěž, kterou se automobilky snaží minimalizovat – v případě Škody je to například činěním kůže pomocí výtažku z listů olivovníku. Čím dál častěji však designéři sahají po syntetické kůži (například na volantu), kterou však na dotyk ani podle vůně od té živočišné nemáte šanci rozeznat, čím dál více prostoru také dostává textilní čalounění.

Foto: Škoda Auto

I živočišná kůže se dá získávat udržitelným způsobem, ale moderní umělou kůži už od té pravé ani nerozeznáte

Recyklace přijde ke slovu i na konci života automobilu – již dnes podle evropské směrnice musí být nejméně 85 % hmotnosti vozidla recyklovatelných a dalších 10 % musí být alespoň energeticky využitelných, Škoda se dokonce snaží dosáhnout více než 95 % materiálového využití a interní recyklace. Kovy se používají k výrobě nové oceli a hliníku pro nové odlitky. Odpadní sklo se využívá k výrobě nových oken nebo izolačního materiálu ze skleněných vláken. Plasty se používají přinejmenším k výrobě nových výrobků každodenní potřeby, jako jsou ramínka na šaty nebo květináče. Zkrátka skoro všechno najde své další využití.

Foto: Škoda Auto

Samotná výroba auta představuje 2 % jeho emisní stopy, dalších 13 % mají na svědomí dodavatelé dílů. Na konečnou recyklaci připadá 5 %, dalších 14 % zahrnuje podíl na výrobě a dodávce fosilních paliv. Zbylých 66 % uhlíkové stopy vychází z výfuku samotného auta – proto má velký smysl nahradit stará auta se spalovacími motory šetrnějšími elektromobily

A to bude platit i v případě elektromobilů a především jejich baterií, o jejichž osud mají samozvaní ekologové takovou starost. Až tedy bateriové balíky v automobilech doslouží (což může s ohledem na odolnost jednotlivých modulů a jejich zaměnitelnost klidně až na samotné hraně životnosti auta jako takového, tedy po 15 až 20 letech), resp. jejich kapacita poklesne pod únosnou mez (čili nějakých 50-60 %), najdou další využití ve formě stacionárních energetických úložišť – třeba v nabíječkách elektromobilů, kde není k dispozici tak vysoký výkon, v průmyslu pro vykrývání odběrových špiček, nebo v domácnostech, kde se budou lacino nabíjet nočním proudem či fotovoltaikou, a přispívat tak k energetické soběstačnosti (v případě výpadků) a šetřit účty za elektřinu (což je v dnešní době zvláště důležité).

Foto: Škoda Auto

Energetické úložiště využívající vysloužilé baterie z elektromobilů může být skvělé řešení pro průmysl i domácnost

A až doslouží i v rámci svého druhého života (což může být klidně další dekáda a déle), přijde na řadu jejich recyklace. Linky na získávání cenných surovin z baterií se teprve rozbíhají (protože prostě ještě nejsou žádné použité baterie k recyklaci, všechny ještě slouží v autech), ale už nyní se jejich efektivita blíží 95 % a cílem je dosahovat 99 %. Určitě tedy nehrozí, že by byl svět zavalený použitými bateriemi z elektromobilů…

Jak sami vidíte, pojem „udržitelnost“ vlastně není žádné marketingové čarodějnictví – schovává se za ním odpovědné nakládání se zdroji, které máte k dispozici. Šetříte energiemi a snažíte se je získávat z obnovitelných zdrojů, suroviny pokud možno recyklujete, místo abyste je vyhazovali na skládku. Žádná velká věda, jen to chce vzít rozum do hrsti a vyvinout trochu snahy, abychom si naše životní prostředí udrželi pěkné a zdravé.

Co to znamená pro nás? Zbytečně neplýtvat elektřinou, teplem a vodou (doma ani v práci) nás naučil pouhý pohled do měsíčních záloh, k tomu můžeme třídit odpad (hlavně PET lahve, obyčejný papír, sklo a nejlépe i hliníkové plechovky). Začátečníkům doporučujeme aspoň nevyhazovat odpadky na zem, ale udělat pár kroků k odpadkovému koši. A nestyďte se cestou zvednout z chodníku cizí odhozenou plechovku nebo lahev a vyhodit ji spolu s vašimi odpadky, neubude vás, navíc vás bude hřát vědomí, že jste udělali něco pro své okolí – a tím celá ta ochrana životního prostředí začíná…

Načítám