Hlavní obsah

Šéfka Peugeotu Linda Jackson: Levný elektromobil neplánujeme a na užitkové vozy nezanevřeme

Foto: Petr Šolar pro Peugeot ČR

Peugeot už za pár let bude tzv. all electric.

Málokdy se stává, že nejvyšší šéfka automobilky Peugeot vyrazí do světa dávat otevřené rozhovory, nicméně nedávno se tomu tak stalo a my byli u toho. Zkušená byznysmenka Linda Jackson se rozpovídala nejen o elektrické budoucnosti značky, ale také naznačila, jak to bude s užitkovými vozy. Pohodlně se usaďte, začínáme.

Článek

Linda Jackson se narodila v roce 1959 a svoji první automobilovou pozici našla v Jaguaru. Za nějaký čas ji práce odvála do British Leyland, později do Austin Rover a nakonec zůstala i pod samotnou Rover Group.

Foto: Petr Šolar pro Peugeot ČR

Linda Jackson začínala u britských automobilek.

V roce 2005 se Linda přidala do Citroënu, kde se vyšplhala až na samotný vrchol. Po fúzi PSA s FCA se vysoce zkušená byznysmenka přesunula do čela Peugeotu, kde setrvává dodnes.

V roli nejvyšší hlavy automobilky se lvem ve znaku málokdy dávala rozhovory, nicméně jednoho květnového dne se toto změnilo a my byli u toho. Společně jsme si popovídali jak o elektrické budoucnosti značky, tak o alternativních palivech i užitkových modelech.

Co dělá šéf/šéfka značky?

Kromě toho, že jde o nejvyššího představitele značky (CEO), má spolu s týmem na starosti výběr technologií, které jsou pro vozy dané značky relevantní nebo unikátní. U Peugeotu jde například o koncepci i-Cockpit, kterou nikdo jiný nemá. Šéf/šéfka dále volí používané materiály i design, rozhoduje o tom, kde se auta (ne)budou prodávat, o jaké půjde modely a kolik budou stát.

Lindo, bude-li v Evropě zrušen plánovaný zákaz prodeje aut se spalovacími motory, bude mít Peugeot co nabídnout potenciálním zájemcům o tyto vozy?

Těžko říct, co bude po roce 2035, nicméně značka Peugeot jako taková přejde do plně elektrické éry už v roce 2030, přičemž v roce 2025 bude každý náš model nějakým způsobem elektrifikovaný.

Foto: Lukáš Kukla

Peugeot své modely postupně elektrifikuje.

Do elektrifikace jsme investovali více než třicet miliard eur, takže úplně nechceme spekulovat. Pravidla jsou daná a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by měl být onen zákaz zrušen. Podívejte se třeba na diesely, jak jejich podíl na trhu za pár let rapidně klesl. Zkrátka těžko si umím po těch všech investicích představit návrat zpět.

S jakým nejlevnějším modelem počítáte, jaký typ vozu bude vstupenkou do budoucího světa Peugeot?

Určitě modely segmentu B/SUV-B.

Foto: Peugeot

B segment jsou modely typu Peugeot 208 a 2008.

Plánujete prodávat nějaký malý levný elektromobil, jaký chystá například koncern Volkswagen?

Vůbec ne. Naše cesta bude formou výhodných leasingů nebo předplatných na kilometry, kdy si klient jednoduše za danou cenu pronajme auto například na 500 km na měsíc po dobu půl roku.

Foto: Petr Šolar pro Peugeot ČR

Žádný levný elektromobil, ale leasingy a pronájmy.

Rovněž plánujeme propůjčit některým výrobcům naše loga pro elektrická jízdní kola nebo elektrické motocykly. Budeme tak nabízet mobilitu na dvou i čtyřech kolech.

Kdo pro vás bude největší konkurencí?

Dobrá otázka, ale nejde jednoznačně zodpovědět. Automobilky se dnes obecně dělí do třech skupin – levné, mainstreamové a prémiové. Postupem let se ovšem stává, že prémiová automobilka nabízí produkty patřící do segmentu mainstreamového, kam se nebojí vstupovat i výrobci zaměření na cenově dostupná auta. Velkou úctu tedy mám ke korejským značkám Hyundai, Kia, k Volkswagenu, ale také k některým automobilkám z Číny.

Když jsme u toho, bojíte se čínských výrobců?

Nebojíme, ale respektujeme je. Udělali obrovský kus práce.

Foto: Tomáš Kopečný

Čínské automobilky Linda Jackson respektuje, ale nebojí se jich.

V jakém segmentu předpokládáte největší prodejní objemy?

Tam, kde chcete uspět, musíte být silní, takže my cílíme na segmenty B/SUV-B a C/SUV-C.

Peugeot je tradičně silný v užitkových vozech, bude i zde 100% elektrifikace?

Mimo elektromobility je pro nás velmi důležitý hlavně vodík, který má obrovský potenciál a je rychle natankovaný. Řešíme také syntetická paliva, což je budoucnost pro celou řadu světových zemí.

Jakou vůbec plánujete modelovou řadu užitkových vozů?

Užitkové vozy tvoří asi 20 % našeho globálního portfolia, takže pro nás jsou velmi důležité. Sami víte, že máme modelovou linii od nejmenších vozidel po velké dodávky, a tak tomu bude i v budoucnu.

Foto: Peugeot ČR

Užitkové vozy tvoří asi 20 % globálního portfolia Peugeotu.

Umíte si představit obří logo lva na vašem kamionu?

Umím. Nové logo Peugeotu by se tam jistě vyjímalo, ale zůstaneme u běžných aut. Náklaďáky ani kamiony vyrábět nebudeme.

Tak to byla Linda Jackson osobně. Sympatická energická dáma, která je na rozhovory vždy připravena a věci ráda vysvětluje komplexně. Pod jejím vedením tedy Peugeot už za pár let plánuje vstoupit do plně elektrické éry, kde se nebude podbízet cenou, ale bude aplikovat jiné způsoby, jakými půjde udělat elektromobilitu dostupnější širší veřejnosti. A užitkáče? Ty přežijí, jenom krom baterek budou jezdit také na vodík či jiná alternativní paliva…

Související témata:
Linda Jackson
Načítám