Hlavní obsah

Je bič na předjíždění kamionů skutečně účinný? Vyrazili jsme na dálnici přímo s policejní hlídkou

Foto: Jiří Čermák

Předjíždění kamionů na dálnicích je takový český evergreen, kvůli němuž si řidiči osobních a nákladních aut kolikrát nemohou přijít na jméno. Zákon nicméně hovoří jasně a ponovu je ostrý, ovšem reálný provoz není černobílý. Vyrazili jsme s policejní hlídkou do terénu, abychom se o tom přesvědčili sami.

Článek

Scházíme se s policisty na dálničním oddělení, kde se krátce seznamujeme s motorizovaným parťákem, tajným černým BMW 540i. Není to však pro nás (ani pro vás) neznámý vůz, protože jsme si tento typ společně podrobně představili ZDEZDE.

Na úvod našeho hlídkování zaměřeného především na předjíždění kamionů na dálnicích si připomínáme, že je rozdělené na dva typy. Prvně jde o úseky, které jsou označeny dopravní značkou B22a, tedy zákazem předjíždění pro nákladní automobily.

Foto: Jiří Čermák

Jednou z mnoha činností hlídek v tajných autech je i hlídání správného předjíždění.

Zajímavostí je, že značka rovněž zakazuje nákladním autům nad 3,5 tuny užít levý jízdní pruh či pruhy, pokud to není nutné k objíždění překážky.

Druhý typ zákazu předjíždění visí jako Damoklův meč nad řidiči nákladních vozidel nad 3,5 tuny nebo jízdních souprav delších než 7 metrů. Řidiči těchto vozidel či souprav nesmí na dálnici ostatní účastníky provozu ohrozit ani omezit.

Kamera jako zbraň

V rámci hlídkování na dálnicích se používají pomalované i tajné vozy, ovšem čas od času policie nasadí třeba autobus, vrtulník nebo speciální dodávku. A hlavní zbraní hlídek? Kamera! Ať už vestavěná palubní nebo třeba služební mobil s kamerou.

Zeptali jsme se, jak dokumentování potenciálně protiprávního jednání (předjíždění) na dálnici funguje. V našem případě celkem snadno. Spolujezdec v hlídkovém bavoráku má k dispozici přední a zadní kameru, které disponují digitálním přiblížením. Ta přední až 21násobným.

Foto: Jiří Čermák

Mimo nejmocnější policejní zbraně (vysílačka) mají policisté také kamery, neméně účinné zbraně.

Kamery nahrávají pořád, takže si hlídka udělá jen časovou značku pro monitoring předjíždění a jede v pravém, popřípadě v levém jízdním pruhu. Do toho dochází k vyhodnocení toho, jestli skutečně šlo o omezení ostatních, nebo nikoli.

Legislativa totiž neurčuje čas, dokdy se musí kamiony předjet. Pracuje s definicí omezení ostatních účastníků, což teoreticky znamená, že i jediné omezené auto za předjížděným kamionem může znamenat přestupek.

Foto: Jiří Čermák

Kamera má až 21násobné přibližení. Řidiči tak často ani netuší, že je policie monitoruje.

Je tak rozdíl, pokud se kamiony předjíždí svižně a chvilku, byť předjíždějícího dojedou rychlejší osobáky. Ale když to řidič kamionu někomu pošle před čumák nebo s rozdílem rychlostí 1 km/h předjíždí půl dne a za ním se tvoří kolona? Pak už se můžeme bavit o reálném omezení.

Z dálnice je poté řidič hlídkou sveden třeba na sjezd nebo čerpací stanici, a to za pomoci majáků a vícejazyčně světelné tabulky (následuj mě). V bezpečném prostředí se pak situace dále projednává.

Je to drahá sranda

Usvědčený nesprávně předjíždějící řidič páchající vážný přestupek je také adekvátně ohodnocen. Do konce roku 2023 se takový přestupek rovnou oznamoval správnímu orgánu a hrálo se o zákaz řízení, ovšem s novelou bodového systému nastaly změny.

Aktuálně je omezení nebo ohrožení při předjíždění na dálnici nákladním autem nad 3,5 tuny nebo jízdní soupravou delší než 7 metrů za 6 bodů do karty řidiče. Pokuta uložená na místě je pak 4 500 Kč až 5 500 Kč.

Foto: Jiří Čermák

Ilustrační snímek zachycuje předjíždění kamionů, ovšem zcela v mezích zákona.

Jestli řidič s přestupkem nesouhlasí, je postoupen do správního řízení, kde při prohraném sporu hrozí pokuta 7 000 až 25 000 Kč plus náklady na správní řízení (1 000 Kč). A zajisté 6 bodů k tomu.

Projíždíme dálnicí, ovšem žádné nedovolené předjíždění hlídka nezaznamenala. Kamiony jedou buď za sebou, nebo předjíždí správně. Míjíme polský tahač a ptáme se, jak je to s cizinci.

Navzdory různým fámám mají cizinci po prvním přestupku v Česku automaticky založenou kartu řidiče, kde jsou přestupky zaznamenány. Takže i lidé bez bydliště v ČR sbírají body. A pokud jich nasbírají 12, mají automaticky roční zákaz řízení na území Česka.

Foto: Jiří Čermák

Postihu neuniknou ani cizinci. U nich navíc může policie vyžadovat kauci. A pokud nezaplatí, nikam nejedou.

Obvykle se to cizinec nedozví, pokud třeba nezajde na český Czechpoint, proto mu radostnou novinu o tom, že v ČR dočasně dojezdil, většinou oznámí policista. Kdyby dotyčný náhodou nerozuměl, v dnešní době pomáhá použití automatických překladačů. Ty může mít v chytrém telefonu prakticky každý.

A co když cizinec s přestupkem nesouhlasí? Například ví, že Českem jen projíždí a že sem už žádný přestupek na úřad řešit nepojede. I na to náš zákon myslí. Policie má totiž pravomoc vybrat kauci.

Bez zaplacené kauce dotyčný potenciální hříšník (cizinec) nemůže pokračovat v jízdě. A jestli se potom projednání přestupku nezúčastní nebo neuhradí uloženou pokutu, tak mu kauce může propadnout.

Časová náročnost pro zaznamenání a vyřešení přestupku nesprávného předjíždění může zabrat 15 minut, ale také klidně 45 minut. Čas od času Policejní prezidium nebo některé krajské ředitelství uspořádá akci, která je zaměřená na konkrétní přestupky, například i na předjíždění kamionů na dálnicích. Od Královéhradeckých jsme ještě zjistili, že ročně řeší do stovky případů nesprávného předjíždění kamionů na dálnici.

Kromě hlídání předjíždění kamionů se hlídky zaměřují ještě třeba na tzv. levoproudařství, během kontroly se podívají i do systému CEPAN, hlídají dálniční známky, věnování se řízení, držení mobilu, kontrolu požití alkoholu či drog nebo třeba překročení rychlosti. Není to tedy jen o předjíždění. To je pouze součástí velkého balíčku úkonů, které dopravní policisté řeší každý den.

Načítám