Článek
Seznam rolí Jiřího Bartošky by vydal pomalu na knihu, nicméně to dnes dáme stranou a představíme vám jej jakožto motoristu.
Filmový bůh se nám totiž svěřil, jaká auta ho baví a jaká naopak ne. Zjistili jsme i Bartoškův postoj k elektromobilitě nebo motorkám a také se zeptali, který český vůz by si 76letý umělec přál řídit. No, odpovědi váš nejspíše potěší!
Jaké bylo vaše první auto, které jste řídil? A první, jež jste vlastnil?
Po tátovi jsem dostal ojetou škodovku 1000 MB a tehdy se říkalo, že ta zkratka znamená tisíc malých bolestí. Bylo to první auto, které jsem řídil a zároveň vlastnil. A jako všechno první jsem ho miloval.
Povíte nám, za co jste dostal svoji první řidičskou pokutu?
Řídím nějakých padesát let, takže zpětně nedokážu odhadnout, za co kdysi ta první pokuta byla, ale nejspíš za špatné parkování nebo rychlou jízdu.
Vzpomenete si na nějakou motoristickou historku?
Točili jsme s Marií Poledňákovou film Líbáš jako ďábel v marockých pouštích. Projížděli jsme s Oldřichem Kaiserem a Kamilou Magálovou otevřeným terénním autem po prašných a hrbolatých cestách, které často ani nebyly vidět, všude kolem vířil písek. Opravdu bych nikomu nepřál kočírovat auto v dunách.
Máte nějaký skutečně oblíbený a naopak neoblíbený automobil?
Trabanty a wartburgy, které u nás dřív hodně jezdily, měly místo rychlostní páky jakýsi deštník, kvůli kterému se strašně špatně řadilo, takže ta bakelitová auta bych zařadil k nejméně oblíbeným.
A oblíbené? Když jsme na karlovarském festivalu před lety začínali, měli jsme k dispozici dva jaguary. Dnes má festival flotilu BMW, takže bych byl hlupák, kdybych jmenoval nějaké jiné auto. BMW je v podstatě naše vlajková loď.
Víme tedy, že rád řídíte bavoráky. Který model je však vašemu srdci nejbližší?
Jednoznačně osmičková řada. Má sice jednu nevýhodu – když z toho auta vystupuji, musím se rozhlédnout, zda kolem nejdou nějaké mladé dívky, protože to trochu vypadá, že jsem po obrně. Ale vážně. Je to nádherné auto s příjemně tvrdým podvozkem.
Když si můžete vybrat mezi jízdou taxíkem a vlastním automobilem, čemu dáte přednost?
To samozřejmě záleží na promile alkoholu v krvi.
Otestoval jste i nějaká moderní elektrická vozidla? Co na ně říkáte?
Testoval a mám z nich trochu hrůzu. Vím, že Marek Eben má plug-in hybrid a nemůže si ho vynachválit, ale mě technika zahlcuje. Představa, že budu muset řešit, kdy mám něco přepnout nebo jestli se auto přepne do jiného režimu samo, to je pro mě vysoká matematika. Zlatý normální zážehový motor.
Zajímáte se o všeobecné dění na poli automobilismu? Máte přehled o novinkách?
Myslím, že mantinely jsou v mém případě docela úzké. Jsem rád, že dokážu vstřebávat své vlastní momentální auto, ale už ne to, co kdo na poli automobilismu chystá.
Kdybyste si mohl vyzkoušet jakýkoli automobil české produkce, ať už veterán, či modernu, o jaký model by šlo?
Nejspíš Tatraplan. To byla obrovská designová a motoristická sláva, která bohužel následně pominula, ale kdybych si mohl vybrat, tak to by asi bylo auto, které bych chtěl řídit.
Nakonec nás zajímá váš vztah k motocyklům. Je vůbec nějaký?
Zásadně odmítám motocykly a jsem rád, že moje děti nikdy, zaplaťpánbůh, neměly touhu mít motorku. Protože, když člověk bourá v autě, tak jdou nejdřív plechy a pak teprve člověk. Když bourá na motorce, tak jde první člověk.
Samé překvapení, viďte? Pokud byste mistra chtěli vidět nejen zpoza obrazovek, ale i naživo, rozhodně budete mít možnost, a to už od 30. června 2023. Toho času totiž startuje už 57. ročník filmového festivalu ve Varech. Nebo koukejte po osmičkových bavorácích, jestli právě tam „pan Božský“ náhodou nebude.