Hlavní obsah

„Poslední Dakar mě zničil na dost dlouho,“ říká Martin Macík. Pro příští se mu staví nový kamion

Foto: Big Shock! Racing Team

Do startu Dakaru 2023 zbývá ještě půl roku, přípravy závodního týmu Big Shock! Racing přesto jedou na plné obrátky. Jaké zkušenosti si z minula odvezli a co chystají na nový ročník, na to jsme se byli zeptat samotného Martin Macíka jr.

Článek

Minulý Dakar byl pro tým Big Shock! Racing doslova utrpením. Přijeli perfektně připraveni, dokonale vyzbrojeni a plni sebevědomí, po nadějném startu však ve třetí etapě přišla velká rána, hodiny opravování v poušti a boj s nutkáním se na to všechno vykašlat a jít domů. Ale to v poušti prostě nejde, takže ať chtěli nebo ne, museli dát kamion dohromady a dojet do bivaku. Aspoň že ve zbytku závodu se skvělou stíhací jízdou propracovali z třináctého až na sedmé místo mezi kamiony. Jenže oproti původním ambicím to bylo přeci jen zklamání…

„Upřímně, tenhle Dakar mě zničil na dost dlouho – psychicky i fyzicky, fyzioterapeuti mě spravovali až do půlky dubna,“ přiznává Martin Macík jr. „Dakar je prostě extrém. Ale taky je to velká výzva, a právě proto to děláme, takže nás to rozhodně nezlomilo. Nakonec být sedmý nejrychlejší na světě není vůbec špatný výsledek,“ dodává s úsměvem.

Foto: Big Shock! Racing

Po náročném začátku soutěže si v druhé půli posádka Martina Macíka zlepšila náladu několika etapovými úspěchy včetně druhého, třetí a čtvrtého místa

Není proto divu, že příprava na další Dakar začala hned v cíli toho uplynulého. Vlastně ještě v jeho průběhu, kdy se řešil složitý přesun týmu a techniky do Abú Zabí na další závod v rámci seriálu World Rally-Raid Championship. „A tam to bylo fakt hustý. Závodil jsem v Peru a myslel jsem si, že nic těžšího už nezažiju, ale tady to bylo denně 350 kilometrů jen v písku a členité duny jako obrovské vlny na moři, bylo to pořád nahoru a dolů… do toho vedro, 60° C v kabině a hutný vzduch, takže se nám dělalo regulérně špatně,“ popisuje náročný závod Macík.

Foto: MM Photography

Hned po Dakaru se tým přesouval na soutěž do Abú Zabí

Cíl nakonec neviděli, protože je zklamala převodovka (nejspíš načatá z Dakaru), přesto to byla neocenitelná zkušenost – zvlášť s odhalením nové trasy letošního Dakaru. Ten se totiž pojede také v oblasti příznačně nazvané Pustá končina, tedy ve čtvrté největší poušti na světě (rozlohou o velikosti Francie), která slibuje velmi náročné podmínky a etapy plné dun, po nichž závodníci tolik volali.

Foto: MM Photography

Písečná soutěž byla skvělou přípravou na blížící se Dakar

„Náročnost s každým ročníkem Dakaru stoupá a na nové trase se máme skutečně na co těšit, protože tam v dunách, tam skutečně chcípnul pes – bude to náročné psychicky i technikou jízdy. Jiná trasa, start i cíl jinde, prolog se pojede už na Silvestra, takže tam budeme muset odcestovat hned po svátcích… bude to úplně nová výzva, takže se moc těšíme.“

Velký otazník visí nad účastí ruských posádek KaMAZ a běloruských MAZů kvůli ruské agresi na Ukrajině. „Ze sportovního pohledu by byla škoda, kdyby tyto týmy nemohly startovat, na druhou stranu ruský politický režim podporovat nechceme,“ vysvětluje Martin Macík. „Pokud se ale opravdu pojede bez nich, tak to bude nejspíš ještě větší řežba, protože na startu bude další spousta vlčáků, kteří na to mají a kteří budou cítit větší šanci na vítězství.“

Foto: Big Shock! Racing Team

Martina Macíka jste mohli vidět i na stage Garáže na Legendách při rozhovoru s naším specialistou na Dakar Honzou Červenkou

A jak se u Big Shock! Racing připravují na Dakar 2023, který bude pro Martina Macíka už devátým v pořadí na místě pilota (další dva si připsal jako navigátor)? „V dílnách MM Technology už se pro mě staví nový kamion – ten uvidíte již v srpnu a poprvé s ním pojedu v Maroku. Akorát ještě nevíme, jak se bude jmenovat,“ odhaluje s úsměvem jedno z týmových tajemství. „To znamená, že Karla s Arnoštem čeká nová budoucnost, ale to se dozvíte již brzy.“

Konkrétně na akci Posedlí Dakarem Open Air (Sedlčany 2. 7. a Přerov 30. 7.), kam si Martin Macík schoval ohlášení největších novinek v týmu, ale také ty nejlepší příběhy z uplynulého Dakaru a celé sezony (třeba o tom, proč ho vykázali ze závodního okruhu v Abú Zabí s cejchem nebezpečného řidiče). Kromě něj, jeho posádky, celého týmu a závodních speciálů se můžete těšit také na další dakarské gladiátory jako Martina Kolomého, Davida Pabišku, Tomáše Tomečka, Zdeňka Tůmu, Martina Šoltyse a Milana Engela a dakarské legendy Josefa Kalinu, Ladislava Fajtla nebo Jaroslava Joklíka. Lístky můžete kupovat na webu PosedliDakarem.cz, nebo je můžete zkusit vyhrát v naší soutěži!

Načítám