Článek
Slunce svítí, větřík profukuje a vůně brzkého jara šimrají v nose, před námi se malebnou krajinou klikatí asfaltová silnice a my na ni hledíme panoramatickým čelním sklem přes oblou kapotu Tatry 603, za našimi zády si spokojeně brumlá vzduchem chlazený V8. Prostě krásný den s krásnou projížďkou v krásném veteránu. Ale něco tady nesedí…
Předně to, že sedíme v anatomických závodních skořepinách spoutaní čtyřbodovým bezpečnostním pásem. Tahle Tatra 603 totiž není jedním z mnoha dochovaných originálů, je také dost významně upravená. Motor po generálce má vylepšené chlazení, moderní tlumiče, pneumatiky 195/65 R16 (z dodávky pro vyšší nosnost a větší odolnost) a kompletně předělanou elektroinstalaci, 150litrovou nádrž, na střeše zahrádku s přídavnými světly, dvěma rezervami a venkovní sprchou se 70 litry vody.

Josef Zajíček a jeho expediční speciál Tatra 603.
Nahrazení přední lavice dvěma samostatnými sedačkami pomohlo nejen bezpečnosti, ale také umožnilo vyměnit kloubové řazení pod volantem, tradiční bolest „šest-set-trojek“ za klasické řazení na podlaze. Puristé si teď možná rvou vlasy, jenže všechny úpravy mají svůj smysl a jasný cíl. A tím je japonské město Ósaka.

Tohle auto má jasný účel a pro něj bylo také upraveno.
Jak to všechno začalo?
Současná ROBOT Expedice navazuje na původní expedici Sakura 1970, kdy čtveřice českých cestovatelů podnikla dobrodružnou cestu stopem a pěšky na první světovou výstavu EXPO v Ósace. Letos, o 55 let později, český tým vyráží znovu – tentokrát však za volanty ikonických automobilů, které reprezentují českou i světovou automobilovou historii.

Slavnostní uvítání čtveřice dobrodruhů z expedice Sakura 1970 v Ósace.
Podtitul „Mise přátelství a míru mezi národy“ vyjadřuje nejen technickou a cestovatelskou odvahu, ale i hlubší poslání expedice. Cílem výpravy není jen dorazit do Japonska, ale také propojit českou a japonskou kulturu, podpořit českou účast na EXPO 2025 a ukázat, že odkaz českých konstruktérů, designérů a cestovatelů stále žije.
Právě tam se letos od dubna do října bude konat světová výstava Expo 2025 a na českém stánku by tato unikátní expediční tatra pana Josefa Zajíčka, vedoucího expedice a majitele Autodromu Most, měla být vystavena po boku Škody Octavia, Škody 100 a Škody 120 (a také klasické Toyoty Celica ST a Ford Mustang). Česká republika je totiž v Japonsku vnímána jako automobilová velmoc (vozy Laurin & Klement jezdila na počátku minulého století císařská rodina) a vystavené automobily to mají podpořit. Jenže nejdříve tam musí po vlastní ose dojet…

Expediční speciály obdivoval i prezident Petr Pavel, který svolil se slavnostním startem od Pražského hradu. Vedle něj nad expedicí převzalo záštitu také Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a primátor hlavního města Prahy.
Kudy povede trasa?
Celková trasa expedice, měřící téměř 16 000 kilometrů, povede účastníky přes 11 zemí: od Česka, přes Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Ázerbájdžán, Kazachstán až po Čínu, Jižní Koreu a Japonsko.

Trasa celé expedice je velmi ambiciózní, zvlášť s ohledem na použitou techniku a přísné časové okno.
A to znamená ujet 16 tisíc kilometrů (plus další dva tisíce na lodi) za měsíc, což v reálu znamená denní průměr kolem tisíce kilometrů. To by byla dřina i v moderním autě, v půl století starém automobilovém veteránu to však bude obrovská výzva. Podobnou výzvou budou i přechody hranic směrem na východ a také složitá administrativa plánování celé cesty.
Nyní už však má expedice prakticky vše připravené a auta naladěná do top formy, aby 21. června v 10:00 mohla odstartovat z Pražského hradu směrem na světovou výstavu EXPO 2025 v japonské Ósace. A my budeme u toho, tak nezapomeňte sledovat Garáž.cz.
Vozy, které se chystají na expedici ROBOT:
- Tatra 603 (1959) – tým ROBOT: Josef Zajíček (vedoucí expedice), Robin Běhal
- Toyota Celica ST (1977) – tým Veterán Aréna: Lubomír Pešák, Ivan Uher
- Škoda Octavia (1961) – tým Badger: Ivo Tůma, Radek Toman
- Škoda Octavia (1962) – tým ITAREG: Alois Krejčí jr., Alois Krejčí
- Škoda 100 (1973) – tým GenX130: Jan Drbohlav, Václav Dědek
- Škoda 120 (1980) – tým Vychodňare: Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo
- Ford Mustang (1966) – tým Big Fish: Dalibor Šebek, Martin Novotný