Článek
Řízení s mentorem neboli systém L17 je novinkou letošního roku, jíž předcházely například kurzy pro mladé Start Driving a další přípravné projekty. Od ledna 2024 vše vypuklo naostro a v našich autoškolách se mohou 17letí vycvičit na B a poté pod dozorem úředně zapsaného mentora řídit až do dosažení plnoletosti.
Systém L17 má totiž snížit nehodovost tím, že se mladí řidiči tzv. více vyjezdí, nicméně jak toto funguje v reálné praxi? Na to jsme se zeptali přímo českých autoškol.
Nezájem rodičů
Pavel Greiner z Autoškoly King (Praha, České Budějovice) je vůči systému L17 poměrně kritický, což nám sdělil v našem ROZHOVORU. K L17 se dále vyjádřil tak, že o tento systém nemají moc zájem samotní rodiče mladých. „Zatím u nás ukončujeme na přání 17letým výcvik a dáváme je na zkoušku, nicméně pak už o nich nevíme – jestli jezdí s mentorem, či nikoli. Tedy žádná zpětná vazba, jak si původně zastánci tohoto projektu mysleli.“
„Ani neshledávám zájem rodičů, že by se třeba informovali, jak mají mentorovat. A dle ohlasů poznávám, že i v autoškolách, které se snaží dělat kurzy pro mentory, aby uměli správně mentorovat, to nijak valné není.“
„Lidé chtějí většinou podle sebe učit i své děti. Pokud už někde nějaký rodič v nějakém kurzu je, tak je to většinou tím, že si i sám osvěží základní znalosti, čehož si cením. Ale jinak nevidím skoro žádný zájem ze strany rodičů.“
Legislativní neduhy
Petr Weber z Autoškoly Dopravního podniku města Hradce Králové je proti řízení 17letých. Upozorňuje, že se mladí s věkem vyvíjí a chovají se nějak v 15 letech, kdy přijdou dělat skupinu AM, ale zase jinak, když dorazí v 16 letech na malou motorku A1. V 18 letech má dle něj tentýž žák obvykle zase úplně jiné myšlení a chování.
„Kdo z rozumných rodičů nechá své dítě řídit samostatně okamžitě po získání ŘP? Stejně s ním jezdí a nechá se vozit, až usoudí, že je schopen řídit samostatně. V autoškole každý žák dostává pouze základní znalosti a dovednosti, které musí dál rozvíjet, což trvá dva až pět tisíc kilometrů,“ upozorňuje Weber.
Lektor autoškoly dále poukazuje na potenciální legislativní problémy. Třeba to, že auta v systému L17 nejsou povinně označena jako třeba výcviková vozidla autoškol. S označením souvisí dle Webera i fakt, že mladý řidič to může kolikrát zkusit i bez mentora a pravděpodobně mu to projde, jelikož policie jej nejspíš stavět nebude. Označený vůz by byl větším přínosem pro okolí i potenciální policejní kontroly.
Weber dále zmiňuje podmínku pro mentorování, a to vlastnit řidičák nejméně 10 let. Přitom tzv. „učitelák“ pro lektory v autoškole si můžete udělat už ve čtyřiadvaceti letech. Rovněž by umožnil mentorům mít klidně dva body v kartě řidiče, tedy nelpěl by na aktuálně povinném čistém kontu.
„Jestliže nastavený systém L17 bude mít příznivý přínos pro naši dopravu s bezpečnými cestami, tak jsem pro všemi deseti. Otázkou ovšem je, ze kterého zdroje se budou statistiky počítat. Policii se totiž spousta nehod nehlásí,“ uzavírá problematiku Weber.
Faktor měřitelnosti
Na naši výzvu zareagovala i západočeská Autoškola Baumruk, za níž se vyjádřila jednatelka Nicole Růžičková.
„Domnívám se, že myšlenka L17 není sama o sobě špatná. Bohužel do českého právního řádu byla implementovaná, jak už tomu u nás bývá, v jakési české verzi. Osobně bych se přikláněla k té rakouské, kde se až po roce ježdění s mentorem skládají zkoušky a je zde jasně měřitelná vyježděnost, a tedy úspěšnost u zkoušek v porovnání s klasickým B od osmnácti let.“
„Dnes je opravdu jen na mentorech, tedy většinou rodičích, jak přistoupí ke vzdělávání dětí a zda si dobrovolně zaplatí mentorský kurz, či nikoli. Nutno připomenout, že tím neinvestují do vzdělávacích institucí, ale do svých dětí.“
„Za zmínku určitě stojí i psychická vyzrálost dětí, která se dle mého úsudku snižuje, ale to už je spíš otázka na fundované psychology. Za mě si tedy jen přeji, aby rodiče/mentoři k tomuto úkolu vzdělávat své děti přistupovali zodpovědně.“
Selekce mentorů
Na jeden nesporný přínos systému L17 poukazuje Martin Tvrdík z pražské Autoškoly Click. „Přes veškeré známé námitky odpůrců, proč L17 není dobré, je tu jeden nesporný přínos pro bezpečnost provozu na našich silnicích. Domnívám se, že valné většině mentorů - již díky velmi přísným podmínkám být mentorem - bude záležet na bezpečnosti svých potomků.“
„Aby byli při mentorování sebevědomí a hlavně kompetentní, budou se před zahájením mentorování dobrovolně a aktivně vzdělávat a seznamovat s novinkami pravidel provozu. Budou dobrovolně například absolvovat v autoškolách evaluační školení a jízdy, kde si připomenou zásady a obnoví návyky pro vyšší bezpečnost v provozu, k čemuž by bez novinky L17 nikdy nedocházelo!“
Jestli k tomu však bude docházet i v praxi, to je jiná otázka…
Mentoři a body
Michal Forst z karvinské Autoškoly FF v systému vidí vesměs přínos, ale upozorňuje na jednu zásadní věc.
„Za mě to není špatný systém, protože i když žáci v 18 letech udělají řidičák, tak stejně z devadesáti procent jezdí s rodiči, protože jsou nevyježdění. Pokud žák udělá řidičák v 17 letech, je tam stoprocentní záruka, že musí do svých osmnácti s někým zkušeným jezdit. Dále je ovšem pitomost, že mentor nesmí mít žádné body a učitel autoškoly může mít klidně 10 bodů. Je to zase paskvil a jak já říkám: Je to buchlé do řepy.“
Věk je jen číslo
Že to pokaždé není jen o věku, říká Radim Přeček z Autoškoly Vova, která působí v Třinci.
„Prvně bych podotkl, že osobně vždy říkám, že věk je jen číslo a že je spousta mladých 17letých, kteří už vědí, co od života chtějí, mají nějakou vizi a mají to v hlavě srovnáno a stejně tak přistupují i k řízení. Na druhou stranu je spousta čtyřiceti- a padesátiletých občanů, kteří řídí agresivně, arogantně, nebezpečně, a řekněme, že to nemají v hlavě úplně v pořádku.“
„Proto si myslím, že L17 má smysl a bude přínosem. Zatím se mi do kurzů přihlásila tak čtvrtina žáků L17, ale myslím si, že to již v příštím roce bude více jak polovina. Zejména rodiče žáků L17 čím dál víc volají a dotazují se a zajímají. Ono to totiž není jen o žákovi L17, ale hlavně i o přístupu mentora, zejména rodiče, který bude dále mladého řidiče formovat.“
„Pokud k dané věci mentor přistoupí zodpovědně, pak i progres žáka L17 poroste a v 18 letech, kdy bude mít najeto dalších řádově tisíce kilometrů nad povinné penzum v autoškole, bude tento řidič L17 zkušenější, erudovanější a jeho jízda by měla být plynulejší a bezpečnější.“
„Za sebe tedy říkám rozšíření systému o L17 ano, má to smysl a je to pozitivní změna. Mladým řidičům L17 bych však vřele doporučil při jízdě označit vozidlo symbolem L17. Zodpovědný řidič, když vidí symbol L17 nebo Z, si drží větší odstup a počítá s tím, že takto označené vozidlo se nemusí chovat za všech okolností úplně standardně.“
Rok jistoty
Další pohled na systém L17 nám dorazil z opavské Autoškoly Lukáš Tlolka, za niž nám odpovídal sám majitel společnosti.
„Je to rozporuplné. Názor, že je to brzy, že jsou to děti a nejsou vyspělé, je u některých jedinců pravdivý. Ale jsou i tací, co s tím nemají vůbec žádný problém. Naopak jsou na tom mnohem lépe, co se týče úspěšnosti u zkoušek.“
„Měl jsem už asi čtyři 17leté a všichni napsali testy napoprvé a na plný počet nebo s jednou chybou. A i jízdy dali na první pokus, což v Opavě nebývá samozřejmostí vzhledem k obtížnosti zkoušek místních komisařů. Já konkrétně nepoznám rozdíl, jestli jim je 17, nebo 18. Ale je sakra rozdíl, když vyjedu do provozu s někým, kdo dělá ve 14 letech skupinu AM.“
„Když se ptám rodičů, proč chtějí jít do systému L17, tak odpoví, že chtějí mít své děti ten rok, než se rozjezdí, pod kontrolou. Což dává smysl. Na jiný názor jsem nenarazil. Zkrátka máte rok jakous takous jistotu, že se vám vaše dítě nezabije a za ten rok se rozjezdí, takže pak máte asi i menší strach jakožto rodič.“
Hledá se mentor
Od zástupce Autoškoly Blahna z Českého Krumlova dorazila kolektivní odpověď, na níž se shodli její učitelé.
„Myslím si, že je ještě moc brzy hodnotit, zda je L17 dobrý, nebo špatný nápad. Pokud mám ale zhodnotit ty dva měsíce, co systém L17 běží, a těch pár žáků, kteří jej v naší autoškole už úspěšně udělali nebo jejich výcvik probíhá, tak záleží hlavně na vyspělosti žáka. Jsou žáci, kteří jsou na řízení připraveni a mile mě překvapili, ale jsou i tací, již by měli raději ještě ten rok počkat.“
„Bohužel se ale setkávám s tím, že si žáci dělají L17 i přesto, že nemají mentora a ani si ho neplánují najít. Mám už dva žáky, kteří sice budou mít řidičák, ale ani v jednom případě nebudou mít mentora a budou řídit až za pět měsíců a v druhém případě dokonce až za devět měsíců. V tom vidím velký problém a velké riziko, až se sami po tak dlouhé době vrátí na silnice.“
„Pokud bude mentor/mentorka dbát na dodržování zákona o silničním provozu, mohlo by to zlepšit disciplinovanost mladých řidičů. Pokud bude učit věci typu ‚to dělat nemusíš, na to se vykašli, to se v praxi nedělá‘ a podobně, nic dobrého to pro bezpečnost silničního provozu nepřinese.“
Takže takto se na systém L17 dívají přímo autoškoly působící napříč republikou. Ale co si myslíte vy? Má L17 podle vás smysl? Dejte nám vědět váš názor pomocí přiložené ankety a do komentářů pod článkem se klidně rozepište více.