Článek
Říká se a má svoji logiku to, že na zimu jsou lepší užší pneumatiky, protože se lépe zařezávají do sněhu, mají kratší brzdnou dráhu na kluzku a působí větší koncentrovanou silou na menší plochu.
Na hradeckém polygonu uvádí takový odlehčený (nadsázka) příklad o tom, kdy široká pneumatika = šlápnu vám na nohu v tenisce a úzká pneumatika = šlápnu vám na nohu v podpatku. Tedy stejná razance, ale jiné (koncentrovanější) působení sil na přišlápnutou nohu.
A také pak příklad demonstrují na kluzných plochách, kdy těžké SUV na širokých pneu zastaví (až) o několik metrů dále ve srovnání s lehčími a podobně rozměrnými SUV vozy na užších gumách. Ne pokaždé, ale jde o poměrně častý jev.
Zeptali jsme se ještě expertů od Škoda Auto, aby nám o problematice užití široké/úzké zimní pneumatiky řekli více. A ti šířce obutí nepřipisují takový vliv, ukazují na něco jiného.
Ze Škodovky totiž přišla celkem zajímavá odpověď, která hlásá, že ve světě jízdní dynamiky neexistují zaručená pravidla. Experti dále uvádějí, že chování vozu je vždy o interakci mezi podvozkem a pneumatikami (a my dodáváme i řidičem), proto o tématu širokých pneumatik jde mluvit v obecné rovině.
Užší pneu s vyšším profilem
Od takové pneumatiky můžete očekávat vyšší mechanický komfort, lepší trakci na sněhu, lepší chování v hlubokém sněhu a břečce, pozvolnější přechod do skluzu, podobnou brzdnou výkonnost (jako u širší gumy).
Navíc lze tento rozměr často kombinovat se sněhovými řetězy. Můžete však zároveň očekávat nižší preciznost řízení, slabší odezvu na suchu a mokru (částečně i sněhu) a celkově trochu horší dynamické chování na suchu.
Širší pneu s nižším profilem
Od širšího obutí s nižším profilem můžete očekávat lepší celkové chování na suchu, preciznější řízení a odezvu vozu, dobrou výkonnost na suchu a mokru, vyšší stabilitu při dálničních rychlostech.
Díky nižšímu profilu a širšímu běhounu může dojít za specifických zimních podmínek k drobnému zhoršení celkového gripu (přilnavost), nejde však o dramatickou změnu. Nevýhody se také mohou projevit při jízdě ve vysokém nekompaktním sněhu a břečce. Širší rozměr nelze vždy kombinovat se sněhovými řetězy.
Pneu značky stlačená tma
Jaké naše auto smí mít obutí, to káže technický průkaz, ovšem legální zápis alternativních kol v Česku přes technické zkušebny není nic nemožného. Takže pokud máte možnost si na zimu zvolit užší pneu, teoreticky vám takové obutí může být prospěšnější než širší gumy.
Specialisté ze Škoda Auto ovšem dodávají. „Z našich zkušeností vyplývá, že dopad šířky pneumatiky do jízdní dynamiky a na brzdnou dráhu je zanedbatelný proti rozdílům mezi jednotlivými typy pneumatik. Tedy větší roli hrají jiné parametry pneumatiky jako například dezén, materiál běhounu a tak dále.“
„Proto by se měl zákazník především soustředit na správný výběr obutí než na jeho šířku. Se správnou volbou mohou pomoci autorizované servisy Škoda.“ A my dodáváme, že dobré rady podají i renomované pneuservisy.
A tím škodováci vlastně sdělili to základní. Musíte mít vhodnou/správnou pneumatiku. Taková osm let provozovaná stlačená tma značky „pneumatika“ prostě nebude fungovat ani v úzkém nebo širokém rozměru. A co víc, tuhá zima se už blíží, leckde je sníh, tak se ještě podívejte na potenciální nebezpečí, která na vás venku číhají.