Článek
Máme-li definovat vozy, na něž potřebujete řidičák skupiny D, půjde o vozidla, která mají včetně řidiče více než devět míst k sezení. Pokud však mají 10 až 17 míst včetně řidiče, je možné je řídit s průkazem skupiny D1 (tzv. malé déčko, u nějž jsou menší nároky na praxi).
Upřesníme, že řidičák skupiny D1 můžete získat od 21 let, zatímco plnohodnotné D až od 24 let, ovšem s několika výjimkami.
Za volant „dospěláckého déčkového busu“ smíte usednout už v 21 letech, pokud jde například o vozidla IZS, celní správy, armády, vězeňské služby, obecní policie nebo o automobily nutné v rámci servisu podrobit zkušební jízdě.
Dále se od 21 let dostanete k „plnému déčku“ v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud jste držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobili jste se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu v rozšířeném rozsahu.
Vyjíždění autobusu ze zastávky
Jak je to s vyjížděním autobusu ze zastávky? Spousta lidí v osobních autech neví, kdy musí a kdy nemusí dávat autobusu přednost.
Vyjíždění autobusu ze zastávky v obci
Ostatní řidiči musí umožnit řidiči autobusu vyjetí ze zastávky, a to snížením rychlosti, popř. zastavením. Řidič autobusu nesmí při výjezdu ohrozit ostatní vozidla (vynutit si výjezd).
Vyjíždění autobusu ze zastávky mimo obec
Ostatní řidiči nemusí umožnit řidiči autobusu vyjetí ze zastávky, a to snížením rychlosti, popř. zastavením. Řidič autobusu nesmí při výjezdu ohrozit ostatní vozidla (vynutit si výjezd).
Poslední výjimkou je, pokud řídíte vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřesahuje 50 kilometrů. V takovém případě jej lze řídit opět už od 21 let.
Jestliže se chcete šoférováním autobusu živit, je nutné vlastnit též profesní průkaz a většinou se nevyhnete ani psychotestům (povinné pro vozidla D1E, D, DE). Plnohodnotný profesák obsahuje 240 výukových hodin, zatímco zkrácený na linku do 50 km jen 140 hodin.
Jezdíte-li pro vlastní potřebu/nekomerčně (např. si pořídíte/půjčíte bus a vyrazíte s kamarády na výlet), pak průkaz profesní způsobilosti nepotřebujete. Nicméně zde upozorňujeme, že pro absenci profesáku nemusíte zejména u zahraničních policistů najít úplně pochopení, byť můžete být v právu…
K přihlášce do autoškoly ještě nezapomeňte přiložit zdravotní posudek od svého praktického lékaře. Dále je nutné vlastnictví řidičského oprávnění minimálně skupiny B, optimálně i C. Jestliže toto vše máte a splňujete podmínky, můžete začít se samotným kurzem, který zabere nejméně dva měsíce.
Výbava autobusu
Povinná výbava autobusu
- Trojúhelník
- Hasicí přístroj
- Zakládací klíny
- Kladívko na rozbíjení oken
- Lékárnička dle velikosti autobusu
- Rezerva/sada na opravu pneu/asistence
Doporučená výbava autobusu
- Reflexní vesta
- Na výměnu kola 2 hevery (prvním se zvedne karoserie, druhým náprava)
- Klíč na kola
- Náhradní kolo
- Žárovky, pojistky (dle typu osvětlení)
Budoucí řidiče prověří hustý provoz
Jelikož u D nelze aplikovat individuální studium, čeká vás plnohodnotných 38 teoretických výukových hodin po 45 minutách. Pokud jde o praktickou část, tak jdete-li z B na D, pak se připravte na 30 hodin jízd, 8 hodin údržby a na 4 hodiny věnované zdravovědě.
Pakliže postupujete z C na D, zajezdíte si 14 výukových hodin, 2 hodinky věnujete údržbě a 4 hodiny zdravovědě. Na velké „déčko“ lze přejít rovněž ze skupiny C1, nicméně zde jsou podmínky ještě trochu specifické.
Zajímavosti
- Autobusy mají dle konstrukce omezenou rychlost (MHD cca 80 km/h, dálkové i 130 km/h)
- Autobusy mají běžně 24voltovou palubní síť
- Autobusy jsou zařazeny do kategorie M, tudíž se na ně zákazy vjezdu nákladních vozů nevztahují
- Autobus může jet v obci trvale v levém pruhu
Níže vám podrobněji popíšeme praktickou výuku tak, jak ji provozují v Dopravním podniku města Hradce Králové, kam jsme zašli rovněž na výzvědy a fotografovat. V každé autoškole totiž praxe může probíhat malinko jinak, nicméně všeobecně by měla vypadat zhruba následovně:
Prvně je nutno podotknout, že fond praktického výcviku může být čerpán nejvýše po 4 výukových hodinách za sebou. První hodiny praxe na D se v hradeckém Dopravním podniku tedy nesou v duchu seznámení se s vozidlem a jízd po areálu společnosti.
Třetina jízd v ostrém provozu se koná mimo obec, kde se řidiči učí ovládat vozidlo na úzkých silnicích, vnímat jeho rozměry a vyzkouší si rovněž cestování po dálnici. Zbylé dvě třetiny jsou situovány do obcí, nejprve s lehčím provozem, později i s hustým. Je-li odjeto, přichází na řadu finální zkoušky…
Závěrečky jsou rozděleny na tři disciplíny – testy na počítači, technika, ukázková jízda. V úvodu tedy musíte prokázat svoje znalosti o pravidlech silničního provozu, a to zodpovězením 25 otázek z 928 možných (k 3/2022). Každá otázka je za určitý počet bodů, přičemž vaším cílem je získat minimálně 43 bodů z 50.
Druhou v pořadí je ústní zkouška z techniky. Toto máte v rukou částečně vy sami, neb si losujete 4 otázky z 45 možných. Zde však musíte všechny zodpovědět správně.
Velké finále pak vrcholí praktickou jízdou po městě, kde zkušební komisaři obvykle chtějí vidět otočení ve vymezeném prostoru, kolmé i podélné parkování, najetí do zastávky pro nástup/výstup cestujících, sebejisté ovládání vozidla v provozu, správné objíždění překážek, korektní držení volantu, znalost dopravních pravidel, plynulost jízdy či použití zpomalovacích prostředků (např. retardér).
Autobus a převodovka
V rámci získávání oprávnění skupin D1 a D (resp. C1 a C) je jedno, zda se učíte na vozidle s manuálem či automatem. Rovněž u závěrečných zkoušek převodovka nehraje roli. V případě úspěchu zkrátka získáte plnohodnotné oprávnění, takže můžete skočit za volant autobusu (či náklaďáku) s manuálem i přesto, že jste jej nikdy neřídili.
Toto nás přivedlo k jedné perličce. Co když má uchazeč řidičák B78 (osobní auto pouze s automatem) a chce řídit vozidlo spadající pod skupiny C či D? Je to s podivem, ale takový člověk bude smět odjet autoškolácký výcvik i finální zkoušky klidně výhradně na automatu a po úspěšném absolvování předmětných závěreček bude oprávněn řídit vozy C a D i s manuálem. Pozor, nikoli však vozidla s manuálem spadající pod skupinu B.
Načneme-li téma cen, pak jde o vysoce individuální záležitost. Pro představu však uvedeme sazebník hradeckého Dopravního podniku vč. fixně daného úředního poplatku za závěrečnou zkoušku.
Výcvik | Cena | Poplatek za zkoušku |
---|---|---|
B–D | 27 000 Kč | 700 Kč |
C–D | 19 000 Kč | 700 Kč |
Jelikož si cirka 99 % uchazečů dělá řidičák na D proto, aby se řízení autobusu následně stalo jejich obživou, pokračují obvykle dále na profesák. Pokud jde o samotné kočírování busu (spadá do kategorie M), jde o velký nemotorný osobák převážející většinou cenný náklad (cestující), čemuž musí být přizpůsobena i samotná jízda. Totiž autobus není náklaďák, potažmo ani klasický automobil do 3,5 tuny…