Hlavní obsah

Řidičák na autobus: Zabere nejméně 2 měsíce, samotný ŘP většinou nestačí a musí vám být aspoň 24 let

Foto: Michal Sakař

Jak získat řidičák skupiny D? Máme pro vás návod…

Když už se někdo odhodlá k tomu udělat si řidičák skupiny D, jde do toho obvykle za tím účelem, že jej kulatý volant autobusu bude následně živit. Takže co získání takového oprávnění předchází, jak dlouho kurz trvá a v čem je specifický? Vše jsme zjistili a tady je přehledný návod.

Článek

Máme-li definovat vozy, na něž potřebujete řidičák skupiny D, půjde o vozidla, která mají včetně řidiče více než devět míst k sezení. Pokud však mají 10 až 17 míst včetně řidiče, je možné je řídit s průkazem skupiny D1 (tzv. malé déčko, u nějž jsou menší nároky na praxi).

Foto: Michal Sakař

Cesta k řidičáku skupiny D trvá asi dva měsíce

Upřesníme, že řidičák skupiny D1 můžete získat od 21 let, zatímco plnohodnotné D až od 24 let, ovšem s několika výjimkami.

Za volant „dospěláckého déčkového busu“ smíte usednout už v 21 letech, pokud jde například o vozidla IZS, celní správy, armády, vězeňské služby, obecní policie nebo o automobily nutné v rámci servisu podrobit zkušební jízdě.

Foto: Michal Sakař

Za volant plnohodnotného busu (D) se dostanete až od 24 let, ovšem s několika výjimkami

Dále se od 21 let dostanete k „plnému déčku“ v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud jste držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobili jste se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu v rozšířeném rozsahu.

Vyjíždění autobusu ze zastávky

Jak je to s vyjížděním autobusu ze zastávky? Spousta lidí v osobních autech neví, kdy musí a kdy nemusí dávat autobusu přednost.

Vyjíždění autobusu ze zastávky v obci

Ostatní řidiči musí umožnit řidiči autobusu vyjetí ze zastávky, a to snížením rychlosti, popř. zastavením. Řidič autobusu nesmí při výjezdu ohrozit ostatní vozidla (vynutit si výjezd).

Vyjíždění autobusu ze zastávky mimo obec

Ostatní řidiči nemusí umožnit řidiči autobusu vyjetí ze zastávky, a to snížením rychlosti, popř. zastavením. Řidič autobusu nesmí při výjezdu ohrozit ostatní vozidla (vynutit si výjezd).

Poslední výjimkou je, pokud řídíte vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřesahuje 50 kilometrů. V takovém případě jej lze řídit opět už od 21 let.

Foto: Michal Sakař

Jestliže se chcete řízením autobusu živit, je nutné vlastnit rovněž tzv. profesák

Jestliže se chcete šoférováním autobusu živit, je nutné vlastnit též profesní průkaz a většinou se nevyhnete ani psychotestům (povinné pro vozidla D1E, D, DE). Plnohodnotný profesák obsahuje 240 výukových hodin, zatímco zkrácený na linku do 50 km jen 140 hodin.

Jezdíte-li pro vlastní potřebu/nekomerčně (např. si pořídíte/půjčíte bus a vyrazíte s kamarády na výlet), pak průkaz profesní způsobilosti nepotřebujete. Nicméně zde upozorňujeme, že pro absenci profesáku nemusíte zejména u zahraničních policistů najít úplně pochopení, byť můžete být v právu…

Foto: Michal Sakař

K přihlášce do autoškoly si ještě obstarejte zdravotní posudek od praktického lékaře

K přihlášce do autoškoly ještě nezapomeňte přiložit zdravotní posudek od svého praktického lékaře. Dále je nutné vlastnictví řidičského oprávnění minimálně skupiny B, optimálně i C. Jestliže toto vše máte a splňujete podmínky, můžete začít se samotným kurzem, který zabere nejméně dva měsíce.

Výbava autobusu

Povinná výbava autobusu

  • Trojúhelník
  • Hasicí přístroj
  • Zakládací klíny
  • Kladívko na rozbíjení oken
  • Lékárnička dle velikosti autobusu
  • Rezerva/sada na opravu pneu/asistence

Doporučená výbava autobusu

  • Reflexní vesta
  • Na výměnu kola 2 hevery (prvním se zvedne karoserie, druhým náprava)
  • Klíč na kola
  • Náhradní kolo
  • Žárovky, pojistky (dle typu osvětlení)

Budoucí řidiče prověří hustý provoz

Jelikož u D nelze aplikovat individuální studium, čeká vás plnohodnotných 38 teoretických výukových hodin po 45 minutách. Pokud jde o praktickou část, tak jdete-li z B na D, pak se připravte na 30 hodin jízd, 8 hodin údržby a na 4 hodiny věnované zdravovědě.

Foto: Michal Sakař

V rámci teorie se můžete těšit na 38 výukových hodin po 45 minutách

Pakliže postupujete z C na D, zajezdíte si 14 výukových hodin, 2 hodinky věnujete údržbě a 4 hodiny zdravovědě. Na velké „déčko“ lze přejít rovněž ze skupiny C1, nicméně zde jsou podmínky ještě trochu specifické.

Zajímavosti

  • Autobusy mají dle konstrukce omezenou rychlost (MHD cca 80 km/h, dálkové i 130 km/h)
  • Autobusy mají běžně 24voltovou palubní síť
  • Autobusy jsou zařazeny do kategorie M, tudíž se na ně zákazy vjezdu nákladních vozů nevztahují
  • Autobus může jet v obci trvale v levém pruhu

Níže vám podrobněji popíšeme praktickou výuku tak, jak ji provozují v Dopravním podniku města Hradce Králové, kam jsme zašli rovněž na výzvědy a fotografovat. V každé autoškole totiž praxe může probíhat malinko jinak, nicméně všeobecně by měla vypadat zhruba následovně:

Prvně je nutno podotknout, že fond praktického výcviku může být čerpán nejvýše po 4 výukových hodinách za sebou. První hodiny praxe na D se v hradeckém Dopravním podniku tedy nesou v duchu seznámení se s vozidlem a jízd po areálu společnosti.

Foto: Michal Sakař

První hodiny v autoškole DP jsou v duchu seznámení se s vozidlem a jízdách po areálu DP

Třetina jízd v ostrém provozu se koná mimo obec, kde se řidiči učí ovládat vozidlo na úzkých silnicích, vnímat jeho rozměry a vyzkouší si rovněž cestování po dálnici. Zbylé dvě třetiny jsou situovány do obcí, nejprve s lehčím provozem, později i s hustým. Je-li odjeto, přichází na řadu finální zkoušky…

Závěrečky jsou rozděleny na tři disciplíny – testy na počítači, technika, ukázková jízda. V úvodu tedy musíte prokázat svoje znalosti o pravidlech silničního provozu, a to zodpovězením 25 otázek z 928 možných (k 3/2022). Každá otázka je za určitý počet bodů, přičemž vaším cílem je získat minimálně 43 bodů z 50.

Foto: Michal Sakař

Znáte správnou odpověď? Napište nám ji do komentářů a přidejte odůvodnění

Druhou v pořadí je ústní zkouška z techniky. Toto máte v rukou částečně vy sami, neb si losujete 4 otázky z 45 možných. Zde však musíte všechny zodpovědět správně.

Velké finále pak vrcholí praktickou jízdou po městě, kde zkušební komisaři obvykle chtějí vidět otočení ve vymezeném prostoru, kolmé i podélné parkování, najetí do zastávky pro nástup/výstup cestujících, sebejisté ovládání vozidla v provozu, správné objíždění překážek, korektní držení volantu, znalost dopravních pravidel, plynulost jízdy či použití zpomalovacích prostředků (např. retardér).

Autobus a převodovka

V rámci získávání oprávnění skupin D1 a D (resp. C1 a C) je jedno, zda se učíte na vozidle s manuálem či automatem. Rovněž u závěrečných zkoušek převodovka nehraje roli. V případě úspěchu zkrátka získáte plnohodnotné oprávnění, takže můžete skočit za volant autobusu (či náklaďáku) s manuálem i přesto, že jste jej nikdy neřídili.

Toto nás přivedlo k jedné perličce. Co když má uchazeč řidičák B78 (osobní auto pouze s automatem) a chce řídit vozidlo spadající pod skupiny C či D? Je to s podivem, ale takový člověk bude smět odjet autoškolácký výcvik i finální zkoušky klidně výhradně na automatu a po úspěšném absolvování předmětných závěreček bude oprávněn řídit vozy C a D i s manuálem. Pozor, nikoli však vozidla s manuálem spadající pod skupinu B.

Načneme-li téma cen, pak jde o vysoce individuální záležitost. Pro představu však uvedeme sazebník hradeckého Dopravního podniku vč. fixně daného úředního poplatku za závěrečnou zkoušku.

VýcvikCenaPoplatek za zkoušku
B–D27 000 Kč700 Kč
C–D19 000 Kč700 Kč

Jelikož si cirka 99 % uchazečů dělá řidičák na D proto, aby se řízení autobusu následně stalo jejich obživou, pokračují obvykle dále na profesák. Pokud jde o samotné kočírování busu (spadá do kategorie M), jde o velký nemotorný osobák převážející většinou cenný náklad (cestující), čemuž musí být přizpůsobena i samotná jízda. Totiž autobus není náklaďák, potažmo ani klasický automobil do 3,5 tuny

Načítám