Hlavní obsah

Retro Garáž 2022: Padla bída na domácí? Kdepak, tatrovky a jawy se vydražily za miliony

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Za pouhých pět let se z Retro Garáže stala událost, jaká v Česku nemá obdoby

Ve vzduchu je cítit nejenom nastupující zima, ale také určitá nejistota obcházející automobilový průmysl. Nové vozy nejsou, stávající zdražují, na ceně rostou i ojetiny, ale co veterány? Pokud jde o české investiční jistoty typu Tatra či Jawa, tak ty frčí stále a stále atakují milionové částky. Nevěříte? Důkazem budiž poslední listopadová Retro Garáž.

Článek

Na tuhle akci zaměřenou primárně na dražby veteránů a sekundárně na auto-moto vetešení, jsme vás pochopitelně zvali už začátkem listopadu. Do Lysé nad Labem se tedy v den konání události sjely cca čtyři tisíce návštěvníků a také tolik prodejců, že už je nebylo takřka kam umístit. Celé výstaviště bylo zkrátka narvané k prasknutí, a to počasí navzdory.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Za projektem Retro Garáž stojí Pavel Kočí (vlevo), pomáhá mu však i nadšenec Marek Odrobina (vpravo)

Hlavním hřebem byly pochopitelně už tradiční a v Česku unikátní živé dražby automobilových i motocyklových veteránů, jenž jsou nápadem a dalo by se říci i dítětem Pavla Kočího, přezdívaného „vrchní retrogarážník“.

Připomínáme, že v podzimní sekci roku 2022 se potenciální kupci sešli spolu s přihlížejícími v horním patře vstupní haly areálu Výstaviště v Lysé nad Labem, které sice běžně funguje jako konferenční sál, ovšem na jednu sobotu se ono místo proměnilo v aukční síň, kde adrenalin a miliony tekly proudem.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Aukce byly divácky natřískané

A teď, několik dní potom, když se situace uklidnila a emoce vyprchaly, se na celou akci, potažmo na projekt i jeho ovoce, podíváme trochu s retrospektivou a nadhledem.

Tak jde čas

Ne ten seriál, ale tak jde čas s Retro Garáží. Tento projekt zapustil své kořeny na podzim roku 2017, tehdy jako nový a pro mnohé nepříliš zajímavý koncept auto-moto burzy konané ve venkovních prostorech i v krytých halách. Pavel Kočí, tenkrát ještě nováček v oboru, však svému nápadu věřil, prodejce s nabídkami objížděl, některé dokonce o účast prosil.

Jeho myšlenka se ukázala jako správná, zájem lidí postupně rostl a když přišly na přetřes živé aukce veteránů, byl to krok do neznáma, jemuž navíc cestu vzhůru poněkud kazila pandemická situace.

Dnes už však Retro Garáž patří k tradičním akcím s dobrým jménem, doplněným o veřejné dražby, jaké v Česku nemají obdoby. Aukce převzaly roli hlavního lákadla, přitáhly další sortu lidí a pokaždé nabídnou něco nového.

Sázka na jistoty

Mimo klasických lidovek dražících se od korunky – tedy nostalgicky známých pincků, stadionů a stopětasedmdesátek čezet, čekaly na své nové majitele také daleko atraktivnější kousky. Z motorek jmenujme třeba Jawu 50/23 Mustang – exportní model pro německou obchodní síť Neckermann, ještě v původní transportní krabici zabalenou Jawu 350/640 Klasik nebo dvě pětikila – 500 OHC Šnek a 500 OHV Rumpál.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Ještě originál zabalená Jawa 350 se prodala za 272 tisíc

A co se týče čtyřkolových veteránů, tak tu byly tři žhavé škodovky (105 L, 110 LS, 136 Rapid) a dvě tatrovky – valník 54 a šilhavá T603 druhé série.

Abyste pochopili, proč jde o naprosté pecky, musíte na aukce Retro Garáže koukat lokálníma očima a naším trhem, jelikož tyto vozy mají vysokou hodnotu hlavně pro české a slovenské zájemce.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Velký aukční potenciál dřímal také ve starých škodovkách

Zkuste si třeba vyrukovat s prodejem Tatry T700 v perfektním stavu za pět milionů a chtějte auto natlačit do Německa. Pravděpodobně se vám tam leda „vysmějí“, neb takovou hodnotu v ní Němci prostě nevidí. Nebo třeba ARO – za pěkný původní kousek tady dostanete jen zlomek ceny vůči tomu, co by byl ochotný zaplatit někdo v Rumunsku. Tak to prostě je.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Když jsme u té sedmistovky, jedna (originál po Josefu Luxovi) se na místě přece jen ukázala. Ze svého původního působiště padla do rukou překupníků, kteří ji okamžitě nainzerovali, takže jestli máte volných 4,6 milionu korun…

Každopádně výsledky aukcí ukázaly jednu věc: Hrozí-li nějaká krize, pak se sice šetří, ale určitě ne na všem. Mimochodem tušíte, jaký artikl stoupá na ceně v jakémkoli období včetně válečného? Jsou to překvapivě (investiční) smyčcové nástroje (housle zejména). Ale zpátky k autům, mrkněte na tabulku a níže si vysvětlíme, proč to dopadlo, jak to dopadlo.

PoložkaR. v.Vyvolávací cenaKonečná cena
Jawa 50/23 Mustang (Neckermann)19691 Kč52 000 Kč
Jawa 50/05 Pionýr19651 Kč34 000 Kč
Stadion S1119581 Kč45 000 Kč
Stadion S2219621 Kč45 000 Kč
Jawa-ČZ 175/35619571 Kč28 000 Kč
ČZ 175/450 De Luxe19661 Kč50 000 Kč
ČZ 175/487 s TP19861 Kč40 000 Kč
Jawa 350/640 Klasik (v původní krabici)199465 000 Kč272 000 Kč
Jawa 350/362 Californian1971170 000 Kč220 000 Kč
ČZ 250 Tourist1938300 000 Kč420 000 Kč
Jawa 500 OHC typ 15/00 (Šnek)1953800 000 Kč1 250 000 Kč
Jawa 500 OHV Rumpál19291 000 000 Kč1 100 000 Kč
Škoda 105 L1977100 000 Kč120 000 Kč
Škoda 110 LS 1973100 000 Kč130 000 Kč
Škoda 136 Rapid1989150 000 Kč208 000 Kč
Tatra 54 valník1933450 000 Kč725 000 Kč
Tatra T603-21966800 000 Kč1 740 000 Kč

Koukneme-li na tabulku čistě jen jako na soubor faktů bez emočního zabarvení, máme tu jasné potvrzení, že na běžnějších historických vozidlech se už pomalu začíná šetřit. Stadiony, pionýry a další obyčejnější mašiny zrovna teď nejsou úplně vysoce žádané. Za úplný opak lze ovšem považovat modely nestandardní nebo jinak zvláštní. Přece jen konečná cena „neckermannky“ či zabalené jawy byla daleko vyšší, než se očekávalo.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Neckermannku nešlo minout, a to kvůli jasně žlutému zbarvení

Zcela signifikantně se opatrnost podepsala na konečných sumách zaplacených za tři historické škodovky, které by, kdyby se aukce konala půl roku zpět, mohly být jiné. Teoreticky vyšší.

Jenže pak tu byly jistoty, jmenovitě pětistovky jawy a šilhavá T603. No a to jsou artikly, do kterých když na pár (desítek) let vrazíte peníze, tak se vám s největší pravděpodobností dobře zhodnotí. Možná až natolik, že je už ani nebudete chtít prodat. Totiž motorky jako Jawa 500 už nebudou, stejně jako specifický jízdní zážitek à la Tatra vám žádné jiné auto neposkytne.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

T603, T613 nebo T700 v pěkném stavu? To jsou obvykle rozumně investované peníze

A přesně tohoto si byli kupci vědomi, proto za obě pětistovky vysázeli přes milion korun (za každou), zatímco tatrovka šla takřka za mega a tři čtvrtě. Na pohled jde o velké peníze, ale v rámci investice? Za milion, respektive ani za dva, nekoupíte rentabilní byt a pokud nechcete riskovat (akcie, krypto), tak české motorizované klasiky vždy dobře poslouží.

Tím rozhodně neříkáme, abyste utíkali na Sauto.cz a koupili první jawu nebo T613, na kterou tam narazíte. Velmi důležitý je mimo zcela zásadního statusu investičního veterána také celkový stav, procento užitých originálních dílů a míra zásahu od kdejakého kutila.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Obě pětistovky šly k novým majitelům za více něž milion korun (každá)

Teď hned není problém koupit šestsettřináctku za sto tisíc, jenže abyste z ní udělali potenciálního investičního veterána, bude vás to stát nejméně dva miliony korun, neskutečnou fůru času a taky hromadu nervů.

V dubnu na Retru

Každopádně podzimní Retro Garáž 2022 ukázala, že vetešárna a aukce veteránů lidi baví. A to se nebavíme jen o odborné veřejnosti nebo fanoušcích do auto-moto, na těchto akcích potkáte celé rodiny a vidíte nadšené tatínky, jak svým malým potomkům nadšeně ukazují vehikly, se kterými v mládí drandili po vesnici.

Foto: Martin Večeřa pro Retro Garáž

Retro Garáž 2022 nebyla jen a pouze o aukcích, klasická burza pochopitelně nechyběla

A můžete se nad cenami podivovat sebevíc, kroutit hlavou, myslet si něco o bláznovství, ale taková je ruka trhu. Neregulovaná, nenucená, neviditelná, přirozená a hlavně česká. Protože to, co se kupuje (frčí) u nás, nemusí zákonitě fungovat jinde v cizině. Ale to už přece víte.

Na příští Retro Garáži se sejdeme už v sobotu 22. 4. 2023, znovu v Lysé nad Labem. Jako tradičně se budete moci těšit na různorodou auto-moto burzu, přijedou také všemožní vetešníci a vrcholem události budou opět moderované dražby veteránů. Tak aukcím zdar a uvidíme v dubnu na Retru.

Související témata:
Načítám