Článek
Na tuhle akci zaměřenou primárně na dražby veteránů a sekundárně na auto-moto vetešení, jsme vás pochopitelně zvali už začátkem listopadu. Do Lysé nad Labem se tedy v den konání události sjely cca čtyři tisíce návštěvníků a také tolik prodejců, že už je nebylo takřka kam umístit. Celé výstaviště bylo zkrátka narvané k prasknutí, a to počasí navzdory.
Hlavním hřebem byly pochopitelně už tradiční a v Česku unikátní živé dražby automobilových i motocyklových veteránů, jenž jsou nápadem a dalo by se říci i dítětem Pavla Kočího, přezdívaného „vrchní retrogarážník“.
Připomínáme, že v podzimní sekci roku 2022 se potenciální kupci sešli spolu s přihlížejícími v horním patře vstupní haly areálu Výstaviště v Lysé nad Labem, které sice běžně funguje jako konferenční sál, ovšem na jednu sobotu se ono místo proměnilo v aukční síň, kde adrenalin a miliony tekly proudem.
A teď, několik dní potom, když se situace uklidnila a emoce vyprchaly, se na celou akci, potažmo na projekt i jeho ovoce, podíváme trochu s retrospektivou a nadhledem.
Tak jde čas
Ne ten seriál, ale tak jde čas s Retro Garáží. Tento projekt zapustil své kořeny na podzim roku 2017, tehdy jako nový a pro mnohé nepříliš zajímavý koncept auto-moto burzy konané ve venkovních prostorech i v krytých halách. Pavel Kočí, tenkrát ještě nováček v oboru, však svému nápadu věřil, prodejce s nabídkami objížděl, některé dokonce o účast prosil.
Jeho myšlenka se ukázala jako správná, zájem lidí postupně rostl a když přišly na přetřes živé aukce veteránů, byl to krok do neznáma, jemuž navíc cestu vzhůru poněkud kazila pandemická situace.
Dnes už však Retro Garáž patří k tradičním akcím s dobrým jménem, doplněným o veřejné dražby, jaké v Česku nemají obdoby. Aukce převzaly roli hlavního lákadla, přitáhly další sortu lidí a pokaždé nabídnou něco nového.
Sázka na jistoty
Mimo klasických lidovek dražících se od korunky – tedy nostalgicky známých pincků, stadionů a stopětasedmdesátek čezet, čekaly na své nové majitele také daleko atraktivnější kousky. Z motorek jmenujme třeba Jawu 50/23 Mustang – exportní model pro německou obchodní síť Neckermann, ještě v původní transportní krabici zabalenou Jawu 350/640 Klasik nebo dvě pětikila – 500 OHC Šnek a 500 OHV Rumpál.
A co se týče čtyřkolových veteránů, tak tu byly tři žhavé škodovky (105 L, 110 LS, 136 Rapid) a dvě tatrovky – valník 54 a šilhavá T603 druhé série.
Abyste pochopili, proč jde o naprosté pecky, musíte na aukce Retro Garáže koukat lokálníma očima a naším trhem, jelikož tyto vozy mají vysokou hodnotu hlavně pro české a slovenské zájemce.
Zkuste si třeba vyrukovat s prodejem Tatry T700 v perfektním stavu za pět milionů a chtějte auto natlačit do Německa. Pravděpodobně se vám tam leda „vysmějí“, neb takovou hodnotu v ní Němci prostě nevidí. Nebo třeba ARO – za pěkný původní kousek tady dostanete jen zlomek ceny vůči tomu, co by byl ochotný zaplatit někdo v Rumunsku. Tak to prostě je.
Každopádně výsledky aukcí ukázaly jednu věc: Hrozí-li nějaká krize, pak se sice šetří, ale určitě ne na všem. Mimochodem tušíte, jaký artikl stoupá na ceně v jakémkoli období včetně válečného? Jsou to překvapivě (investiční) smyčcové nástroje (housle zejména). Ale zpátky k autům, mrkněte na tabulku a níže si vysvětlíme, proč to dopadlo, jak to dopadlo.
Položka | R. v. | Vyvolávací cena | Konečná cena |
---|---|---|---|
Jawa 50/23 Mustang (Neckermann) | 1969 | 1 Kč | 52 000 Kč |
Jawa 50/05 Pionýr | 1965 | 1 Kč | 34 000 Kč |
Stadion S11 | 1958 | 1 Kč | 45 000 Kč |
Stadion S22 | 1962 | 1 Kč | 45 000 Kč |
Jawa-ČZ 175/356 | 1957 | 1 Kč | 28 000 Kč |
ČZ 175/450 De Luxe | 1966 | 1 Kč | 50 000 Kč |
ČZ 175/487 s TP | 1986 | 1 Kč | 40 000 Kč |
Jawa 350/640 Klasik (v původní krabici) | 1994 | 65 000 Kč | 272 000 Kč |
Jawa 350/362 Californian | 1971 | 170 000 Kč | 220 000 Kč |
ČZ 250 Tourist | 1938 | 300 000 Kč | 420 000 Kč |
Jawa 500 OHC typ 15/00 (Šnek) | 1953 | 800 000 Kč | 1 250 000 Kč |
Jawa 500 OHV Rumpál | 1929 | 1 000 000 Kč | 1 100 000 Kč |
Škoda 105 L | 1977 | 100 000 Kč | 120 000 Kč |
Škoda 110 LS | 1973 | 100 000 Kč | 130 000 Kč |
Škoda 136 Rapid | 1989 | 150 000 Kč | 208 000 Kč |
Tatra 54 valník | 1933 | 450 000 Kč | 725 000 Kč |
Tatra T603-2 | 1966 | 800 000 Kč | 1 740 000 Kč |
Koukneme-li na tabulku čistě jen jako na soubor faktů bez emočního zabarvení, máme tu jasné potvrzení, že na běžnějších historických vozidlech se už pomalu začíná šetřit. Stadiony, pionýry a další obyčejnější mašiny zrovna teď nejsou úplně vysoce žádané. Za úplný opak lze ovšem považovat modely nestandardní nebo jinak zvláštní. Přece jen konečná cena „neckermannky“ či zabalené jawy byla daleko vyšší, než se očekávalo.
Zcela signifikantně se opatrnost podepsala na konečných sumách zaplacených za tři historické škodovky, které by, kdyby se aukce konala půl roku zpět, mohly být jiné. Teoreticky vyšší.
Jenže pak tu byly jistoty, jmenovitě pětistovky jawy a šilhavá T603. No a to jsou artikly, do kterých když na pár (desítek) let vrazíte peníze, tak se vám s největší pravděpodobností dobře zhodnotí. Možná až natolik, že je už ani nebudete chtít prodat. Totiž motorky jako Jawa 500 už nebudou, stejně jako specifický jízdní zážitek à la Tatra vám žádné jiné auto neposkytne.
A přesně tohoto si byli kupci vědomi, proto za obě pětistovky vysázeli přes milion korun (za každou), zatímco tatrovka šla takřka za mega a tři čtvrtě. Na pohled jde o velké peníze, ale v rámci investice? Za milion, respektive ani za dva, nekoupíte rentabilní byt a pokud nechcete riskovat (akcie, krypto), tak české motorizované klasiky vždy dobře poslouží.
Tím rozhodně neříkáme, abyste utíkali na Sauto.cz a koupili první jawu nebo T613, na kterou tam narazíte. Velmi důležitý je mimo zcela zásadního statusu investičního veterána také celkový stav, procento užitých originálních dílů a míra zásahu od kdejakého kutila.
Teď hned není problém koupit šestsettřináctku za sto tisíc, jenže abyste z ní udělali potenciálního investičního veterána, bude vás to stát nejméně dva miliony korun, neskutečnou fůru času a taky hromadu nervů.
V dubnu na Retru
Každopádně podzimní Retro Garáž 2022 ukázala, že vetešárna a aukce veteránů lidi baví. A to se nebavíme jen o odborné veřejnosti nebo fanoušcích do auto-moto, na těchto akcích potkáte celé rodiny a vidíte nadšené tatínky, jak svým malým potomkům nadšeně ukazují vehikly, se kterými v mládí drandili po vesnici.
A můžete se nad cenami podivovat sebevíc, kroutit hlavou, myslet si něco o bláznovství, ale taková je ruka trhu. Neregulovaná, nenucená, neviditelná, přirozená a hlavně česká. Protože to, co se kupuje (frčí) u nás, nemusí zákonitě fungovat jinde v cizině. Ale to už přece víte.
Na příští Retro Garáži se sejdeme už v sobotu 22. 4. 2023, znovu v Lysé nad Labem. Jako tradičně se budete moci těšit na různorodou auto-moto burzu, přijedou také všemožní vetešníci a vrcholem události budou opět moderované dražby veteránů. Tak aukcím zdar a uvidíme v dubnu na Retru.