Článek
Renovace je soubor technologických postupů, jimiž se opotřebovaná nebo jinak poškozená věc uvede do původního stavu. To jen na začátek, abychom měli jasno v pojmech. Uvádíme to hlavně proto, že se obyčejnému leštění krytů světel na parkovišti nebo v garáži renovace vlastně moc říkat nedá.
To potvrzuje i Radim Smolka, zkušený renovátor ze společnosti RS Lighting (RSLCZ), který se v tomto oboru pohybuje už téměř 12 let. Své zkušenosti tento chlapík nabral nejen tím, že přestavoval vlastní lampy, ale také pracoval v samotné prvovýrobě světlometů. Zajeli jsme tedy do jeho dílny na okraj Litovle a ponořili se do tajů oprav automobilového osvětlení.
Renovace/opravy světel lze rozdělit do několika základních kategorií, o nichž si níže povíme více.
Designové vady
Právě sem řadíme zažloutlé či odřené polykarbonátové kryty světlometů, které vždy ještě chrání bezbarvý UV záření odolný lak.
„Správným postupem takové opravy je zoxidovaný lak zbrousit až na základní plast, poté onen plast vyleštit do čira a následně aplikovat ochrannou anti-UV vrstvu, a to formou vosku, fólie či UV záření odolného laku. Podle zvoleného technologického postupu a kvality provedené práce pak krycí plast světel vydrží v plné kráse od pár měsíců do cirka 15 let,“ vysvětlujte Smolka.
Vady na svícení
Snížená svítivost může být opět spojená s designovými vadami světel, nicméně dost často jde o daleko horší příčiny, většinou způsobené opotřebovanou odrazovou plochou vnitřního reflektoru.
Ten je totiž složen z nějakého základu (často duroplast, kov), který je v drtivé většině případů zalakován teplotně odolným lakem a následně pokoven hliníkem, na nějž se z důvodu vyšší odolnosti aplikuje ještě vrstva oxidu křemíku. Předmětné pokovení vlivem působení tepla a připékání např. prachu po čase zmatní a už neplní svoji odrazovou funkci, případně zmizí i samotný základový lak.
Jde-li o projektorové světlomety, složené z čočky, clonky a reflektoru, dochází k zachytávání nečistot také na čočce samotné. Tu však většinou postačí pouze vyčistit lihem (okenou), zřídkakdy v důsledku používání praskne.
Abyste se však k zasaženým reflektorům dostali, je zpravidla nutná rozborka celých světlometů, což je řešení, které většina automobilek nenabízí a namísto toho vám doporučí lampy nové, mnohdy však za velmi vysokou cenu. Východiskem je tedy „nemocná“ světla svěřit odborníkovi.
„V automotive se pro kompletaci hlavního osvětlení používají v zásadě dva druhy lepidel, přičemž některé z nich jdou v rámci šetrné rozborky světel „rozvolnit“ pomocí horkovzdušné pistole. Nedoporučuji ovšem dávat celé lampy do trouby, jak se obecně traduje, můžete si totiž zadělat na problémy s jinými kovovými součástmi světlometů, které jsou nalisované do plastů,“ uvádí problematiku Smolka.
„Jsou však lepidla, která jsou tzv. permanentní, přičemž takovou lampu umí bez známek hrubého poškození otevřít jen několik málo specialistů,“ upozorňuje Smolka.
Po úspěšné rozborce lamp následuje nové pokovení reflektorů. Přesné postupy realizace nám Radim Smolka kvůli know-how neprozradil, nicméně uvedl, že se dodržují stejné technologické kroky jako v prvovýrobě.
Krom pokovení reflektorů je nutné krycí plasty vyčistit/vyleštit rovněž zevnitř, případně je nahradit novými/jinými, pokud jsou nevratně poškozeny. Ptáte se proč? Totiž co uvnitř shoří (prach, hmyz, pokovení, aj.), to se usadí právě na vnitřní straně krytů světlometů.
„Některá vozidla mají z výroby ještě tzv. anti-mlžící se vnitřní vrstvu (antifog). Při leštění vnitřních ploch je tak nutné postupovat maximálně opatrně, neb jde prakticky o neobnovitelný lak,“ varuje specialista.
Vady na funkci
Do této kategorie řadíme například mlžení světel, zvýšenou vnitřní vlhkost, ulomené držáky světel nebo nefunkčnost některých komponent, např. částí diodového denního svícení.
Podle Radima Smolky je mlžení světel u nových i starších vozů (mimo těch se skleněnými kryty světel) do jisté míry normálním jevem, a to jak u halogenových a xenonových technologií, tak u diod či laseru. V místech, kde je lampa nejchladnější, totiž začne vlivem změny vnitřní teploty kondenzovat vzdušná vlhkost, přičemž tomuto jevu částečně brání odvětrávací kolínka či vestavěné goretexové membrány.
„Je-li mlžení enormní, musí se hledat, kudy do světla nadměrná vlhkost proniká. Takové pátrání už je trochu alchymie a vyžaduje znalosti o konstrukci samotných světel, jelikož příčinu kolikrát odhalíte třeba až za pomoci tlakové zkoušky,“ vysvětluje Smolka.
Další běžnou vadou, obvykle způsobenou drobnými kolizemi, jsou ulomené držáky světel. Na některé vozy jde koupit náhradní sada, na jiné zase ne. Každopádně se taková věc řeší svařováním plastů nebo navařováním materiálu.
Co dalšího se může stát? Specialista odpovídá: „Běžně řeším také následky explodovaných výbojek, upadnuté clonky projektorových světel, sem tam měním řídicí jednotky osvětlení či LED zdroje denního svícení. Občas se setkávám také s tím, že mi lidé dovezou lampy připomínající spíše akvárium.“
Zadní světla
Zeptali jsme se i na renovace zadních světel, nicméně zde nás odborník Smolka brzy zastavil: „Zadní lampy maximálně vyleštit a v případě nesvítících diod je lepší koupit komplet celé nové. Koncové svítilny se totiž svařují laserem či ultrazvukem, takže jejich rozborka je kolikrát nemožná, tedy bez nějakého výraznějšího nežádoucího poškození. Navíc ekonomicky jde většinou o nesmysl.“
Jin a jang
Zjišťovali jsme také, jak poznat fušeřinu, a naopak, kde hledat dobré renovátory.
Nejčastější chyby/zanedbání:
- Odstranění pouze zažloutlé vrstvy laku z krycích plastů, bez dalšího leštění či aplikace ochranné vrstvy
- Nedodržení technologického postupu při pokovení reflektorů. Pozor, zde fušeřina vyjde na povrch až za cirka tři měsíce
- Neodborné otevření světlometu, zvlněné plasty, zlomené plasty
- Montáž nekvalitních náhradových komponentů s krátkou životností zejména od čínských výrobců
Jak poznat dobrého renovátora?
- Nabízí kompletní portfolio služeb
- Aktivně komunikuje, dokládá fotodokumentaci
- Má kladné reference od reálných uživatelů, nevyhnané placenou reklamní propagací
- Používá původní tovární díly, snaží se je spíše zachránit než nahradit kopiemi
- Používá lux metr na změření světelného výstupu před renovací a po renovaci
- Při montáži světel na auto je seřídí pomocí regloskopu
R. Smolkou doporučení renovátoři | Město |
---|---|
Radim Smolka, Rslcz.cz | Litovel |
Daniel Včelák, Bixenony.cz | Praha |
Dobresvitime.cz | Brno |
Dobresvietime.sk | Martin (SK) |
Jistě vás zajímá cena, neb sada pro domácí leštění s životností krásy krycích plastů i pouhý jeden měsíc vyjde asi na 400 Kč – bez započtení práce a s nejasným výsledkem.
Budeme-li mluvit o kvalitním rozleštění jednoho páru světlometů s použitím ochranné vrstvy, pak jsme na částce 1 000 až 1 500 Kč včetně řádně odvedené práce.
Rozebrání a vyčištění obou světel zevnitř pak vyjde na 2 000 až 2 500 Kč. Samotné nové pokovení reflektorů včetně montáže se následně pohybuje kolem 4 000 až 4 500 Kč za obě lampy. Sečteno, podtrženo – kompletní oživení jednoho páru předních světlometů na běžné auto vyjde zhruba na 7 000 Kč včetně daně.
Poslední dobou jsou čím dál více populární full-LED světlomety, kde jsou možnosti renovace zatím velmi omezené, a proto je kolikrát nutné zakoupit nový/jiný světlomet.
Stálí staří známí
Pokud vás zajímá pestrost, tak specialista Radim Smolka nejčastěji uzdravuje lampy sedm až devět let starých aut, zejména značek Renault, BMW, Škoda Auto (fabie, superby 1), Fiat nebo Ford.
A jak jste se sami mohli přesvědčit, pojem renovace skutečně nezahrnuje pouhé rozleštění zažloutlých krycích plastů – v lepším případě realizované příslušnou sadou, v tom horším třeba i zubní pastou.
Jestliže chystáte auto na prodej a má chvilkově vypadat krásně, pak se nabízí sáhnout po levnějších řešeních. Pakliže chcete skutečně lépe vidět, brusná pasta nebo diodové žárovky z Aliexpressu vás opravdu nezachrání. Tehdy je skutečně na místě svěřit hlavní zdroje osvětlení do rukou renomovaných specialistů…