Článek
Ještě před pár dny jsem o akci PragoVespa nic netušil. Teď sedím na pestrobarevné GTS 300 zpěváka Matěje Rupperta z kapely Monkey Business, které přezdívá Harlekýn, jsem v roji dalších čtyř set vos a jedeme spanilou jízdu Prahou. Jsou tady nadšenci z Německa, Polska, Maďarska a Slovenska, ale taky z Itálie, Rumunska, Chorvatska a Velké Británie. Jestli je to dobrý? To si pište!
Říká se, že ty nejlepší věci přicházejí bez plánování. Takže když mi kamarád volá, ať s nimi jedu na sraz skútrů Vespa, tak jen letmý pohled do diáře a kývnu. Vespu nemám, ale že mi prý nějakou půjčí. Dělá to chytře, ví, že o ní dlouhodobě uvažuju, líbí se mi ta svoboda pohybu, ta radost, co Vespa rozdává nejen řidiči, ale i kolem sebe, a mám rád celý ten příběh.
Jestli jste ještě neviděli film Enrico Piaggio – Vespa, tak jen v rychlosti. Vespa se zrodila z nouze těsně po druhé světové válce z pera leteckého konstruktéra Corradina D'Ascania, který spojil kreativitu a mechanické inženýrství do funkčního, aerodynamického a jednoduchého stroje. Vespa byla originálním, užitečným a krásným výrobkem, který si okamžitě získal srdce veřejnosti. Do výšin ji však vystřelil až kultovní snímek Prázdniny v Římě z roku 1953, kde se na ikonickém skútru proháněli Audrey Hepburn a Gregory Peck. Následující rok se prodalo neuvěřitelných 100 tisíc strojů a poté, co si Vespu pořídily hvězdy jako James Dean, John Wayne či Marlon Brando, se Vespa stala legendou.
A zcela evidentně je cool pořád. Je jedno, jestli je to stopětadvacítka nebo silnější třístovka, pořád vypadá stejně dobře. Na srazu byly všechny možné barvy i kombinace a muziku tvrdily starší stroje a dokonce dvě nebo tři sajdkáry. Stejně jako v mateřské Itálii, tak už i v Česku sedlají Vespu nejen dívky a ženy, ale jezdí na ní i spousta chlapů, kteří oceňují nejen její styl a historický odkaz, ale i nadprůměrné jízdní vlastnosti. Sám jsem na jiné GTS 300 Sei Giorni strávil několik set kilometrů ve městě, na okreskách i dálnici a byl jsem nadšený. Jezdit každý den do města, tak nad nákupem nepřemýšlím ani chvilku.
PragoVespa pořádá Vespa Club Praha a má tradici již od roku 2011. Letošní ročník této dvoudenní akce završené spanilou jízdou historickým centrem Prahy byla ale opravdu speciální. Původní 10. ročník se měl konat už v roce 2020, ale kvůli restrikcím spojeným s globální pandemií se konala nakonec pouze hromadná projížďka. Takže letos se jubilejní PragoVespa po dlouhém čekání konečně uskutečnila minulý víkend v plné parádě, a že bylo opravdu na co koukat.
Všechno začalo už v pátek odpoledne na Žižkově, samotná šestadvacet kilometrů dlouhá spanilá jízda za asistence policie se pak jela v sobotu přes poledne přes Dvořákovo nábřeží, na Mánesův most a pak kolem Pražského hradu zpět do centra na Václavské náměstí, jehož horní polovina byla v jednu chvíli barvených Vesp úplně plná – rekordní počet 409 kousků na jednom místě!
Majitelé o Vespě říkají, že to není jen stroj a radost z jeho užívání, ale že je to životní styl. A co vy? Vybrali jste si už tu nejhezčí barvu?