Článek
V setinové rally (jízda pravidelnosti) jde o hlavně o přesnost, nikoli primárně o rychlost. Častokrát se tyto akce vážou s veterány, proto u nich není tolik důležité, jak svižně jedete, nýbrž jak přesně (na setiny) jedete a jak dobře se orientujete.
Závodem váš totiž provází papírový itinerář a na metry přesně spočítaná délka trasy s vloženými měřenými úseky, tudíž vám většinou nepomůže zběsilá jízda ani zkracování si zatáček – pokud tedy nedoháníte nějaký průšvih, kdy jste se například ztratili.
Na pohled se to nezdá, ale jde o napínavé dobrodružství (pro účastníky), častokrát navíc divácky atraktivní, jelikož se těchto závodů obvykle účastní zapálení veteránisté. V „terénu“ tak můžete vidět i stroje, jež by díky své vzácnosti mohly zůstat v archivech muzeí.
Jenže co když si takovou akci chcete vyzkoušet na vlastní kůži? Tak zadáte do internetového vyhledávače „setinová rally“ nebo „jízda pravidelnosti“, kouknete na různé akce, přečtete si podmínky a zjistíte, že jde častokrát o finančně nákladnější operace (4 000 Kč, 7 000 Kč i 20 000 Kč+), obvykle spojené s nutností účastnit se s nějakým veteránem či youngtimerem.
Našli jsme však jeden takový jednodenní podnik, kam může každý, kde nejsou omezení na stáří vozů, a hlavně kde zaplatíte na startovném jen 2 500 Kč. Protože předmětnou akci dělají srdcaři z Autoklubu Úslava Blovice, odráží se to rovněž na její kvalitě. Jak že to víme? Zúčastnili jsme se jí, takže tady jsou naše dojmy ze 4. Revival Rallye Úslava 2022.
Zašpinit, dopočítat, vyrazit
V samotném úvodu se konaly krátké technické přejímky, které měli organizátoři dobře namáknuté, takže vše příjemně odsýpalo. První adrenalinový zážitek přišel už v debutní zkoušce pravidelnosti, neb ta se konala na malém polygonu tvarovaném do čísla osm.
Cílem bylo stanovit si projetím prvního kola čas, který bylo v rámci kola druhého třeba překonat o dvě sekundy. Většina lidí dorazila s nablýskaným vozem, nicméně to se po absolvování osmičky, kde čekalo blátivé překvapení, změnilo.
Dalším, tentokrát však nepříliš pozitivním překvapením byla změna itineráře, způsobená kvůli uzavírkám na trati. Nešlo tedy o přímou vinu pořadatelů, ti zvládli prakticky přes noc namalovat náhradu, avšak bylo na místě si kvůli prodloužení trati ručně přepočítat vyfasovaný itinerář.
Cílem závodu totiž bylo projet měřené úseky za přesně stanovený čas, přičemž jakákoli odchylka od něj znamenala trestné body. Zvítězil ten, kdo jich nasbíral nejméně…
Organizátoři rozdělili rally na dvě části, proložené obědem a prohlídkou zámecké kaple v Oselcích. Po úvodní předehřívací osmičce se ostrý start konal na náměstí v Blovicích v Plzeňském kraji, kde měly posádky čas na přípravu, diskuze či občerstvení. Pak se ovšem zavelelo a po 1–2minutových rozestupech začala vozidla najíždět na trať, a to od historiků po současnou modernu.
Nejzajímavější vozy na rally
Většina přihlášených automobilů byly starší kousky, mnohé dokonce veteránského věku. Mezi nejzajímavější vozy pak patřily původní Volkswagen Brouk, Top Gearem nenáviděný Reliant Robin (nepřevrátil se!), Škoda 110 R Coupé, Škoda 130 RS, Jaguar E-Type, Porsche 911 SC, Peugeot 309 GTi, Ford Escort RS 2000 či Fiat 131 Racing. My se do tajů jízdy pravidelnosti vydali s nejmladším vozem, a to s novinkou DS 4.
Itinerář nám stanovil směr a zde nutno podotknout, že se zpracováním docela povedl, byť jsme zde párkrát našli zakreslené víceúčelové či příjezdové cesty, což na obdobných soutěžích ne vždy bývá. Ale co, tato hříčka alespoň prověřila pozornost navigátora a zmátla kdejakou posádku.
Na druhou stranu v jízdních propozicích nechyběly ani ukazatele na obce, takže se řidiči leckde mohli orientovat podle standardního dopravního značení.
Souhra pilota a navigátora je v setinovce klíčová, přičemž tu důležitější část práce má na starosti právě spolujezdec, na kterém to všechno vlastně stojí. Ten nejenže musí číst itinerář, udávat směr, hlásit metry, časové zkoušky a obsluhovat měřicí zařízení, ale zároveň musí najít čas ke sledování okolí, zejména kvůli tomu, aby ověřil, zdali realita souhlasí s papírovými pokyny.
Komentář navigátora
K efektivnější orientaci při těchto závodech pomohou různé aplikace, například Rabbit Rally 2.0 nebo Tripmaster. Pokud totiž znáte délku úseku a předepsaný čas, „appka“ vám vypočte/ukazuje ideální průměrnou rychlost, jíž se pak držíte. Do toho třeba Rabbit zvládá počítat celkovou ujetou trasu či si můžete jednotlivé úseky nulovat, takže vždy víte, kolik metrů jste ujeli.
Bezplatná mobilní aplikace Rabbit Rally 2.0 zvládá i mnohem víc, lze si do ní přenést itinerář, případně rovnou celou trasu. Jenže to zabere čas, který jsme v Blovicích neměli, jelikož všichni vyfasovali „cestovní noty“ jen 1–2 hodiny před startem.
Dalším řešením mohou být obyčejné stopky spojené s šoférovým/navigátorovým odhadem. Přece jen znáte délku úseku, znáte i předepsaný čas, proto jsou pro mnohé účastníky mechanické měřiče času takřka k nezaplacení.
Věk účastníků
Budete se divit, ale 4. Revival Rallye Úslava 2022 se účastnily (a pravidelně účastní) zejména starší ročníky. Otcové od rodin, veteránisté, závodníci či prostě jen milovníci aut. Za spolujezdce rovněž nepotřebujete profesionála, stačí klidně někdo z rodiny, kamarád či manžel/ka…
Jezdí se pro zábavu
O přestávce po první části jsme vyzpovídali tři posádky, aby nám o soutěži krátce pohovořily. Začali jsme u dvojice V. Kopáček a B. Rendlová, kteří závodili tříkolovým Robinem.
„Jezdíme běžně klasické rally, takže tohle děláme pro zábavu a učíme se to. S Robinem je sranda, proto ho mám dokonce dvakrát,“ prozradil pilot Kopáček. My dodáme, že se duo nakonec umístilo na druhé pozici ve své kategorii.
Jako druzí nám akci okomentovali účastníci M. Janča a Š. Jančová zpoza volantu Jaguaru E-Type 1969 vybaveného šestiválcovým motorem 4,2 litru. „Soutěž se nám líbí a Blovice jedeme poprvé. Používáme aplikaci Tripmaster, jelikož náš vůz má tachometr v mílích. Závodně se nám moc nedaří, ztrácíme se, nicméně bavíme se. Na bednu to však asi nebude,“ prozradil řidič Janča. Doplníme, že dvojice kvůli technické závadě jízdu nedokončila.
Třetí komentář nám poskytl zástupce posádky V. Herbolt a J. Zmeškal, která si vybrala model Škoda Felicia z roku 1963. „Vždycky jsme jezdili erkovou škodovkou, ale letos vzali Felicii. Líbí se mi tady všechno, mám rád všechno kolem aut, mám rád tyto akce.“ Zkušení účastníci nakonec dojeli ve své kategorii druzí.
Co se týče zhodnocení DS 4, tak zde nám vysloveně sednul head-up displej s ukazatelem rychlosti a mapou, což jsou pro řidiče důležitá data. Dále potěšil sportovní režim značně oživující už tak dynamicky naladěnou 225koňovou šestnáctistovku. Byly totiž úseky, kde rázná akcelerace dokázala napravit drobné chybky způsobené například nesprávným odbočením.
Do toho auto poskytlo očekávaný komfort i stabilitu, jen bychom namísto přítomné Alcantary možná ocenili ventilovaná sedadla, protože o pot nebyla nouze. Agilní model nás dokonce příjemně pobavil, a to na svižně projetých úsecích, kde se silnice hodně vlnila. Vzhledem k tomu, že jde o francouzskou techniku nastavenou primárně na pohodlí, o houpavé zážitky bylo místy postaráno.
Vítězila však přesnost, nikoli výkon, design nebo asistenční systémy. Nakonec jsme tedy dojeli ve své kategorii 4. ze 7 a celkově 24. z 37. Takže „not great, not terrible“. Významněji jsme totiž chybovali, ostatně jako většina účastníků, v rámci jedné rychlostní zkoušky s (do ní) vloženou další rychlostní zkouškou.
Tato místní oblíbená vsuvka tedy dost zamíchala pořadím, proto radíme, abyste byli na takové případy připraveni a měli po ruce druhý mobil s příslušnou aplikací anebo další stopky.
Březnová 4. Revival Rallye Úslava 2022 nás bavila hlavně proto, že šlo o soutěž dostupnou (cenově, technicky) i pro obyčejné lidi, připravovanou v duchu přátelského kolektivu, avšak kvalitou srovnatelnou s jinými (a mnohdy daleko dražšími) podniky. Chcete-li si bezpečně zazávodit anebo jen poznat stejně orientované nadšence? Pak je tahle akce (za rok bude znovu) přesně pro vás…