Článek
Původním účelem Autostadtu (Wolfsburg), zachovaným dodnes, bylo předávání zákaznických vozidel značek Volkswagen a Seat uložených ve dvou skleněných věžích. Středisko vybudované v roce 2000 ctí určitou rituální tradici, neb si nový automobil nekupujete každý den, proto areál dnes nabízí vyžití prakticky pro celou rodinu a disponuje kapacitou až 500 předaných vozů denně.
Systém dvou věží si dokonce drží rekord zapsaný v Guinnessově knize světových rekordů za nejrychlejší automobilový dopravní systém na světě. Z nejvyššího patra to skrze podzemní tunel až do předávacího centra trvá jednomu vozu necelých pět minut.
Toliko ke dvěma skleněným dominantám a vzhůru do prvního patra hlavní budovy, kde se nachází plocha věnovaná elektrickým modelům. Zajímavá je zde z hlediska techniky vystavená platforma MEB a model ID.3 s rentgenovou obrazovkou před ním. Díky této vychytávce můžete vidět, jak to uvnitř vozu vlastně vypadá.
Dále se zde můžete seznámit s praktickou funkcí asistenčních systémů, případně obdivovat nové elektrické Bulli. Údajně se chystá i prodloužená varianta s další řadou sedadel a teoreticky i delším dojezdem, nicméně to zatím není potvrzené.
Autostadt je rovněž místem konání světových premiér, přičemž na jedné z nich Ferdinand Piëch před novináři koncem 90. let jednou provždy definoval výslovnost Lamborghini. Řekl něco ve smyslu: „Až si to koupíte, tak tomu autu říkejte, jak chcete, ale do té doby je to lamborghini, nikoli lambordžíny.“
Kromě toho se v rozsáhlém areálu nachází třeba SUV off-road polygon, případně se zde každý týden konají nějaké akce. My například narazili na událost „Fabia Woche“, kdy si po registraci mohl každý k řízení způsobilý člověk vyzkoušet čtvrtou Fabii na cirka 45minutové trase.
Dále mají v rozsáhlém komplexu vybrané značky koncernu Volkswagen své vlastní pavilony, kde jsou vystaveny hlavní nové modely a kde se dozvíte něco o historii výrobce. Ozdobou je pak prémiový sportovní klub, což je expozice, kde najde skvosty typu předprodukční Bugatti Veyron a jiné rarity.
Škodovka v kostce
Pavilon naší tuzemské Škodovky je lemovaný malými automobilovými modely, které demonstrují generace, provedení i barvy používané u modelů Superb, Felicia, Fabia, Octavia, Yeti nebo třeba Roomster. Taktéž zde vždy najdete nějakou novinku (faceliftovaný Karoq, čtvrtá Fabia), speciál (Enyaq pro Tour de France) a kompletní průřez historií od dob pánů Laurina s Klementem.
Milníky motorismu
I kdybyste koncern Volkswagen úplně nemuseli, stejně je v Autostadtu jedna budova, kvůli které má smysl do Wolfsburgu přicestovat. Toto veteránské muzeum se jmenuje ZeitHaus a hostí výhradně automobilové milníky, v levém křídle poskládané vedle sebe po 2–3 kusech v několika patrech.
Zdánlivě nesmyslné rozložení aut všech světových značek však má svůj význam, protože kurátoři muzea k sobě dávají ty exponáty, které mají něco společného. Je to například designér, nějaké prvenství, typ karoserie, značku nebo třeba jubilejní výrobní číslo.
Toto jsme ihned pochopili, když jsme viděli vedle sebe jednoho z prvních předchůdců Volkswagenu Beetle (1938) a jeden z posledních vyrobených kusů z finální edice (Mexiko, 2003).
Dále nás zaujal původní Bulli, Volkswagen Type 3 a třídveřové kombi Type 4. Zejména posledním jmenovaným se designéři značky inspirovali během navrhování předních linií elektrických volkswagenů ID – prvně určitou jednoduchostí a také chromovou linkou protínající znak VW.
A co že tyto tři modely s motorem uloženým vzadu mají společného? Inu stejnou podvozkovou platformu.
ZeitHaus nehostí jen běžné modely, jeho pravé křídlo se věnuje těm nejkrásnějším automobilům světa, jimž vévodí Bugatti 57 SC Atlantic s nádherně nýtovaným tělem. Ptáte se, proč tomu tak je? Karoserie tohoto ultrakrásného vozu navrženého Jeanem Bugattim obsahuje vysoký podíl magnézia, kvůli čemuž nešla tehdy efektivně svařovat.
Milionté mini a první výročí
Velmi zajímavá příhoda se váže k miliontému původnímu Mini. Každý, kdo si v určitém období objednal nové Mini, dostal lístek do tomboly. Vítěz si pak mohl namísto svého nakonfigurovaného modelu převzít Mini s originální plaketou potvrzující jubilejní výrobní číslo vozu.
A skutečně, jeden manželský pár takový vůz vyhrál a zcela standardně jej užíval. Později (ve stáří) však už onen automobil více méně jen stál, čehož si všiml jistý sběratel, který výroční kus od seniorů odkoupil, byť nejspíše za směšnou cenu, neb první majitelé pravděpodobně netušili, jak velkou vzácnost mají.
První výročí
A ještě jedna zajímavá historka se k muzeu váže. Vypráví se, že jistý muž si měl v Autostadtu přebírat svůj nový Golf, přičemž mu bylo velmi divné, proč s ním ten den jeho manželka nechce do Wolfsburgu jet. Teprve při vyplňování data převzetí na místě mu došlo, co je vlastně za den, a tak onen nešťastník zrychleně usedl do vozu, odmítl seznámení s ovládáním a pelášil domů stihnout první výročí svatby.
Protože se pohon 4×4 těšil už od dob Volkswagenu T3 velké oblibě, bylo rozhodnuto o uvedení Golfu Country. Stejně tak na trhu chyběl cenově dostupný kabriolet, což dalo vzniknout Golfu Cabrio. Oba modely sice byly tak trochu průkopníky, avšak příliš se neprodávaly.
Položili jste si někdy otázku, kdo definoval ve 40. letech typický vzhled dnes klasických sportovních vozidel? Tedy linie kulatého dlouhého čumáku, krátké kabiny posezené spíše vzadu a svažující se zádě?
No jasně, byl to sám Battista Pinin Farina, přičemž tento ikonický design se prvně objevil u modelu Cisitalia 202 Gran Sport.
Tím muzeum zajisté nekončí, protože v něm najdete i aerodynamické šampióny typu NSU Ro a Volkswagen XL1 nebo třeba luxusní kabriolet Volkswagen Type 14 s třívrstvou střechou s integrovaným osvětlením. Rovněž zde mají své místo raritní ameriky, první Golf, zelený Citroën DS z roku 1956, originální DeLorean DMC-12 a další skvosty.
Rodinná radost
Autostadt – výkladní skříň německého Volkswagenu – má otevřeno každý den od 10:00 do 18:00 hodin, a to včetně jednotlivých značkových pavilonů i muzea. Zavřeno je pouze na Štědrý den a 31. prosince.
Celodenní vstup vyjde na 18 eur (440 Kč), děti od 6 do 17 let se sem dostanou za 6 eur (146 Kč), zatímco rodinné vstupné činí 25 eur (611 Kč), respektive 35 eur u početnějších famílií (855 Kč). Pokud si chcete dopřát hodinovou prohlídku s anglicky hovořícím průvodcem, tak ta je za 6 eur (146 Kč). Celodenní parkování pak k zakoupenému lístku do Autostadtu vyjde na 6 eur (146 Kč).
Autostadt Wolfsburg nejsou jen auta, ale celodenní zábava pro celou rodinu, protože mimo výše vypsaného můžete navštívit též květinový tunel, lanové centrum, různě vysoké skluzavky, dětské hřiště, italskou restauraci, centrum elektromobility nabízející bezplatné testovací jízdy anebo se prostě jen poflakovat po parku v doprovodu kachen brázdících tamní rybníčky.