Článek
Poslední dobou se ve veřejném prostoru neustále omílá, že ten či onen spoj v daném kraji nevyjel, ba dokonce že jich nevyjelo za den klidně 200. Jde zkrátka o malér způsobený nedostatkem kvalifikovaného personálu, který se, jak vidno, za volant vozidel kategorie D nikterak nehrne, přestože pobídky zaměstnavatelů hlásají všelijaké benefity. Proč tomu tak je?
Nečekejte žádná marketingová vyjádření, nýbrž názory skutečných šoférů i šoférek městských a linkových autobusů z celé republiky, které jsme oslovili na téma „proč chybí řidiči autobusů“. A možná se budete divit, jenom o penězích celá tahle situace není.
Dotazování si přáli zůstat v anonymitě, nicméně redakce jejich identitu zná. Rovněž použité fotografie jsou výhradně ilustrační.
Řidič MHD, severní Čechy
„Jako hlavní důvod nedostatku řidičů MHD vidím to, že jich je spousta ve vyšším věku, a tudíž logicky postupně odchází do důchodu. Naopak zájem o tuto profesi je mezi mladými velmi slabý, jelikož ta dle mého názoru zkrátka „není in“. Také je spíše láká kancelářská, mnohdy lépe ohodnocená práce.“
„Práce řidiče MHD je totiž něco, co musí odmala lákat, takže k té práci musí mít člověk alespoň nějaký vztah. Totiž ne každý akceptuje nepravidelné vstávání, brzké směny, odpolední turnusy končící v noci, jízdu o víkendech i svátcích nebo střídání aut.“
„Do toho jde o práci s lidmi, takže se nikdy nezavděčíte všem. A čas od času vám dá vámi nezaviněné chyby leckdo sežrat. To pak má kdekdo chuť se na takový job vybodnout, přičemž někteří tak skutečně učiní.“
Řidička MHD, severní Čechy
Výše vypsaný názor doplňuje oslovená šoférka působící ve vozidlech MHD v severních Čechách.
„Je to přesně tak, jak říká kolega, jen bych dodala, že je tu samozřejmě velký tlak na dodržování jízdního řádu, což je kolikrát vzhledem k hustotě provozu a povinným pauzám nemožné. A ono ani nemůžete jet rychleji, protože se objeví skupina lidí, která si bude na rychlost stěžovat. Jestliže zvolíte pomalejší tempo, zase se najdou cestující, co o vaší loudavé jízdě poreferují zaměstnavateli. A to prostě kazí chuť tuhle práci dělat.“
„A to samé platí o kočárcích, kdy se je většina vozidel MHD uzpůsobena na přepravu dvou. Jestliže jako řidič/ka povolíte i třetí, dostanete na talíř, že není místo pro běžné cestující. Pokud osobu s kočárkem necháte z kapacitních důvodů na zastávce, častují vás pomalu jako nelidskou zrůdu.“
Řidič příměstského autobusu, západní Čechy
„Mě osobně třeba štve, a proto jsem změnil zaměstnavatele, přístup některých měst k budování křižovatek či infrastruktury. V takřka každém metropolitním městě dnes naberete zpoždění a ani nevíte jak. Tedy víte jak, stačí totiž naprosto hloupě navrhnout křižovatku, kruhový objezd či nasadit/přeprogramovat chytré semafory.“
„Jestliže se pak světelné řízení provozu chová nevyzpytatelně, absolutně netušíte, jaký jízdní styl zvolit. A co teprve chlapi na téměř 18metrových kloubových městských busech…“
„Ono jako řidič autobusu musíte předvídat, nemůžete jen tak natvrdo zabrzdit, poněvadž vám vzadu popadají lidi a malér je na světě. Do toho tu máme sortu nezodpovědných šoférů osobáků, cyklistů a chodců, čím dál častěji používajících sluchátka. Být v práci prakticky dvojnásobně neustále ve střehu? Tak to mnohým nestojí ani za na pohled pěknou výplatu.“
Řidič MHD, Karlovarský kraj
„Já vám to řeknu na plná ústa. Jednak řidiče nebaví neustále poslouchat, jak je jízdné drahé a jednak je v současném provozu ve špičce nemožné dodržovat jízdní řád. Šofér je taky jenom člověk a neovlivní to, že je před ním nehoda, moc hustý provoz anebo že nějaký dobrák blokuje jeden pruh, protože si musel zajít do trafiky pro cigára.“
„Další věcí je zodpovědnost versus peníze. Chápu, že jdou nahoru energie i pohonné hmoty, nicméně cestující platí rovněž víc, ale že bychom to my řidiči nějak významně poznali na mzdách? To si fakt nemyslím.“
„Jde o podhodnocenou práci. Myslím si však, je stále dost nadšenců i mezi mladými, kteří by na tuhle pozici šli, jen by musela být adekvátně ohodnocena. A věřte mi, že je i v našem kolektivu hodně chlapů, kteří pokukují po jiné práci, kde za menší odpovědnost dostanou stejně, případně více zaplaceno.“
„Abych byl však přesný, MHD si financuje město, takže tam obvykle začíná problém. Jakmile odtamtud netečou chechtáky, není na provoz, nejsou lidi, mění se řády, ruší se spoje a tak dále.“
Řidička příměstského autobusu, jižní Čechy
„Jako první důvod nedostatku řidičů autobusů všeobecně jsou určitě peníze a platy. Naše práce je podhodnocená, avšak velmi zodpovědná a spousta lidí ji nechce za ty peníze dělat. Dalším důvodem je hustota provozu a nápor na psychiku řidiče.“
„Hodně šoférů také přijde o jakoukoli pravidelnost, což má za následek rozhozený životní rytmus. Dále pak musíte dělat i víkendech, což je zase spojené s neadekvátní výplatou.“
Řidič linkového autobusu, Moravskoslezský kraj
„Proč chybí řidiči? No to je jasné, tahle práce není pro mladé lidi nikterak zajímavá a nic jim nenabízí. Já už mám pár let do důchodu, já to tady doklepu, ale mlaďáci? Ty v současnosti táhne úplně jiné zaměstnání za jiné mzdové ohodnocení.“
„Navíc dostat se dneska k řidičáku na D a k profesáku je náročné jak finančně, tak časově, což je dalším důvodem, proč je řidičů tak málo. No a co si budeme povídat, lidé jsou dnes všeobecně moc „nóbl“, aby jezdili „sockou“.“
Peníze na prvním místě
Jedním z hlavních důvodů, proč chybí řidiči autobusů, jsou tedy peníze, ovšem nejde o jedinou příčinu. Dále totiž hraje roli velká zodpovědnost, hustý provoz, nepravidelná pracovní doba nebo přístup cestujících. V neposlední řadě starší řidiči odchází postupně do důchodu, zatímco mladí nemají přílišnou motivaci se za kulatou lopatu vrhnout.
No a jak se na celou problematiku díváte vy? Souhlasíte s argumenty řidičů a řidiček autobusů, nebo máte na současný nedostatek jiný pohled? Napište nám váš názor do komentářů pod článek, děkujeme.