Hlavní obsah

Prezident má nové auto: Není jím možná překvapivě škodovka (zatím?), Petr Pavel dal přednost jiné značce

Foto: Koláž Garáž.cz

Do flotily ochranné služby prezidenta republiky se postupně dostávají sedmičkové bavoráky minulé generace, které budou doprovázet, ale i vozit prezidenta České republiky Petra Pavla. Jeden takový kousek jsme si exkluzivně prohlédli a zjistili, co všechno na naši hlavu státu a jeho ochránce ještě čeká.

Článek

Možná se budete divit, proč náš prezident osedlá BMW řady 7 předchozí generace, když už se na našem trhu prodává současný model s dělenými světly a obřími ledvinami vpředu. Inu, je to kvůli tendru, který byl vysoutěžen už předminulý rok, tudíž se některé vozy už předaly, zatímco jiné postupně dokončují.

Foto: Jiří Čermák

Petr Pavel bude jezdit 7er minulé generace, jelikož byl tendr vysoutěžen už předloni.

My se na jeden dokončený (toho času nepředaný) prezidentský kousek zajeli podívat k vítězi zadávacího řízení, abychom jej prozkoumali a zjistili, co na Petra Pavla a jeho ochránce čeká.

V prostorech společnosti Stratos Auto už na nás čekal prodloužený model 750Li xDrive, jehož karoserie je standardně vyztužena karbonem. Tato takřka 5,3 metru dlouhá limuzína vyrobená v dolnobavorském Dingolfingu hostí dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec 4,4 litru o výkonu 390 kW (530 k) a osmistupňovou sportovní automatickou převodovku přenášející točivý moment 750 Nm na všechna čtyři kola.

Foto: Jiří Čermák

Motorizací vozidla je 4,4 litrový osmiválec se dvěma turbodmychadly.

V rámci tovární výbavové specifikace předmětné vozidlo nabídne například aktivní řízení přední nápravy, vzduchový podvozek, aktivní natáčení zadní nápravy, samočinné dovírání dveří, M sportovní brzdy, prosklenou střechu, protisluneční roletky, výhřev a ventilaci sedadel vpředu i vzadu (zde navíc masáž), čtyřzónovou digiklimu, nezávislé topení, laserové lampy, samoparkování, televizní přijímač a pasivní noční vidění s funkcí rozpoznávání osob.

Právě díky poslední zmíněné výbavě řidič vozu lépe uvidí i v noci, zatímco taková položka „bez označení motorizace vzadu“ zase zmate všechny kolem. Tovární výbavy je samozřejmě více, nicméně vypsali jsme tu nejzajímavější.

Foto: Jiří Čermák

Tovární výbava vozu zahrnuje také noktovizor pro vyšší bezpečnost při jízdě v noci.

Tím ovšem nekončíme, automobil totiž dostal nějaké prvky navíc v rámci dodatečně montované výbavy. To už ovšem není práce továrny BMW, nýbrž specialistů Stratos Auto.

Kabelové království

V prvé řadě je vozidlo vybavené mimo nosičů vlajek diodovými majáky, které najdete v masce, nárazníku, za čelním i zadním oknem a na střeše. Dále má za skly vpředu i vzadu své místo světelná tabule, kde lze promítnout nápisy typu „zvyš odstup“, „zpomal“ a jiné.

Foto: Jiří Čermák

Zadní kameru namontovali specialisté Stratosu do loga BMW.

Nechybí ani externí kamerový systém s ukládáním záznamu na pevný disk. Zatímco čelní kamera za oknem nikoho nepřekvapí, tu zadní specialisté Stratosu umístili do zadního loga BMW.

Tato dodatečná elektronická výbava s sebou nese rovněž desítky metrů odstíněných kabelů, které vedou skrze celé auto. V zadní části se mimo tovární vany do kufru nachází též zesilovače a signálové převaděče, zatímco vpředu je ukryta řídicí jednotka pro vysílačky.

Foto: Jiří Čermák

Montáž dodatečné výbavy se též nese v duchu odborné demontáže.

Součástí vnitřní výbavy je taktéž hasicí přístroj, ovladače pro majáky, sirénu i světelné tabule. Vše elegantně namontované tak, aby to nenarušovalo strukturu továrního navržení interiéru.

Celou elektrovýbavu poté živí energií dvě tovární baterie včetně originálního softwaru řídícího jejich dobíjení. Ani při puštění veškeré světelné výbavy (majáky, sirény, kamery) nedojde podle specialistů Stratos Auto k výkyvům v palubní síti. Přece jen diodové majáky mají malý odběr, sirény jedou přes zesilovače…

Schrödingerův bavorák

Podobně jako u stavby policejních pětkových bavoráků máme i zde k dispozici časovou náročnost přestavby, kdy se továrně nové auto musí poměrně hluboce rozebrat a dle návrhu specialisty na elektroinstalaci natahat kabeláž a namontovat výbava. Vozidlo obvykle připravují dva školení specialisté, kteří na jednom kusu stráví asi 14 pracovních dní, což je cirka 80 hodin práce na každého.

Foto: Jiří Čermák

Celková pracovní náročnost úpravy je asi 160 hodin lidské práce.

Na závěr je potřeba napsat, že i přesto, že vozidlo jde do ochranné služby prezidenta republiky, s tímto konkrétním modelem samotný prezident nemusí nikdy jezdit nebo s ním také může jezdit velmi často.

Rozhodnutí o tom, ve kterém voze na tu či onu událost/cestu pojede chráněná osoba, totiž nebývá učiněno kdovíjak dopředu, popřípadě může prezidentova ochranka použít auta z úplně jiného oddělení. To vše v zájmu bezpečnosti.

Bavoráky pro Petra Pavla jsou tak trochu Schrödingerovou kočkou. Pokud nejste hluboce zainteresovaní, patrně nikdy nebudete vědět, zdali právě v takovém BMW, jaké vidíte na snímku, naše hlava státu pojede, či nepojede. Na ten Superb ale možná nakonec dojde, k ochranné službě by měl nastoupit na konci roku. A třeba se nakonec prezidentovi zalíbí…

Související témata:
Načítám