Článek
Průzkum mapovací společnosti Cyclomedia, ve kterém na otázky bezpečnosti dopravy odpovídalo téměř 12 tisíc respondentů z 32 velkých evropských měst, dostal naši Prahu na 27. pozici.
Totiž pouze 7 % dotázaných uvedlo, že se v Praze na silnicích cítí zcela bezpečně, zatímco dvě pětiny (40 %) mají „pocit nebezpečí“ při jízdě po silnici a veřejné dopravě.
Příčinu vidí pražský koordinátor organizace BESIP Oldřich Kassl ve špatné dopravní situaci, na které se dle jeho slov podílí vysoká úroveň vlastnictví aut v Praze. „Aut v Praze loni přibylo téměř o 44 tisíc na více než 1,3 milionu a počet najetých kilometrů na území města meziročně vzrostl o více než 355 tisíc kilometrů na 23,17 milionu,“ uvedl Kassl.
„Rostoucí vlastnictví automobilů vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod,“ dodal.
Jenže není to tak černobílé, jak to nejspíš vidí BESIP. Podle průzkumu se i kvůli vysokému počtu tramvají a autobusů v Praze lidé cítí méně bezpečně.
Ale co s tím? Průzkum se samozřejmě zajímal o návrhy řešení od samotných dotázaných. A rovných 55 % z nich uvedlo, že by uvítali lepší oddělení jednotlivých druhů dopravy, tedy jízdních pruhů pro cyklisty, autobusy a tramvaje.
Dále 42 % respondentů je pro jasnější značení na křižovatkách, 40 % navrhuje lepší dopravní značení, 29 % je pro vylepšení cyklostezek, zatímco 19 % odpovídajících by rádo lepší osvětlení a snížení rychlostních limitů.
Padl návrh srazit limit rychlosti na 30 km/h, jako mají třeba v Bruselu nebo v určitých částech Londýna či Walesu (po přepočtu z mil jde o 32 km/h). Proti němu se však postavilo 60 % obyvatel Prahy.
Tuto situaci okomentoval opět BESIP. „Jen téměř 300 000 vozidel vjíždějících denně do hlavního města Prahy vytváří dostatečný tlak na omezení provozu na již tak přetížených komunikacích. K dopravním zácpám dochází denně a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostí výrazně pod 30 km/h, a to i bez omezení,“ uvedl pražský koordinátor Kassl.
Pražené navíc nemají v oblibě elektrokola a elektrokoloběžky. Více než polovina z nich by je zakázala. Rovných 60 % z nich má pocit, že kvůli těmto alternativním druhům dopravy vzrostla nehodovost. Ostatně když byl v Praze boom segwayů, tak kvůli nim vznikla dokonce zákazová značka a byl jim omezen vjezd do určitých částí metropole.
Pro pořádek ještě uvedeme, že prvenství a titul nejbezpečnějšího města podle průzkumu Cyclomedia získal estonský Talin. Tam se necítí bezpečně jen 12 % dotázaných. Naopak na úplné dno spadly Athény, kde se bezpečně necítí 68 % obyvatel.
A my se nedivíme! Řecko jsme si před pár lety projeli celé a zejména v Athénách kvetli. Dopravní chaos, výrazné nedodržování rychlostí, STOPky jen jako doporučení, všude skútry a někteří jejich řidiči řešící povinnou přilbu tak, že ji při jízdě mají navlečenou na rameni.
Ale co s tou Prahou, kde letos mj. končí bezplatné parkování pro elektromobily? Mnozí volají po výstavbě obchvatu města, aby na spojkách ubylo kamionové a tranzitní dopravy. Další by rádi výměnu osoby odpovědné za dopravu (Zdeněk Hřib, Piráti), zefektivnění oprav klíčových komunikací nebo ubrání vyhrazených pruhů pro MHD či cyklisty. Tak či onak, zlepšení momentálně v nedohlednu.
Otázka pro vás – pomohlo by Praze navrhované plošné snížení rychlosti z 50 km/h na 30 km/h? Vidíte v tom řešení, nebo nesmysl? Dejte nám vědět váš názor prostřednictvím ankety níže.