Hlavní obsah

Pražská dopravní apokalypsa: Česká metropole se ukázala jako jedno z nejnebezpečnějších měst. Zesílí tlak na zavedení limitu 30 km/h?

Foto: ŘSD

Kdo do hlavního města Česka jezdíte, tak víte, že jde o dopravní tragédii. To nedávno potvrdil i průzkum mapovací společnosti Cyclomedia, která milionovou metropoli zařadila na chvost žebříčku bezpečnosti dopravy. A zmíněn byl i návrh na plošné omezení rychlosti na 30 km/h.

Článek

Průzkum mapovací společnosti Cyclomedia, ve kterém na otázky bezpečnosti dopravy odpovídalo téměř 12 tisíc respondentů z 32 velkých evropských měst, dostal naši Prahu na 27. pozici.

Totiž pouze 7 % dotázaných uvedlo, že se v Praze na silnicích cítí zcela bezpečně, zatímco dvě pětiny (40 %) mají „pocit nebezpečí“ při jízdě po silnici a veřejné dopravě.

Příčinu vidí pražský koordinátor organizace BESIP Oldřich Kassl ve špatné dopravní situaci, na které se dle jeho slov podílí vysoká úroveň vlastnictví aut v Praze. „Aut v Praze loni přibylo téměř o 44 tisíc na více než 1,3 milionu a počet najetých kilometrů na území města meziročně vzrostl o více než 355 tisíc kilometrů na 23,17 milionu,“ uvedl Kassl.

„Rostoucí vlastnictví automobilů vytváří značný tlak na dopravní infrastrukturu a zvyšuje riziko nehod,“ dodal.

Jenže není to tak černobílé, jak to nejspíš vidí BESIP. Podle průzkumu se i kvůli vysokému počtu tramvají a autobusů v Praze lidé cítí méně bezpečně.

Foto: Shutterstock/Martyn Jandula

BESIP vidí problém v autech. Lidé z Prahy i v tramvajích a autobusech.

Ale co s tím? Průzkum se samozřejmě zajímal o návrhy řešení od samotných dotázaných. A rovných 55 % z nich uvedlo, že by uvítali lepší oddělení jednotlivých druhů dopravy, tedy jízdních pruhů pro cyklisty, autobusy a tramvaje.

Dále 42 % respondentů je pro jasnější značení na křižovatkách, 40 % navrhuje lepší dopravní značení, 29 % je pro vylepšení cyklostezek, zatímco 19 % odpovídajících by rádo lepší osvětlení a snížení rychlostních limitů.

Padl návrh srazit limit rychlosti na 30 km/h, jako mají třeba v Bruselu nebo v určitých částech Londýna či Walesu (po přepočtu z mil jde o 32 km/h). Proti němu se však postavilo 60 % obyvatel Prahy.

Foto: ŘSD

Kolony v Praze? Denní chleba, který nemá (zatím) řešení.

Tuto situaci okomentoval opět BESIP. „Jen téměř 300 000 vozidel vjíždějících denně do hlavního města Prahy vytváří dostatečný tlak na omezení provozu na již tak přetížených komunikacích. K dopravním zácpám dochází denně a v samotném centru města se vozidla často pohybují rychlostí výrazně pod 30 km/h, a to i bez omezení,“ uvedl pražský koordinátor Kassl.

Pražené navíc nemají v oblibě elektrokola a elektrokoloběžky. Více než polovina z nich by je zakázala. Rovných 60 % z nich má pocit, že kvůli těmto alternativním druhům dopravy vzrostla nehodovost. Ostatně když byl v Praze boom segwayů, tak kvůli nim vznikla dokonce zákazová značka a byl jim omezen vjezd do určitých částí metropole.

Pro pořádek ještě uvedeme, že prvenství a titul nejbezpečnějšího města podle průzkumu Cyclomedia získal estonský Talin. Tam se necítí bezpečně jen 12 % dotázaných. Naopak na úplné dno spadly Athény, kde se bezpečně necítí 68 % obyvatel.

A my se nedivíme! Řecko jsme si před pár lety projeli celé a zejména v Athénách kvetli. Dopravní chaos, výrazné nedodržování rychlostí, STOPky jen jako doporučení, všude skútry a někteří jejich řidiči řešící povinnou přilbu tak, že ji při jízdě mají navlečenou na rameni.

Foto: TSK Praha

Padl návrh na plošné omezení rychlosti na 30 km/h. Proti se postavili jak lidé, tak BESIP.

Ale co s tou Prahou, kde letos mj. končí bezplatné parkování pro elektromobily? Mnozí volají po výstavbě obchvatu města, aby na spojkách ubylo kamionové a tranzitní dopravy. Další by rádi výměnu osoby odpovědné za dopravu (Zdeněk Hřib, Piráti), zefektivnění oprav klíčových komunikací nebo ubrání vyhrazených pruhů pro MHD či cyklisty. Tak či onak, zlepšení momentálně v nedohlednu.

Otázka pro vás – pomohlo by Praze navrhované plošné snížení rychlosti z 50 km/h na 30 km/h? Vidíte v tom řešení, nebo nesmysl? Dejte nám vědět váš názor prostřednictvím ankety níže.

Vyřešilo by plošné snížení rychlosti na 30 km/h dopravu v Praze?
Absolutně ne, je to nesmysl.
93,2 %
Snížení nebude mít na dopravu žádný vliv, takže je to jedno.
2,4 %
Ano, pomohlo by to, jsem pro zavedení.
4,4 %
Celkem hlasovalo 2965 čtenářů.
Načítám