Článek
Praha zdaleka není jediným českým městem, kde mají nízkoemisní vozidla opatřená speciální značkou začínající písmeny EL (tedy čisté elektromobily a plug-in hybridy s emisemi CO2 pod 50 g/km) výhody při parkování, nicméně pro mnohé motoristy byl právě tento benefit našeho hlavního města silným argumentem k pořízení moderního plug-in hybridu či elektromobilu.
V Praze, centru všeho dění, jsou totiž hojně rozšířené modré a fialové zóny, kde buď stát vůbec nemůžete, nebo třeba jen na velmi omezený čas, ovšem vždy za mastný hodinový poplatek. Při představě, že takto každý den dojíždíte a poctivě platíte… To se ta nezávislá mobilita trochu prodražuje.
Před několika lety tedy vedení Prahy podpořilo nákup vybraných hybridních či elektrických vozidel nejprve velmi výhodným, posléze dokonce bezplatným parkováním na modrých a fialových zónách, což se do jisté míry chytlo. Nyní však má tento projekt předčasně skončit z důvodu zklidnění dopravy v centru.
Konkrétně náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že tento benefit už nyní nedává smysl, protože elektromobil zabírá místo jako každé jiné auto. Jako podporu pro elektromobilitu naopak vyzdvihl výstavbu nabíjecích stanic na území hlavního města.
Zástupci vedení Prahy dále argumentují tím, že kdo má na (drahý) elektromobil, ten má i na parkování. Nicméně to je dle odborníků ze Sdružení automobilového průmyslu, Svazu dovozců automobilů i Elektromobilní platformy velmi nešťastný argument.
Experti jmenovaných organizací varují především před poklesem prodejů elektrických vozů kvůli snížení nákupní motivace (v Praze je díky koncentraci sídel firem vyšší kupní síla pro tento druh automobilů, svou roli hraje i hustá síť nabíjecí infrastruktury) a také před zvýšením lokálních emisí, protože lidé auty jezdit nepřestanou, akorát si koupí klasický benzin, diesel anebo samonabíjecí hybrid (HEV), protože se jim prostě nevyplatí připlácet za čistší elektrifikovaný pohon, když se jim vyšší pořizovací cena nevrátí na nižších provozních nákladech.
Dalším argumentem těchto odborníků je stále nízký počet elektroaut na českých silnicích, která z celkem 6,5 milionu registrovaných vozů v ČR tvoří jen minimální část. V roce 2021 se elektriky podílely na celkovém ročním prodeji nových vozů jen z 1,28 %, zatímco vloni to bylo 2,03 %. Stále se tedy pohybujeme na hranici přípustné matematické chyby. Vybrané instituce tedy vyzývají vedení Prahy k přehodnocení plánovaného stanoviska, protože to uškodí nejen rozvoji elektromobility, ale i ovzduší ve městě jako takovém.
Jaký je váš názor? Myslíte si, že by řidiči elektromobilů (a jiných vozidel se speciální EL značkou) měli mít nadále bezplatné parkování na modrých a fialových zónách v Praze? Nebo jde podle vás o auto jako každé jiné, a tudíž by se takovým řidičům nemělo dostávat žádných výhod? Hlasujte v anketě pod článkem a do komentářů nám sdělte svůj pohled na věc.