Článek
Zákonem přikázané povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se už mnoho let týká řady motorových vozidel, k nimž od letošního dubna přibyly také elektrokoloběžky nebo třeba zahradní traktůrky. Ale co elektromobily a povinné ručení?
V každé pojišťovně podléhá kalkulace povinného ručení na základě až několika desítek parametrů, které hodnotí jak samotné vozidlo i jeho užití, tak motoristu, jeho bydliště, nájezd i škodní historii.
Nelze proto dogmaticky říci, že elektroauta mají vždy vyšší povinné ručení než jejich spalovací ekvivalenty, nicméně jsou případy, kdy tomu tak je a jde o znatelné rozdíly. Více nám prozradila Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.
„Nicméně dost důležitou roli hraje fakt, že elektroauta jsou hodně pořizována jako druhá do domácnosti a najedou sice méně kilometrů, ale převážně v městském a příměstském provozu, který je daleko rizikovější než na venkově.“
„Další znevýhodňující parametr může být hmotnost a výkon takového auta, a tedy i rozsah způsobené škody při nárazu do jiného. Podobné parametry však mohou mít i běžná vozidla na konvenční pohon, takže nelze generalizovat.“
Co to znamená v praxi? Že elektromobil pohybující se spíše ve městě, navíc se svižnější akcelerací i výkonem (to mnoho výrobců uvádí jako výhodu) má díky akumulátoru obvykle vyšší hmotnost než jeho spalovací ekvivalent, tudíž může při nehodě spáchat větší/dražší škody. A to se může odrazit i na výši povinného ručení.
Vyšší rozdíl, a to klidně bezmála 30 %, potvrzuje Milan Káňa z Kooperativy. „Druh paliva je pouze jedním z mnoha kritérií, jež ovlivňují cenu. Nicméně je pravda, že se liší i sazby pro vozidla s různými pohony. A může jít až o rozdíl necelých třiceti procent.“
Znovu ovšem upozorňujeme, že vyšší cenu povinného ručení u elektromobilů proti ekvivalentním spalovacím vozům nelze generalizovat, pouze v některých případech tomu tak může skutečně být, a to i u havarijního pojištění.