Článek
BMW Neue Klasse, Renault Scenic E-Tech, Mercedes-Benz CLA koncept a E-Clas All-Terrain, Audi Q6 e-tron prototyp, VW ID.2 GTI koncept, MINI Cooper a Countryman, Cupra DarkRebel – automobilových novinek bylo v Mnichově představeno požehnaně. Jenže najít je byl tak trochu kumšt…
Na výstavišti ve čtyřech halách totiž bylo jen pár stánků (a většinou dost prostorově stísněných jen s několika auty) evropských automobilek, zbytek prostoru zabíraly dodavatelské firmy jako Continental, Valeo, Webasto, Mobius a další (jejichž jména zaručeně neznáte) představující svá technická řešení mobility budoucnosti – elektrifikace, digitalizace, autonomie. Všude samé elektromotory, baterie a digitální platformy, ale aut minimum.
Za nimi jste totiž museli do města. V historickém centru Mnichova na několika propojených náměstích a dvorech měly ty největší automobilky své hrady plné aut volně přístupné pro diváky z ulice. Žádné vstupné, minimum omezení – k většině novinek jste tak mohli pěkně zblízka, detailně si je prohlédnout na světle a třeba si i sednout dovnitř. Takhle vstřícný koncept se lidem musel líbit, ostatně všechny stánky byly diváky doslova obsypány.
To na výstavišti byla situace smutnější. A nejen proto, že zmizela hala se starými klasikami, moderními sporťáky a závoďáky, kde fanoušek čtyř kol mohl strávit hodiny zíráním na hrdiny z plakátů a časopisů, které na ulici jen tak neuvidí. Daleko pochmurnější nálady vzbuzovala invaze čínských značek.
Kde se dřív na minimu prostoru tísnily dvě tři automobilky z Dálného východu, tam se tentokrát rozprostírala rozlehlá panství hned několika značek, které si dělají zálusk na evropské zákazníky. MG určitě znáte a o BYD, Nio nebo Xpeng jste nejspíš už také slyšeli, Seres si však pamatují jen znalci, Forthing nebo Leap jsou už spíš tajemstvím a hypermoderní koncept NOBO skutečným překvapením.
Kvalita byla různorodá, ale zdaleka ne tak mizerná jako ještě před pěti lety. I když jejich auta působí vesměs lacině, je to proto, že laciná jsou – a proto neuráží. Jejich infosystémy jsou většinou docela propracované a svižné a často mají funkci karaoke (abyste se v ucpaných centrech měst nenudili). Navíc jsou čínské značky chytře kreativní, a když kopírují, dělají to docela vkusně.
Zástupcům evropských značek tak musel běhat mráz po zádech, když jejich výtvory zkoumali zblízka – tradiční automobilky umí auta bezpochyby vyrábět lépe a důsledněji, jenže zákazníkům bude čínská kvalita nejspíš stačit. Zvlášť za ty prachy. BYD Dolphin je sice docela jednoduchý, jenže také stojí o pár set tisíc méně než ID.3 nebo Megane E-Tech. Vlastně místo nich můžete mít větší a prostornější Atto 3 s docela cool zpracováním. A tak to také mnoho zákazníků udělá.
Jestli se tedy chcete o kvalitách čínských aut přesvědčit na vlastní oči, budete muset na výstaviště (v centru má velký stánek jen BYD). Ale spíš doporučujeme nechat ho plavat a místo toho si naplánovat výlet do Mnichova, projít si jeho nádherné centrum plné majestátních historických budov a krásných nových aut od evropských automobilek. Možná tam už brzy bude vystavovat víc těch čínských…
IAA Mnichov Open Space je otevřený až do neděle 10. 9. od 10:00 do 20:00 (v neděli pouze do 17:00), vstupné je zcela zdarma.