Článek
Ford není příliš známý svými supersporty, ale když už nějaký vyrobí, stojí to opravdu za to. Poprvé to bylo v šedesátých letech a GT40 svými čtyřmi triumfy v řadě v Le Mans zostudil Scuderii Ferrari i samotného pana Enza. Posuňme se o padesát let kupředu (konkrétně do roku 2016) a Ford se svým supersportem znovu poráží Ferrari a získává vítězství v Le Mans. Žádná náhoda!
Nový Ford GT byl totiž navržený s ohledem na závodění, takže se s ním nebudete nudit ani na silnici. Jeho dvakrát přeplňovaný 3,5 V6 EcoBoost produkuje 660 koní, z nuly na stovku dokáže vystřelit za pouhých 3,5 sekundy a letí až 340 km/h. A šlo o tak exkluzivní zboží, že na něj zákazníci stáli fronty delší než na Ferrari, a Ford si ještě vybíral, komu ho za těch více než 10 milionů vlastně prodá.
Jestli se na vás tehdy nedostalo, nevěšte hlavu – nyní ho konečně můžete mít! Dánská hračkářská firma LEGO totiž nedávno přišla s velice věrným modelem a na rozdíl od Fordu nedělá ciráty s tím, kdo si ho pořídí. Každý si tak může Ford GT postavit doma v obýváku. Sice to není stejný pocit, jako když skutečné auto zaparkujete v garáži, ale věřte, že cesta od krabice plné kostiček k hotovému Fordu GT je neméně vzrušující a pozoruhodná.
V té velké krabici je totiž 1466 dílků rozložených do několika plastikových balíčků očíslovaných podle pořadí skládání, abyste se v nich snáz vyznali. I tak je jejich složení do hotového celku skutečnou výzvou i pro zručné stavitele (stavebnice je ostatně doporučená pro věk 18+), kteří si ji budou moci užívat v 456 postupných krocích detailně a přehledně rozkreslených na 274 stránkách stavitelské příručky.
Jenže i zkušený stavitel bude žasnout nad důmyslností návrhu a složitostí celé konstrukce, kdy ani v průběhu stavby často nevíte, co vám to vlastně vzniká pod rukama. A jen s úžasem sledujete, jak se rodí zadní pomocný rám, do něj přijde motor a zadní zavěšení (což je konstrukce podobně velká a složitá jako celý model řady Speed Champions), k tomu přistavíte přední polorám se zavěšením a řízením, mezi to vmáčknete kabinu s propracovaným kokpitem, celé to obestavíte sexy tvarovanou karoserií a pak už budete jen obdivovat nádherně vyvedené funkční detaily – výklopné dveře, otevírací kryt motoru nebo výsuvné zadní křídlo.
Hotový model je podobně sexy jako originál a bude chloubou každé výstavky (jen nezapomeňte na to, že na délku měří skoro čtyřicet centimetrů) – ať už doma v obýváku, v garáži vedle vaší skutečné čtyřkolové chlouby, nebo klidně v kanceláři, kde vaši zručnost a vytříbený vkus budou moci obdivovat kolegové a obchodní partneři.
A věřte, že budou závidět a hned si pro nějaké LEGO poběží do obchodu, protože skládání modelů LEGO je hodně návyková závislost. Je totiž nejen ohromné potěšení prohlížet si hotový model, ale především je obrovská radost užívat si celé to dobrodružství jeho kompletace. A je jedno, který model z velmi široké nabídky si vyberete…
Model LEGO Technic Ford GT momentálně pořídíte již od ceny 2284 Kč.
Americký supersport z Dánska s českou stopou
Model Fordu GT navrhoval Milan Reindl, český konstruktér ve firmě LEGO, který je zodpovědný za mnoho modelů včetně skvělého Land Roveru Defender. Právě on měl také na starosti návrh Fordu GT a není divu, že to pro něj byl splněný sen.
Jak dlouho trval návrh modelu?
Vývoj modelu trval přes půl roku a prošel mnoha přestavbami. Dochovalo se 18 kompletních prototypů a několik nedokončených. Některé sekce se předělávaly klidně 50×.
Co bylo nejtěžší na převodu designu reálného Fordu GT do modelu LEGO?
Zachycení všech podstatných křivek vozu (a že se nejedná zrovna o tvarově jednoduchý stroj) a zároveň vměstnání všech potřebných funkcí do relativně malého modelu. Asi jako nejobtížnější se ukázalo zakomponování pohybu dveří tak, aby přiléhaly k trupu pod úhlem, který kopíruje tvar kapky, a zároveň se otevíraly vzhůru a do stran.
Na jaký prvek modelu jste nejvíce hrdý?
Pro mě je celý model splněným snem a jsem hrdý, že je konečně na světě. Když jsem před jedenácti lety v oddělení LEGO Technic začínal, Ford GT (v jakékoliv podobě) byl na mém seznamu přání. Z funkcí jsem nejvíc rád za vysouvání zadního přítlačného křídla. Vměstnat tuhle funkci do podvozku, kde skoro není místo, se ukázalo být nesmírně složité, ale nakonec se povedlo.
Moc děkujeme za odpovědi a za tak nádherný model, který je prostě radost skládat!