Článek
K prvnímu statickému seznámení si Peugeot vybral příhodné místo – továrnu v Sochaux, kde se nová generace kompaktního SUV 3008 bude vyrábět. A rovnou jsme tu mohli nahlédnout pod pokličku… Ale pojďme popořadě. Novinka má na co navazovat, vždyť předchůdce se za sedm let existence prodalo ve 130 zemích přes 1,3 milionu kusů! Přesto se Peugeot nebál začít na čistém listu papíru a přinést balík zásadních změn.
Dravé aero
Už předchozí generace stavěla na extravagantním pojetí, tvarem to ale pořád bylo tradiční SUV krabicovité siluety. To novinka vyráží vstříc moderním trendům a záď vozu se svažuje ve stylu kupé. Jak tvůrci během prezentace přiznávají, nejenže je to efektní, ale také efektivní. Peugeot 3008 se dnes může pochlubit nízkým koeficientem odporu Cx s hodnotou 0,28, čemuž krom uhlazené karoserie pomáhají třeba i aerodynamická kola, která mají devatenáct nebo dvacet palců.
Výrazně se změnila i samotná tvář se širokánskou maskou a světelnou technikou se třemi lvími drápy na každé straně a pixelovou technologií v hlavních světlech. Nad obrovským emblémem automobilky nechybí ještě číselné označení modelu, nejrůznějšími kudrlinkami a prolisy se nešetřilo. Novinka má zkrátka design, na který nejde nemít názor. Ale nutno říct, že při prvním osobním setkání zanechala sympatický a šmrncovní dojem.
Přeskládaný i-Cockpit
Poznávacím znamením novodobých peugeotů je jednoznačně pracoviště řidiče zvané i-Cockpit. To najdeme i v nové 3008, byť výrazně pozměněné. Stále je tu volant nepravidelného tvaru umístěný dost nízko a naopak obrazovky výše nad přístrojovou deskou (díky čemuž prý vůbec není potřeba head-up displej). Jenže obrazovka pro budíky i infotainment nově tvoří jeden celek. Doplňuje je ještě spodní lišta s dotykovými tlačítky, skrz které můžete snadno listovat jednotlivými menu. Tu známe už z menší 308, tady je ale vybavena početnějšími funkcemi, třeba posunem do strany, čímž vzniká prostor pro další ikonky.
Celá kabina působí hodnotným dojmem. Peugeot při její prezentaci několikrát vyzdvihl rozšířené využití udržitelných materiálů. Ve vystavených kouscích si můžeme osahat příjemnou textilii i kvalitní kůži, v těchto aspektech nemají Francouzi daleko k prémiové konkurenci. První hodnocení i-Cockpitu si necháme až na úvodní kilometry, už z prostého sezení v autě mám ale dojem, že výhled na displeje je lepší, a byť je dotyková obrazovka dále než v jiných autech, pořád na ni lze pravou rukou vcelku pohodlně dosáhnout.
Střecha neomezuje
Nešvarem karosářských provedení SUV-kupé se svažující se střechou bývá kompromisní prostor ve druhé řadě. Peugeot 3008 tím ale výrazně netrpí, s výškou 178 cm si „sám za sebe“ sednu s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou. Snad jen světla do zadní části kabiny by mohlo pronikat o něco více, dost možná to ale bylo ztlumeným osvětlením výstavních prostor.
Nová generace kompaktního SUV povyrostla ve všech směrech – délka o devět centimetrů, šířka a rozvor o pět, výška o dva. Byť je tedy střecha zkosená, objem zavazadlového prostoru zůstal na shodných 520 litrech. Velké množství drobností se vejde pod stavitelnou podlahu, napříč interiérem pak najdete až 34 litrů nejrůznějších úložných prostor.
Elektromotory… a dál?
Celá francouzská akce se nesla v elektrizujícím duchu. Vedení značky představovalo novou 3008 coby elektrické kompaktní SUV, o spalovacích motorech nepadla ani zmínka. Vůz je posazen na platformě STLA Medium a nabídne rovnou tři elektrické varianty – jeden elektromotor s výkonem 210 koní a baterií o kapacitě 73 kWh, jež poskytne dojezd až 525 km. Stejnou kapacitu akumulátoru má i čtyřkolka se dvěma elektromotory a výkonem 320 koní. Až 700 kilometrů slibuje provedení s 98kWh akumulátorem a jedním 230koňovým elektromotorem, které nabídku doplní později.
Takže žádné spalovací motory? Kdepak, jen se o nich tak nějak nemluví. Koncern Stellantis se totiž u svých novinek rozhodl razit strategii, která vůz nejprve představí coby elektromobil, a klasické motory se objeví v tichosti o něco později. Podobně tomu bylo také u Evropského auta roku Jeepu Avenger. Platforma STLA Medium je totiž elektrická primárně, ale ne výhradně, stále tedy může dostat spalovací motory. Pod kapotou 3008 očekáváme minimálně tříválcovou dvanáctistovku a plug-in hybrid se srdcem v podobě 1,6litrového čtyřválce. Detaily o spalovací technice - která bude českého zákazníka asi pořád zajímat nejvíce - se ale dozvíme později.
Nový Peugeot 3008 v zajímavostech
- Vývoj nové platformy trval pouhé dva roky. Primárně jsou roztáčena přední kola, a to kvůli nasazení spalovacích motorů.
- Novinka umí nabíjet výkonem 160 kW, i přes absenci 800V architektury doplní baterii z 20 na 80 % za půl hodiny.
- Na baterie je záruka 8 let nebo 160 000 km, během nichž kapacita neklesne pod 70 %.
- K dispozici jsou dva výbavové stupně Allure a GT, zákazník může výbavu rozšířit skrz tři různé pakety.
- Do roku 2030 se chce Peugeot v Evropě stát čistě elektrickou značkou.