Článek
Kdekdo si myslí, že překrmením motoru naftou nebo odstraněním filtru pevných částic vlastně vyhraje, ovšem to si rozhodně nemyslí dotyčného plíce, potažmo plíce kolemjdoucích. Kouřící auta (snad mimo závodních) už zkrátka vyšla z české módy a většině lidí jsou takoví řidiči vlastně pro smích.
Nicméně, pokud si dotyčného „kuřáka“ vylosuje policie v rámci namátkových měření emisí mobilní stanicí, důvody k úsměvu patrně nebudou. Nezpůsobilé vozidlo (osobní, nákladní, autobus či třeba turistický vláček) totiž může na místě přijít o technickou, takže domů jede na odtahu. Jak takové měření probíhá? To nám prozradil Tomáš Grof z Centra služeb pro silniční dopravu.
Mobilní měření emisí, které je de facto stejné jako na stanici technické kontroly, je jedna z částí technické silniční kontroly. Postup je následující.
„Tak jako je řidič vozidla přítomen při pravidelné technické prohlídce vozidla na stanici technické kontroly, probíhá i mobilní měření emisí za přítomnosti řidiče. Měření emisí provádí kontrolní technik v souladu s metodickým postupem Ministerstva dopravy ČR a zároveň tak, aby nedocházelo ke zbytečnému zdržení řidiče,“ vysvětluje Grof.
„Nejdříve dochází k identifikaci vozidla a vizuální kontrole. Následuje diagnostika motoru a v případě, že není zjištěna závada, která by ohrožovala bezpečnost kontrolního technika, řidiče, ostatních účastníků silničního provozu, či dokonce vedla k poškození motoru, je provedeno samotné měření,“ dodává specialista.
My pro úplnost dodáme, že měření emisí mobilním zařízením se může realizovat za přiměřených povětrnostních podmínek, přičemž svoji roli hraje rovněž teplota i vlhkost.
Priorita aplikace limitů škodlivin se zjišťuje na koncovce výfuku a ověřuje podle dokladů, hodnot ze štítku, databáze technických údajů, potažmo podle obecných limitů stanovených zákonem. U zážehových motorů se měří koncentrace škodlivých složek a u vznětových zase kouřivost, přičemž na konci měření dostane řidič od policie doklad.
Samotné měření provádí pracovníci mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu, kteří jsou držiteli profesního osvědčení kontrolního technika. O provedení úkonu řidiče ovšem informuje policista. Měřicí přístroje jsou schválené a metrologicky ověřené. Konkrétně jde o analyzátor AVL DiTEST GAS 1000 a kouřoměr AVL DiSmoke 480.
Teď vás asi zajímá, kde můžete na mobilní měření emisí narazit? Dálnice, okresky? Dědina nebo zapadákov? Všechny odpovědi jsou správně, měří se všude. No jo, ale co musí nastat, aby automobil či jiný vůz měřením neprošel?
Příklady závad, kdy měření emisí není provedeno nebo je předčasně ukončeno:
- vozidlo není vybaveno žádným identifikátorem (neexistující nebo nečitelný VIN a současně neexistující nebo nečitelný výrobní štítek)
- není možné identifikovat typ motoru instalovaného ve vozidle
- palivová soustava musí být těsná, jakékoli úniky paliva jsou nepřípustné
- netěsný či neúplný výfukový systém (chybějící katalyzátory, DPF, EGR a další komponenty a systémy pro snižování emisí škodlivin), viditelná poškození, upevnění lambda sond, těsnění přírub a spojů, upevnění tepelných štítů a zjevné nepřípustné modifikace
- zjevně narušená elektroinstalace, kabelové svazky nesmí být prodřené, veškeré vodiče musí být izolované, konektory nesmí být zjevně poškozené nebo uvolněné
Tyto závady pak technik vyhodnocuje, a to buď jako vážné, kdy máte rázem technickou jen na 30 dní, popřípadě jako nebezpečné, kdy vám technická končí okamžitě a vy můžete volat odtahovku.
A automobil s vykuchaným filtrem pevných částic nebo překrmený naftou je právě příklad situace, kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu a nesmí být používáno v provozu. Nicméně tím to nekončí. Kdo zlobil, zaslouží trest. A ten uděluje policie. Navíc tedy k omezené či propadlé TK můžete vyhrát ještě pokutu až 2 500 Kč. A to se vyplatí…
A pouhými emisemi to nekončí, jelikož přítomný technik se může podívat na další části vozidla, kdy může zjistit jiné chybějící díly, neschválená kola či doplňky nebo zjevně poškozenou karoserii korozí. Zkrátka není to jen o měření emisí, byť jsme se na něj v článku zaměřili, ale o celkové technické kontrole vozidla. To vše za provozu a kdekoli po České republice.