Článek
Zásady správného sezení se v rámci dopravního vzdělávání nevyučují jen tak, ale mají reálný podklad, proto dodržení správného posezu vám může ušetřit bolesti zad (či život) a udělat cestování celkově příjemnější a bezpečnější.
Jednou důležitou součástí tohoto tematického celku jsou i nohy a jejich pokrčení na pedálech. Jde totiž o natolik zásadní úkony, že byste si svoje nožní rozpoložení v autě měli zkontrolovat.
Pokud totiž budete sedět daleko od pedálů, může se vám stát, že při jejich sešlápnutí až do plna dojde k propnutí vaší nohy, což může znamenat mírné trable či ekonomickou zátěž, ale také ohrožení vašeho zdraví a života.
Plně natažená noha totiž kolikrát nedokáže efektivně dávkovat plyn pomocí pedálu, případě nejste schopni pedál došlápnout až na podlahu. U vozidel s automatem se také plným sešlápnutím pedálu plynu aktivuje tzv. kickdown, tedy rychlé podřazení za účelem plného výkonu motoru. A následná absence výkonu vás může kolikrát dostat do potíží.
Jdete-li s plně nataženou nohou po spojkovém pedálu, tak se opět bavíme o nepřesném dávkování míry sešlápnutí při řazení či rozjezdu. Nedostatečně sešlapávaný spojkový pedál vede k dřívějšímu opotřebení celé spojkové soustavy, a tudíž k vyšší ekonomické zátěži. Nehledě na to, že vaše rozjezdy nebudou kvůli necitlivé práci se spojkou kdovíjak hladké.
Největším rizikem je ovšem brzda. Správné krizové brzdění totiž uděláte pouze tak, že brzdový pedál prudce zadupnete a vyvíjíte na něj intenzivní tlak, čímž dosáhnete plného nástupu brzdného účinku v co nejkratším čase. A to vám může ušetřit nehodu, ale i zachránit život.
Při nedostatečném sešlápnutí brzdy či nevyvíjení intenzivního tlaku na pedál se brzdná dráha vozidla nebezpečně prodlužuje.
S nesprávným brzděním souvisí i špatný posez, konkrétně příliš sklopené opěradlo sedadla. V takovém případě můžete mít nohy pokrčené, tedy ve správné pozici, nicméně s příliš sklopeným opěradlem se při krizovém brzdění začnete nohou do brzdy zapírat a zvedat své tělo a nikoli vyvíjet plný tlak na pedál brzdy.
Horší je to ovšem v případě, kdy vaše plně natažená noha na brzdovém (či spojkovém) pedálu schytá čelní náraz, ať už do statické či pohybující se překážky. Máte-li nohy pokrčené, tak se nežádoucí kinetická energie rozloží nejprve v kolenou a potom (zeslabená) doputuje ke kyčlím do pánve.
Pokud je noha na brzdě či spojce natažená, obvykle schytá dávku nežádoucí kinetické energie první „zamknutý“ kloub (koleno), což může bolet, ale není to takový průšvih. Přes koleno totiž destruktivní síla putuje do kyčlí a také pánve, kde už se bavíme o život ohrožujícím maléru.
Pánev je totiž jednou z nejprokrvenější kostí v těle, proto její prasknutí způsobí vnitřní krvácení a bez odborné pomoci jste přibližně do 20 minut v pánu. Jen si vzpomeňte, když jste jako malí skákali z výšky a nechtěně dopadli do natažených nohou. Au! A při čelní nehodě si ono „au“ vynásobte několikrát a výsledkem je hazard s vaším životem.
Mít pokrčené nohy na pedálech zajistí jednak možnost lépe a přesněji ovládat vozidlo, ale také správně krizově brzdit, popřípadě dojde-li k nejhoršímu, tak i zmírnit následky nehody. Nepodceňujte tak nastavení sedačky včetně hlavové opěrky i volantu, život máte jen jeden.