Článek
Víte, co znamená 1-2-4-5-3? Pokud to se zájmem o sportovní auta myslíte vážně, obdivujete rychlost a ohromujete i obtěžujete vaše nejbližší okolí pokročilejšími technickými znalostmi, zrovna teď jste možná zpozorněli. Nepochybně jste zkušeně poznali pořadí zapalování exotické koncepce spalovacího motoru, jaký Audi nepřetržitě vyvíjí už od roku 1977. Tehdy zahájilo výrobu pětiválcového Audi 100 a následně se závodní evolucí motoru pro rallye ukázalo světu, co znamená slogan „Náskok díky technice“.
Dneska to však bude o Audi jen okrajově. Společně nahlédneme pod sukni pětiválcové Cupře Formentor VZ5, se kterou jsme se v Garáži už projeli při českém debutu a následně nám pomohla s tvorbou základních rad, jak byste se měli chovat na veřejných okruhových dnech. A teď nám česká Cupra ukázala něco, co v dnešním automobilovém průmyslu už není běžným jevem. Pozvala nás do svého školícího střediska na okraji Prahy, aby nám se svým technickým školitelem Markem Fišerem ukázala kompletní techniku vrcholného Formentoru. Pojďte jej poznat s námi.
Pětiválec, turbodmychadlo a 390 divokých koní
Cupra Formentor VZ5 je rychlá. Až brutálně rychlá. Nejsilnější Formentor je technickým unikátem a vznikl spojením specifického modelu Cupry s vrcholnou technikou nejnovějšího sportovního Audi RS 3. Základem vozu je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový řadový pětiválec EA855 Evo, technologicky vycházející z dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce EA888 (2.0 TSI). Marek Fišer nám přitom odhaluje, že nejnovější evoluce motoru technicky připomíná konstrukci tohoto čtyřválce rozšířenou o jeden válec.
Pětiválcové srdce se zdvihovým objemem 2 480 cm3 vyvine 390 koní (287 kW) a 480 Nm při 2 250–5 700 ot./min. a zaujme zejména technikou kombinující starou školu s nejmodernějšími technologiemi. Hliníková jednotka dlouhá 493 milimetrů je uložena vpředu napříč a váží zhruba 160 kilogramů. Inženýři v Audi ji vyvinuli s použitím lehkých materiálů, o čemž svědčí i dvoudílná olejová vana kombinující hořčík s hliníkem.
Už z továrny pracuje s originálním motorovým olejem typu Longlife, splňujícím viskózní třídu SAE 0W-30 a normu VW Norm 504 00. Jen pro zajímavost nám Marek Fišer říká, že při výměně oleje je vypuštěno a napuštěno 7,1 litru maziva, to i s výměnou olejového filtru. A když už jsme u rozvodů provozních kapalin, čerpadlo chladicí kapaliny disponuje elektricky ovládanou „clonkou“ pro odpojení turbíny a rychlejší ohřev motoru po studeném nastartování. A kdyby náhodou selhala, je vybavena pružinkami pro okamžité otevření a zamezení přehřátí.
Jaká je Cupra Formentor VZ5?
Cupra Formentor VZ5 vychází z 310koňové čtyřválcové varianty VZ, avšak přidává jeden válec navíc. Je rychlejší, a díky agresivnějšímu hlubšímu zvuku dělá rychlou jízdu dramatičtější. S přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem o 390 koních (287 kW) a 480 newtonmetrech je až děsivě rychlá. Vždyť akceleraci na stovku zvládá na 4,2 sekundy a jezdí až 250 km/h.
Vlivem šestipístových brzd Akebono s 375milimetrovými kotouči však svou rychlost snadno zkrotí a s variabilním převodem řízení se snadno stáčí do zatáček. I v technických vlásenkách si pak při průjezdu pomáhá vylepšenou čtyřkolkou se speciální zadní rozvodovkou s nezávislými elektricky ovládanými mokrými spojkami. Hlavně díky tomu se umí sklouznout powerslidem i driftovat.
Pětiválcový Formentor navíc přináší i vylepšené sedačky a s komfortním i sportovním nastavením adaptivního podvozku DCC zachovává každodenní použitelnost obyčejných Formentorů. Užijete si jej tedy jak při jízdě po závodních tratích, tak i při dynamičtějším svezení na zakroucených okreskách. Sportovnost se tak konečně dostává i do DNA populárních SUV.
Cupra Formentor VZ5 se v Česku prodává za cenu od 1 869 900 Kč.
Náš technický školitel pokračuje v představování a zmiňuje, že nejmodernější pětiválec 2.5 TSI využívá technologii plazmového nástřiku válců a řetězový rozvod. Zároveň disponuje proměnnou dobou zdvihu výfukových ventilů, sacími kanály s regulovatelným průřezem (omezujícím „turbodíru“) a nízkotlakým nepřímým i vysokotlakým přímým vstřikováním paliva. Nízkotlaké trysky spolu s malým průřezem sání pracují při volnoběhu a nízké zátěži, vysokotlaké vstřikovače s plně otevřeným průřezem pak spolupracují při plné forsáži.
Brutální brzdy skoro jako pro Šinkanzen a emisní daň za pětiválec
Tichoučký moderní zvedák jede nahoru a nadnáší 1 683 kilogramů Formentoru VZ5. Vzpomínám na svou školní praxi a zastaralé servisní zvedáky, upozorňující na sebe velkým hlukem a žasnu, jak doba pokročila. Během okamžiku je Formentor o zhruba dva metry výš a Marek Fišer pokračuje ve svém technickém školení. A ukazuje nám jeden z hlavních specifických komponentů VZ5. Jsou to obrovské přední šestipístkové brzdy Akebono s hliníkovými monoblokovými brzdiči a 375milimetrovými ventilovanými ocelovými kotouči. „Stejná japonská firma dodává i brzdy pro rychlovlak Shinkansen,“ dodává.
Současně naživo odhalujeme, jakou daň musí Cupra Formentor VZ5 zaplatit v dnešní evropské emisní legislativě, aby vůbec mohla existovat. Třícestný katalyzátor se před námi skrývá v motorovém prostoru, kde je těsně za pětiválcem, aby co nejrychleji dosáhl ideálních pracovních teplot. Už pod autem však nelze přehlédnout dvojici filtrů pevných částic, na něž navazuje výfukové potrubí s koncovým tlumičem z nejnovějšího Audi RS 3. Dokonce jej prozrazuje typické logo „RS“.
Vpředu si prohlížíme zavěšení MacPherson s hliníkovou nápravnicí a těhlicemi, vzadu pak víceprvkovou nápravu s větším využitím oceli. Cupra Formentor VZ5 standardně jezdí na elektronickém adaptivním podvozku DCC (Dynamic Chassis Control) a oproti jiným Formentorům má o 10 milimetrů nižší světlou výšku. Marek Fišer nám následně popisuje, že řídicí mozek podvozku bezprostředně reaguje na povrch asfaltu a nerovnosti, přičemž bleskurychle vyhodnocuje pohyby neodpružených hmot i karoserie, zakládající na skeletu z pěti různých ocelí.
Driftování díky technické magii i absenci klasického diferenciálu
To nejlepší z techniky vrcholného Formentoru nám Marek Fišer představuje až jako závěrečnou třešničku na dortu. Pětiválcová Cupra Formentor VZ5 je jedním z posledních koncernových sportovních aut s pohonem všech kol s plnohodnotným driftovacím režimem. Jeho aktivací s dvojitým potvrzením řidičem se kompletně vypne stabilizační systém ESP a všechen točivý moment se přenáší na zadní kola. Reálně to funguje tak, že maximální využitelný točivý moment je vždy přenesen na zatížené kolo – při jízdě čistou stopou na vnější, při driftování pak na to vnitřní.
Nejnovější generace chytré čtyřkolky Torque Splitter s vektorováním točivého momentu, ve slovníku Cupry pojmenované „4Drive“, je technickým klenotem. Konstrukce pohonu zadní nápravy totiž využívá rozvodovky, která nedisponuje klasickým diferenciálem, ale úhlovým převodem. Tradiční diferenciál plnohodnotně nahrazují dvě nezávislé elektronicky ovládané lamelové spojky pro každé kolo zvlášť, připojující pravou nebo levou hnací hřídel s chirurgicky přesným rozložením točivého momentu.
Řídicí jednotka obou spojek, i přes vzájemnou nezávislost pojmenovaných „Master“ a „Slave“, pro regulaci rozložení točivého momentu mezi jednotlivá kola sbírá data z infotainmentu (aktuální nastavení jízdního režimu), sedmistupňové dvouspojkové převodovky DQ500 (aktuální rychlostní stupeň), řídicí jednotky motoru (otáčky, zatížení) nebo progresivního řízení s elektrickým posilovačem. Až nudný technický rozbor hodný Jamese Maye však nechme stranou a pojďme se podívat na další zajímavost.
Nejenže elektrické lamelové spojky rozvodovky technicky umožňují úplné opojení kol od čtyřkolky, k čemuž dojde třeba při jejich závadě, ale současně vytvářejí samosvorný diferenciál se stoprocentní svorností. A to je schopnost, jaká je pro klasické mechanické samosvorné diferenciály starších aut pouhou utopií.
Blížíme se k závěru našeho seznamování a náš technický školitel nám ukazuje a přibližuje zajímavosti jako je umístění LTE antén pro telefonování a krizové přivolání pomoci eCall nebo nejmodernější bezpečnostní funkce pro zabezpečení, rozpoznávající majitele vozu s klíčem v kapse a automatické odemčení po přiblížení se k vozu na méně než jeden metr. Standardní dosah klíče pro odemykání a zamykání je přitom devět metrů.
Pro dnešní svět aut má jedinečné školení Cupry i další přínos. Nahlédnutí pod sukni nejsilnějšímu Formentoru VZ5 nám odhaluje, s jakými technologiemi a přemýšlením inženýrů jsou vyvíjena nejmodernější auta. A protože Cupra svá tajemství neskrývá ani před vámi, využijte příležitosti a nechte se zaujmout technickými průřezy jednotlivých součástí v naší galerii.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový pětiválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 480 cm3 |
Výkon | 390 koní (287 kW) při 5 700–7 000 ot./min |
Točivý moment | 480 Nm při 2 250–5 700 ot./min |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Pohon | všech kol |
Provozní hmotnost | 1 683 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,2 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 11 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 55 litrů |
Kola a pneumatiky | 255/35 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 450/1 839/1 511 milimetrů |
Rozvor náprav | 2 680 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 410 litrů |