Článek
Tak to nebyl vtip! Když Dacia letos na konci ledna oznámila, že chce vyhrát Rally Dakar, dost jsme se nasmáli. Pak na palubu naskočil Séb Loeb s Nasserem Al-Attiyahem a to jsme už zpozorněli. A teď, pouhé tři týdny před startem Dakaru 2025, působí tým Dacia Sandriders jako horký favorit na vítězství. Jak je to možné?
Hodně pomohlo, že nezačínali úplně od nuly. Kromě špičkových posádek s tunami zkušeností s nejnáročnějším závodem na světě měli totiž pro vývoj nového závodního speciálu také špičkové partnery – firmu Sabelt pro vývoj vhodných sedaček, laboratoř Aramco pomáhala vyvinout syntetický benzin, BF Goodrich měl na starosti vývoj pneumatik a experti z Alpine naladili motor. Ale největším přínosem byla spolupráce s britskou firmou Prodrive.
Nový speciál Dacia totiž stojí na základech závodního stroje Prodrive Hunter, který válčil na Dakaru v posledních čtyřech letech. Jestli si ale myslíte, že na něj v Dacii jen nalepili své znáčky, tak se hluboce mýlíte. „Všechno je jiné,“ vysvětloval nám sám Sébastien Loeb (bohužel jen přes obrazovku online mítinku). „Máme pevnější šasi, tužší zavěšení, pohodlnější podvozek, úplně jiný motor s přepracovaným chlazením a elektrické systémy pracují s napětím 48 V. Také máme odlišné výfukové potrubí s centrální koncovkou, protože dříve nám výfuky vyvedené do boku zahřívaly pneumatiky a způsobovaly hodně defektů.“
Stejně důsledně jako ke konstrukci přistoupila Dacia i k designu. Sandrider má sice stejný třímetrový rozvor, ale je o půl metru kratší (je jen o pár centimetrů delší než Clio) a místo siluety sportovního auta připomíná spíš autíčko postavené z lega. Designéři totiž šli cestou jednoduchosti, lehkosti a snadné opravitelnosti. Žádné zbytečné nesmysly – což je stejná filozofie jako u sériových dacií.
Místo designových kudrlinek dostala přednost praktičnost. Nulové převisy pro lepší průchodnost terénem, skvělý výhled a snadná přístupnost náhradních kol (což je na Dakaru klíčové). V zadní části je pak chytrá schránka pro nářadí a u ní nosič výjezdových plechů pro vyproštění z písečných pastí (každá posádka používá jiný počet a druh).
Kabina byla navrhována přímo ve spolupráci s posádkami formou virtuálních návrhů, kde si jezdci i navigátoři mohli přesně určit pozici ovládacích prvků. A protože jejich požadavky byly také poměrně rozdílné, vyřešili to designéři Dacie modulární palubní deskou – do připravených kolejnic jdou snadno zasunout jednotlivé prvky (tablety s roadbookem, různé moduly s ovládacími prvky atd.) v pořadí, které bude konkrétní posádce vyhovovat.
Posledním dílem do skládačky jsou právě posádky: Za volant závodní dacie usedne pětinásobný vítěz dakarské rallye Nasser Al-Attiyah (k tomu má pět druhých míst a jedno třetí), devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb (na Dakaru má zatím pět pódiových umístění, na vítězství však stále čeká) a Cristina Gutiérrez, která jezdí Dakar již od roku 2017 (a k tomu má zkušenosti z Extreme E) a je druhou ženou (po Juttě Kleinschmidt), jež vyhrála dakarskou etapu.
Snad ještě víc fascinující na celém projektu je, v jak krátkém časovém úseku se tohle všechno zvládlo. V lednu bylo oficiální představení, na jaře první testy, v létě drsné testy na horké půdě v Maroku a v říjnu už Dacia Sandrider vyhrála svou první rallye – Rallye du Maroc ovládl Nasser Al-Attiyah. Jenže to byla přece jen rozcvička, to pravé přijde v lednu…
Každý ví, že Dakar se napoprvé nevyhrává. Můžete mít sebelepší tým, sebevýkonnější závoďák, ale ten první ročník bývá vždy o získávání zkušeností a vychytávání mušek – jak na autě jako takovém, tak i ve fungování týmu. Audi by mohlo vyprávět. No, a Dacia nikdy předtím nezávodila, takže by její šance měly být mizivé. Přesto patří k favoritům, protože staví na obrovských zkušenostech týmu Prodrive, její speciál Sandrider působí velmi kompetentně a promyšleně… a vlastně je také dost cool! A za jeho volant usednou dravci, kteří neberou nic než vítězství. Už se nemůžeme dočkat, až to v lednu celé začne!
Konstrukce | trubkový rám s karbonovou karoserií |
Motor | Twin-turbo 3,0 V6 (Nissan Z400) |
Výkon | 360 k a 539 Nm |
Převodovka | sekvenční, 6 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Zavěšení | dvojité lichoběžníky vpředu i vzadu |
Zdvih tlumičů | 350 mm |
Kola a pneumatiky | 17″ hliníková kola; BW Goodrich 37″ |
Brzdy | ALCON |
Sedačky | Sabelt |
Rozměry (délka x šířka x výška x rozvor) | 4 140 × 2 290 × 1 810 × 3 000 mm |