Hlavní obsah

Pavel Kočí z Retro Garáže: Dříve prosil vetešníky, aby k němu přijeli prodávat, dnes draží veterány za miliony

Foto: Retro Garáž

Kočí je typickým příkladem toho, že když se chce, tak to jde.

Retro Garáž je dnes už etablovanou značkou, pod jejímiž křídly se konají nejen pravidelné auto-moto burzy, ale také živé aukce veteránů, které jsou občas pořádný nářez. Otcem toho projektu je Pavel Kočí, jemuž se přezdívá vrchní retrogarážník. A právě se strůjcem těchto unikátních akcí jsme dali řeč a vyzvěděli, jak to všechno bylo a co bude.

Článek

Pokud potřebujete prodat nějakého veterána a udělat kolem toho humbuk, aby o tom psala přední česká motoristická média, pak je nejlepším řešením vytočit jisté telefonní číslo, na jehož konci bude Ing. Pavel Kočí z Retro Garáže.

Foto: Retro Garáž

Kočí se v aukcích našel a na pódiu rozjíždí show, která lidi baví.

Sympatický chlapík s vysokoškolským titulem však není žádný nafrněnec, nýbrž velký srdcař, který miluje vozy značky Alfa Romeo, československé veterány a vetešení kolem jejich náhradních dílů.

Začátky ovšem nebyly snadné, jelikož jako jeden z prvních (po MotorTechně) v Česku zkoušel rozjet pravidelné velké auto-moto burzy konané pod krytou střechou. Na rozdíl od většiny ostatních, jemu se povedlo uspořádat i druhý, třetí, čtvrtý, pátý ročník…

Dnes je Kočího Retro Garáž známá pro živé aukce veteránů, kde se draží od jedné koruny, ale také se v nich za dechberoucí sumy prodávají zejména klenoty československé produkce či jiné, horko těžko sehnatelné vozy. Krom toho je to show, která publikum baví.

A protože i my Pavlovy akce jakožto mediální partneři podporujeme, rozhodli jsme se, že ho pro vás vyzpovídáme, aby bylo jasné, jak projekt Retro Garáž vznikl, kam směřuje a co veselého se během těch let stalo.

Foto: Retro Garáž

Kryté burzy sice nejsou úplně tradiční koncept, nicméně uchytily se.

K dnešnímu dni – kolik Retro Garáží máš vlastně za sebou a kolik aukcí?

Jarní Retro Garáž, která se konala 22. dubna 2023, byla v pořadí už naše desátá akce. Co se týče aukcí, tak tato byla už jedenáctá. To z toho důvodu, že od loňského roku jsme začali pořádat podzimní dražby i v rámci Prague Car Festivalu, potažmo Classic Expo na výstavišti v pražských Letňanech.

Kde se v tobě vzala myšlenka, že začneš dělat kryté auto-moto burzy?

Prvotní myšlenka, respektive cíl byly odjakživa aukce historických vozidel. Bylo mi jasné, že začít na zelené louce s aukcemi bez jakékoliv historie, bez lidí a zkušeností, je čistá utopie. Proto vznikla burza Retro Garáž, na které jsem chtěl návštěvníkům aukce postupně ukazovat, a postupně je tak rozšiřovat.

Foto: Retro Garáž

Na kryté burzy dorazí i vystavovatelé, kteří nechtějí, aby jejich zboží zmoklo.

Kryté veteránské burzy u nás s výjimkou brněnské Veterántechny prakticky nejsou. Cílem tak bylo přijít s burzou, která má oproti konkurenci něco navíc, jež může nabídnout další přidanou hodnotu, ať už návštěvníkům, nebo prodejcům. Sám jsem byznysmen, takže uspořádat prodejně zaměřenou akci (burzu) namísto klasické výstavy byla jasná volba.

Dříve jsi prosil prodejce, aby na burzu dojeli. Dnes prosí oni tebe. Co stojí za poměrně rychlým růstem Retro Garáže?

V první řadě nabízím prodejcům perfektní zázemí výstaviště za skvělou cenu. Přece jen na loukách či letištích zkrátka chybí komfort kupříkladu čistého záchodu nebo teplé vody.

Za další hodně dbáme na pravidelnou komunikaci s našimi prodejci, jimž mimo jiné nabízíme i propagaci jejich zboží, které k nám na burzu přivezou nabídnout k prodeji. Celkově se v přístupu k reklamě hodně lišíme od konkurence, reklama je pro nás naprosto zásadní.

Foto: Retro Garáž

Kočí v rámci propagace Retro Garáže ukazuje i zboží obchodníků, kteří na místo dorazí prodávat.

V dnešní době zkrátka nestačí žít z podstaty a nějaké tradice. Jsem přesvědčen, že když o sobě dáš patřičně vědět, nabídneš kvalitní produkt nebo službu, zákazníci si tě pak najdou, a to opakovaně. Tohle se nám evidentně daří. Vím, že jdeme s projektem Retro Garáž správným směrem.

Teď k aukcím. Proč jsi je začal dělat a nemáš pocit, že by dražby odsunuly burzu na druhou kolej všeobecné pozornosti?

Mít aukční síň zaměřenou na prodej historických vozidel byl můj sen někdy od vysoké školy. Pár let po škole jsem se do toho zkrátka pustil. V podstatě to tak mám v životě se vším: Mám cíl a jdu tvrdě za ním.

K té druhé otázce – myslím si, že burza určitě neskončí na druhé koleji. Oba světy, tedy burza a aukce, spolu poměrně úzce souvisí a vzájemně se prolínají. Na jednu stranu návštěvník burzy, který dorazí hlavně nakoupit nějaké náhradní díly nebo lovit sběratelské poklady, si může odpoledne zpestřit svůj program sledováním napínavých aukcí.

Foto: Retro Garáž

Kočí není toho názoru, že by dražby upozadily burzy nebo naopak.

To samé platí naopak i pro dražitele, kteří si během dopoledne projdou burzu a třeba si koupí něco pro radost nebo se jen tak pokochají krásnými vystavenými stroji. A pokud by na sebe aukce jako takové strhávaly snad o něco více pozornosti, vůbec to nevadí, protože tak přilákají nové lidi i na burzu samotnou.

Nabízeli ti lidé do aukcí nějaké bizarnosti, které jsi odmítl?

Bizarnosti mi lidé naštěstí prakticky nenabízí, ale co bývá občas skutečně až bizarní, jsou naprosto přemrštěné představy prodávajících o ceně, kterou by chtěli za svůj stroj v aukci získat. Jako příklad uvedu Škodu 100 po tetičce s nájezdem 95 000 km a zcela vážně míněný dotaz pana majitele, zda jeho vůz vydražíme v aukci alespoň za milion.

A naopak, byla nějaká vozidla, která jsi na aukci moc chtěl, ale nedohodl ses majitelem?

Bohužel toto se stává velmi často a de facto to souvisí s předchozí otázkou. Má filozofie aukčního prodeje je taková, že na startu nabízíme stroj s velice atraktivní vyvolávací cenou, která bývá zpravidla výrazně pod cenou tržní. To ale bývá často kámen úrazu, protože prodávající zkrátka nechtějí akceptovat z jejich pohledu příliš nízkou vyvolávací cenu.

Foto: Retro Garáž

Ne vždy jsou cenové představy prodejců reálné, proto se do aukcí občas nedostanou i velmi zajímavé kousky.

Mám-li být konkrétní, tak například jsme nevzali do aukce Škodu MTX Roadster, kdy jsme navrhovali vyvolávací cenu 500 000 Kč, zatímco majitel trval řádově na několika násobcích. A takových případů jsou zkrátka spousty.

Letošní jarní aukci jsi vylepšil barevnou brožurou. Chystáš něco zajímavého i pro podzimní blok 2023?

Aukční katalog jsme letos vydali prvně a rozhodně to byl velký krok vpřed. Teď už je to nový standard a na podzim ho budeme vydávat samozřejmě znovu. Obecně se vždycky snažíme aukce nějak vylepšit. Někdy jsou to naše interní procesy, někdy něco navenek.

Foto: Retro Garáž

Katalog prováděl dražitele i veřejnost všemi aukčními bloky.

Co se týče podzimu, mám v hlavě pár novinek. Rozhodně by se mi líbil lehký catering na aukcích, abychom to aukční klání dražitelům ještě více zpříjemnili. Také uvažujeme nad online aukcemi a jejich propojením s aukcemi v reálném čase v sále.

Otázka na konec: Kam až to chceš dotáhnout? Kde vidíš ten pomyslný vrchol Retro Garáže?

Vrchol asi bude, když si i za 20 let budu moci říct, že pořád dělám nejlepší aukce historických vozidel v Česku. Pokud to mám kvantifikovat, tak vrchol bude, až prodám v aukci během jednoho dne veterány řádově za vyšší desítky milionů korun. Na to se fakt těším!

Foto: Retro Garáž

Retro Garáž má i svůj merch, pochopitelně v retro stylu.

Příští Retro Garáž se koná už na podzim, konkrétně 11. listopadu 2023, opět v prostorech Výstaviště v Lysé nad Labem. Hlavním tahounem budou znovu veteránské aukce a ani my u nich nebudeme chybět. A sami jsme vlastně dost zvědaví, jaké poklady do dražby Pavel Kočí uloví tentokrát.

Načítám