Článek
Jsem rád, že žiju v tak mírumilovné zemi. Pravda, úspěch se tu sice neodpouští, takže není nijak neobvyklé, že vás lidé probodávají zlými pohledy nebo plivnou vaším směrem, ale rozhodně po vás nikdo nebude střílet. Asi. Možná. No, ale víte jak – je lepší stydět se za neprůstřelným sklem za svou nedůvěru v lidstvo, než si v kaluži vlastní krve nadávat do nenapravitelných naivků.
A proto je tu tahle pancéřovaná Škoda Superb upravená od britské firmy UTAC ve spolupráci s britským zastoupením automobilky Škoda Auto. Jejím účelem je poskytovat bezpečí své posádce – ať už jde o soukromé VIP na zadních sedadlech, vládní činitele, diplomaty v nebezpečných končinách nebo příslušníky zvláštních jednotek při zásazích nebo převozech důležitých osob či nákladu.
Sériový Superb je upravený tak, aby odolal střelbě z ručních automatických zbraní, dokonce ochrání svou posádku i v případě výbuchu, který by jinak měl zcela fatální důsledky. Přesnou specifikaci balistické a protistřepinové ochrany vám říci nemohu, jelikož bych vás pak musel zastřelit. Ehm, tedy vlastně jsme se ji při seznámení s obrněnou novinkou nedozvěděli ani my, novináři – výrobce ji totiž sdělí pouze vážnému zákazníkovi (kteří ji z pochopitelných důvodů také nebudou vytrubovat do světa), aby uchoval svá výrobní tajemství před potenciálními útočníky.
Kořeny ve Velké Británii |
---|
Britská firma UTAC Special Vehicles vyvíjí svůj pancéřovaný Superb od roku 2016. Spolupracovala přitom s britským zastoupením Škoda Auto a německou společností Benteler, špičkovým dodavatelem pancéřových plechů. Na českém trhu bude tuto upravenou verzi nabízet firma Dajbych, odborník na speciálně upravené terénní nebo pancéřové vozy pro IZS, ozbrojené složky a soukromé zákazníky. |
Mohu vám však říci, že řešení je založené na ocelových plátech pancíře, z nichž se vytvoří ochranný „kokon“ kolem celé kabiny (motor a zavazadlový prostor je tak nechráněný) – ten se zatepla formuje a skládá přímo uvnitř odstrojené kabiny pro jeho větší odolnost (tedy kvůli minimalizaci zásahů do integrity plátů). Pláty se vkládají i do dveří, běžné sklo nahradí jeho odolnější a také podstatně tlustší varianta, která však nejde stahovat. Návštěvy McDrive tak budou trochu komplikovanější…
Díky tomu jsou dveře pěkně těžké a manipulace s nimi vyžaduje ocelové svaly – kterými naštěstí školené ochranky a vytrénovaní strážci zákona disponují. Nárůst hmotnosti o nějakých 500 kilo na celkových 2,3 tuny (2,8 tuny v plném obsazení) je znát také na akceleraci (jinak dost svižný 2,0 TSI 280 k se s autem docela nadře) a setrvačnosti na brzdách (přitom notně posílených) a v zatáčkách (na speciálních tlumičích), ale jinak si připadáte jako za volantem běžného Superbu.
Suprový základ |
---|
Výchozí bod úprav je sériová Škoda Superb s turbodieselem 2,0 TDI 190 k nebo turbobenzinem 2,0 TSI 280 k spojeným s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech čtyř kol. Interiér se celý odstrojí a uvnitř se zformuje ochranná buňka, auto se postaví na vylepšené tlumiče s posílenými stabilizátory a nainstalují se výkonnější brzdy. Ráfky kol jsou standardní, ale jsou na nich nazuty pneumatiky runflat, které dovolují jízdu i po úniku vzduchu. Finálními body instalace mohou být ukryté majáky a výstražné sirény, případně interkom a vysílačka. Vše záleží na požadavcích zákazníka. |
A to v této třídě není zdaleka tak obvyklá věc, jak byste čekali. Příslušníci speciálních jednotek, kteří si už tento Superb také mohli prohlédnout a vyzkoušet, kvitovali třeba to, že je skrz tvrzená skla bez problémů vidět (méně kvalitní skla mohou zkreslovat), že se podvozek příliš nehoupe a nedrhne na retardérech nebo že je celé auto velmi nenápadné – právě takové „drobnosti“ (vizuální odlišnosti, podvozek sedící na tlumičích nebo větší houpání) mohou prozradit pancéřovaný model v koloně doprovodných vozidel, což by útočníci dozajista uvítali.
Tato pancéřovaná Škoda Superb je skutečně ukázkově sladěným funkčním celkem, který nemá žádné zásadní slabiny (no, pár koní navíc by se pro rychlé úniky hodilo). Nabízí dostatek prostoru (pokud jste se někdy soukali v plné polní a s automatickou zbraní do auta, tak víte, co myslím) za rozumnou částku (což platí i pro upravenou pancéřovanou verzi), a představuje tak solidní základ pro velice profesionálně provedenou a dobře odladěnou úpravu.
Takže i když bych nikomu z vás nepřál, abyste se na ulici v autě stali terčem střelby (a většině z nás to naštěstí skutečně nehrozí), tak pokud už by k něčemu takovému došlo, ať vás chrání odolný pancíř a tvrzené sklo tohoto velmi speciálního Superbu.