Článek
Je červenec roku 2015 a novým šéfem automobilky Volkswagen se stává tehdy sedmapadesátiletý Herbert Diess. Není to žádný zelenáč, předtím totiž působil v nejvyšších manažerských pozicích značky BMW, kde se zasloužil třeba o vývoj městského elektromobilu i3, který předběhl svou dobu, a také o vytvoření celého elektrického sub-brandu BMW i. Pro VW tak byl ideálním člověkem, který měl konzervativní značce vdechnout trochu víc života…
Ostrý start
Jenže v září téhož roku propukla aféra Dieselgate a značka VW s celým koncernem se začíná topit v největším průšvihu automobilové historie. Jenže Diess prokázal své mistrovství, když splnil závazek vůči Martinu Winterkornovi, tehdejšímu šéfovi koncernu, a snížil náklady o 5 milionů eur ročně a umně vybruslil ze situace, kdy měl Volkswagen před celým světem z ostudy kabát (ani nemluvě o hrozbě masivních pokut, hromadných žalob a bojkotu zákazníků). Kdo si dnes vzpomene na nějakou Dieselgate…?
Volkswagen se ze své viny částečně vykoupil odpustky, ale především slibem zelené elektrické budoucnosti. A pro její definování a realizaci nebyl nikdo lepší než Diess – proto byl v roce 2018 jmenován šéfem celého koncernu VW Group. A hned do toho začal šlapat. Podpořil a zajistil financování pro vývoj rodiny elektrických produktů, zasadil se o vznik softwarové divize CARIAD (digitalizace a autonomie), kromě produktů samotných kladl důraz i na celý ekosystém služeb. Už totiž nevnímá automobilku jen jako výrobce aut, ale komplexní technologickou firmu, která bude mít větší relevanci pro dnešní mohutně digitalizovaný trh.
Tesla jako vzor
Proto nesrovnává VW s ostatními tradičními značkami jako Toyota nebo GM, ale vzhlíží k Tesle, která se z ambiciózního start-upu bojujícího o holý život za poslední roky změnila v celosvětového lídra elektromobility a automobilových technologií a jejíž tržní hodnota vystřelila do nebe – za poslední čtyři roky se zčtyřnásobila a činí teď desetinásobek hodnoty Volkswagenu.
Není tedy divu, že se Diess v přístupu Tesly zhlédl. Obdivuje vize Elona Muska a jeho tah na bránu, fascinuje ho efektivita celé automobilky – výrobní (postavit jeden Model Y trvá 10 hodin, zatímco u ID elektromobilů je to 30 hodin), vývojová (Tesla se nejrychleji přizpůsobila čipové krizi) i rozhodovací (co Musk řekne, to dostane – už jen proto, že manažerských vrstev je u Tesly bezpochyby výrazně méně). Proto neváhal a loni přizval Elona Muska (alespoň vzdáleně) na jednání manažerů VW, aby jim dal lekci v efektivitě.
Diess a Tesla
Na veřejnost nedávno pronikla informace, že Musk v roce 2015 lákal právě Herberta Diessa do vedení Tesly. Smlouva už byla na stole a chyběl jen podpis. Diess se však na poslední chvíli rozhodl pro velkou automobilku místo start-upu s nejistou budoucností. Těžko říci, jestli udělal správně…
Realizace pokulhávala
Tím si však nejspíš mnoho přátel ve VW neudělal. A neměl je ani v odborových organizacích (protože si vydupal dohodu o snížení počtu zaměstnanců o 30 tisíc kvůli přechodu k elektromobilitě) a postupně mu ubývali i věrní členové managementu, představenstva a nakonec i dozorčí rady. Jeho ambiciózní plány totiž ne vždy dopadly dobře – stačí připomenout opožděný příchod nové generace produktů na trh (ať už Golfu/Octavie/Leonu/A3 se spalovacími motory nebo elektromobilů ID/Enyaq/Born/Q4 e-tron), které byly navíc kritizovány pro svou kvalitu, a především velice problematický software. Ten ostatně není zcela v pořádku dodnes a zpozdí například příchod nového elektrického Porsche Macan…
Do toho si připočtěte v posledních letech obrovské problémy s covidem, nedostatkem čipů a dalších komponent a současnou situaci kolem ruského trhu, což dohromady způsobilo postupný pokles cen akcií a reputace značky. Pak jistě pochopíte, proč zakládajícím rodinám Porsche a Piechů, současným majoritním akcionářům, došla s Diessem trpělivost. Už na konci loňského roku ho dozorčí rada VW Group zbavila některých odpovědností (především za softwarovou jednotku CARIAD, která evidentně vyžadovala více intenzivní pozornosti) a nyní ho vyhodili z kola ven úplně (ačkoliv prý u koncernu zůstane jako poradce).
Střídání stráží
Načasování tohoto kroku je dosti nešťastné, protože v těchto těžkých časech by celý koncern Volkswagen potřeboval pevnou ruku a jasné vedení. To má podle názoru představenstva přinést Oliver Blume, veterán koncernu VW, který hned po absolvování strojní univerzity v roce 1994 nastoupil k Audi na zkušenou a postupně vystoupal přes několik manažerských pozic v produktovém plánování u Audi, Seatu a Volkswagenu až do vedení Porsche. Do čela koncernu nastoupí 1. září letošního roku.
Podle dozorčí rady tak Blume prokázal své operativní i strategické kvality a posledních sedm let velice úspěšně řídil Porsche po finanční a technologické stránce i z pohledu firemní kultury. A právě to nyní celý koncern nutně potřebuje – soustředit se na produkt, zklidnit firemní prostředí, zapojit odbory do hry, vytvořit reálné plány a uskutečnit je. Tedy místo ambiciózních vizí se soustředit na to, co Volkswagen umí nejlépe: stavět auta.
Bude to ale pro úspěšnou budoucnost automobilky Volkswagen a celého koncernu stačit…?