Článek
Že Gordon vstal z popela už potřetí, není žádnou novinkou, ostatně podrobně jsme vás o této události informovali v tomto článku. A protože to současní majitelé myslí se značkou vážně, rozhodli se dát českým roadsterům střechu nad hlavou v podobě rekonstruovaného showroomu.
Na přímé pozvání jsme na den slavnostního otevření dorazili i my a nebyli jsme sami. Kromě modelů Gordon se na místo dostavili rovněž zástupci Kaipanu, Sigmy nebo K1 Attack. Neváhali jsme a se sklenkou vychlazené Kofoly vyrazili na výzvědy.
Gordon
Prvně se slušelo dojít za domácími, kteří na místo dostali prvosériový prototyp Gordonu s motorem 1,8 litru, jemuž sekundoval první vůz z druhé série vybavený třílitrovým šestiválcem a doplňky vyrobenými samotným vlastníkem.
A pochopitelně nechyběl ani homologační kus třetí série, který už dobře znáte z našich článků. Ten byl hvězdou dne, okukován návštěvníky i odbornou veřejností.
Zeptali jsme se rovněž na budoucnost, která se jeví poměrně slunně. Letos se narodí nejméně tři další zákaznické Gordony, nicméně pokud zatoužíte po vlastním, máte šanci to stihnout ještě pod letošní stromeček. Další zájemci se dočkají až na jaře 2024.
V témže roce se chystá také drobný facelift, který zahrnuje změnu sloupků, střechy, bočních oken, zakomponování dílů z 3D tiskárny i možnost pevného hardtopu.
Showroom Gordon v ulici Hornická v Roudnici nad Labem má otevřeno v pracovní dny a také ve vybrané soboty. Nutno upozornit, že tyto zakázkové roadstery stojí od 1,75 milionu s daní a výše, proto jde o zboží pro velmi specifické zájemce.
Kaipan
Šéf Kaipanu Michal Hradský sice vloni shodil svoje dlouhé vlasy, nicméně na akci dorazil už s opětovně vypěstovanou hřívou. Na chvilku jsme si sedli a společně debatovali o tom, jak si lidé Kaipany vlastně pořizují.
Hradský nám sdělil, že takový nákup obvykle proběhne po několikaletém rozmýšlení. Málokdy si někdo české roadstery nabízené také jako stavebnice koupí z fleku jako housku na krámě.
Kromě výroby Kaipanů se Hradský a jeho tým zabývají vývojem podvozkového rámu pro studenty ČVUT a stále po krůčkách postupují v rámci projektu malého městského užitkového elektromobilu.
Do salonu Gordonu se ze Smržovky dostal Kaipan 57a, aktuálně nejpopulárnější model značky. Tento krasavec inspirovaný Lotusem Seven má pod kapotou čtyřválec 1,8 turbo z první Octavie, pětikvalt z Fordu Sierra a pohon zadních kol. Jak jezdí, se dočtete zde. A kolik stojí? Stavebnice od 218, 427 a 887 tisíc, zatímco celé komplet hotové auto 1,1 milionu s repasovaným a 1,6 milionu korun s fungl novým motorem.
Sigma
Historie Sigmy je vlastně o dvou (tehdy) klucích, kteří v rámci studentského projektu postavili závodní auto. Nyní se modelům Sigma Weekend Racer věnují více a nabízí je k prodeji.
Pár let zkrátka ladili prototyp, až si mohli říct, že je hotovo. Výsledky jsou úctyhodné. Suchá hmotnost závodního vozu je necelých 600 kg, motorem přeplňovaná šestnáctistovka spárovaná s přímo řazeným šestirychlostním manuálem.
Výkon čtyřválce činí až 280 koní, točivý moment dosahuje až 340 Nm, nechybí ani samosvorný diferenciál nebo silniční homologace. Přesně tak, Sigma Motor WR má značky, takže si na okruh můžete dojet po svých nebo si od výrobce pořídit speciální krytý přípojný vozík.
Model je přímou konkurencí čistokrevných závoďáků typu Ariel Atom nebo KTM X-Bow a stojí okolo 1,8 milionu korun včetně daně.
K1 Attack
O tomhle původně slovenském projektu jste už určitě slyšeli, viďte? Aktuálně se však nachází v českých rukou, které jej technologicky upravují a vylepšují.
Na setkání českých sporťáků dorazil dokonce závodní speciál na sprinty na čtvrt míle. Tuto vzdálenost auto mimochodem zvládne za necelých 11 sekund. Jednak díky hmotnosti pod 800 kg a také vylepšenému dvoulitru z Toyoty MR2 o 450 koních.
Modely K1 aktuálně vznikají jako závodní i silniční varianty s RZ, prodávají se jako stavebnice od 250 000 Kč a také jako hotové kusy s cenovým rozpětím od jednoho do pěti milionů korun.
Zástupci K1 nám však prozradili, že nelení a chystají novou generaci stavebnice, která bude v mnoha ohledech inovativní. Dočkáme se už tento rok, takže se těšíme na to, s čím zlaté české K1 ručičky přijdou.
Říkáte si, že jsou v Gordonu blázni, že si domů pozvali konkurenci? Kdepak. Klientela českých roadsterů inspirovaných modely Aero 30/50 je úplně odlišná než ta, která kupuje Kaipany nebo kouká po závoďácích typu Sigma či K1. Navíc, kdy se vám poštěstí vidět na jednom místě domácí malosériovou výrobu a lidi, kteří svoje řemeslo dělají od srdce a nejsou upsáni žádnému nadnárodnímu korporátu…