Článek
Vzpomínáte si, jak český dakarský závodník Ondřej Klymčiw udělal ze Škodovky senzaci Dakaru, když se v roce 2021 poprvé odvážil do saudskoarabské pouště s legendární soutěžní Škodou 130 LR? Bývalý motocyklový jezdec tehdy získal první zkušenosti v královském cross-country závodu s československým soutěžákem a s výraznými vylepšeními se vrátil na start i v letošním roce, kdy v soutěži Dakar Classic zajeli nejlepší umístění z českých posádek.
A teď jej zaujal unikátní počin žáků mladoboleslavského učiliště, který se jedním z nejslavnějších a nejnáročnějších závodů na světě dokonce inspiruje. Žáci Středního odborného učiliště automobilky Škoda letos vytvořili svůj vysněný vůz už po osmé a spojili se přitom s tovární závodní divizí Škoda Motorsport, aby spojili geny soutěžní Fabie Rally2 s upravenou karoserií nejmenšího SUV Kamiq a pohonným ústrojím nejnovější Octavie.
Žákovská Škoda Afriq se začátkem letošního léta představila s čtyřválcem 2.0 TSI, sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol. A zkušeného závodníka zaujala natolik, že využil speciální příležitosti, aby se s pojízdným konceptem terénního soutěžáku pořádně projel sportovním tempem a dal žákům svou zpětnou vazbu. A dílo nadšených žáků dokonce pochválil.
Ondřeje zaujala i inovativní továrna na pitnou vodu
Žákovská Škoda Afriq při svém uvedení zaujala i inovativní technologií od společnosti Watergen, získávající vodu z okolního vzduchu. Umí vyrobit až 20 litrů pitné vody denně, v závislosti na vnějších podmínkách jako je teplota a vlhkost vzduchu, a v budoucnu by mohla zaručit dostačující přísun tekutin pro posádky soutěžních vozů. Ondřeje Klymčiwa tato technologie oslovila, ale zatím ji vidí jako vizi budoucího vývoje a dodává, že dosud se na trasách závodů nikdy nesetkali s absencí pitné vody. Během soutěže přesně vědí, kde jsou čerpací stanice, aby na nich kromě benzinu doplnili i zásoby pití.
Na Afriqu se Klymčiwovi líbí hlavně automatická převodovka. Myslíte si, že opravdový závodník by měl řadit jen manuálně? Ondřej to vysvětluje: „Automat hodně pomáhá při rozjezdu v písku tím, že eliminuje lidský faktor. Se spojkovým pedálem přece jen pracujete pokaždé trochu jinak, ale automat se rozjede vždy stejně. Jde jen o povel od plynu, kolik a jak rychle ho dáte. Díky automatu se síla na kola dá přesně a jemně dávkovat, což je při rozjezdech na sypkém podkladů velice důležité.“ Sám by ale v Afriqu uvítal řazení rychlostí pádly pod volantem.
Spojením upraveného Kamiqu se silným benzinovým srdcem z Octavie současně vzniklo auto, jaké se Ondra Klymčiw nebojí srovnávat ani se svou slavnou „stotřicítkou“. Chválí přeplňování jako dobrou volbu a dodává, že jeho škodovka má 155 atmosférických koní, zatímco Afriq má přibližně 180 koní. S přihlédnutím vyšší hmotnosti moderního konceptu jsou si podle něj auta dynamicky blízká, ale Afriq mu díky turbodmychadlu přijde příjemnější vlivem solidního točivého momentu v nízkých otáčkách. Čtyřkolka pak výrazně zjednodušuje jízdu na nezpevněném povrchu.
Největší potenciál Afriqu přitom vidí zejména na klikatých horských tratích, protože mu s kompaktními rozměry a minimálními převisy vpředu i vzadu je hravý, hbitý a mrštný. Umí si jej představit v soutěži mistrovství světa ve španělské Andalusii, kde by jeho lehkost a hbitost byly velkou předností. Během svého testování se dokonce pustil do úvah, co by vůz potřeboval pro ostré nasazení v dakarském závodě. V první řadě by jej osadil bytelným závodním podvozkem a posílil jeho motor na alespoň 300 koní.
Žákovská Škoda Afriq na zkušeného závodníka udělala obrovský dojem. Na závěr totiž dodal, že by jej kombinace mrštného vozu s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol opravdu lákala jako nové auto pro Rally Dakar. A nás by zase lákala silniční homologační verze tohoto speciálu, se kterou by jistě byla zábava na polních cestách i na asfaltu. Tak co, Škodovko, můžeme se začít těšit?