Článek
Tatra 815 může odkazovat na svoji bohatou historii, jelikož se tyto modely s ikonickým číselným značením začaly objevovat už v 80. letech minulého století. Současná nejmodernější varianta 815-7 s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena jako náhrada za starší modely už v roce 2017, přičemž k dnešnímu dni mají vojáci k dispozici více než 100 kusů těchto těžkých valníkových náklaďáků.
Jelikož naše ozbrojené složky s tuzemskou Tatrou spolupracují už řadu let, a navíc firma splnila zadané technické parametry, nebyl důvod tyto české stroje s vynikající pověstí po celém světě nezařadit do aktivní služby prostřednictvím distribučního centra Agentury logistiky ve Štěpánově.
Na rozdíl od modelu 810 nejsou valníky 815 6×6 primárně určeny pro přepravu osob v zadní části. Zde totiž vojáci vozí obvykle těžký náklad, který může zahrnovat například palety s materiálem, proviant, munici nebo klidně minomety.
Pro snadnou nakládku má vozidlo vzadu 1,5 metru dlouhé zvedací ocelové čelo Dhollandia o nejvyšší nosnosti 2000 kg, které lze navíc ovládat dálkově i z kabiny řidiče. Mimoto je ona plošina přizpůsobena pro stálou přítomnost obsluhy.
Vojenská Tatra 815-7 6×6 je určena i na silnice, ale hlavně do členitého terénu nebo pro brodění. K tomu vůz využívá centrální dofuk pneumatik a částečně (pod čarou ponoru) voděvzdorné/vodotěsné agregáty. Díky tomu může tato Tatrovka dlouhodobě operovat v zatopených či živly jinak zdevastovaných oblastech. Pokud jde o teplotně-operační rozsah, tak ten je od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí do 98 %.
Vůz je navíc uzpůsoben pro naložení a přepravu po železnici, disponuje dvěma tažnými zařízeními (vpředu, vzadu), kotevními úchyty/oky určenými k vyprošťování a závěsným vybavením.
Tajemný nátěr kabiny
Srdcem kolosu je tatrovácký, vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový vidlicový osmiválec 12,66 litru s přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu a točivým momentem 2100 Nm. DPF nebo AdBlue tu nehledejte, jelikož pohonná jednotka plní emisní normu EURO 3, což je pro vojenské užití legislativně v pořádku.
Čtrnáctirychlostní převodové ústrojí je primárně ovládané poloautomaticky, což znamená, že řidič volí převodové stupně a šlape na suchou jednolamelovou spojku MFZ. O samotné přeřazení se však stará elektronika spolupracující s elektropneumaticky řízenou dvoustupňovou redukcí. Malým konstrukčním tajemstvím je, že hlavní převodovka má jen pět rychlostí, nicméně díky součinnosti s redukcí nakonec vzniká čtrnáct kvaltů.
Všechny převodové stupně jsou synchronizovány s výjimkou zpětného chodu a speciální pomalé rychlosti označené C (z angličtiny crawler), která slouží pro extrémně těžký terén, případně pro vyjetí vozidla při zapadnutí.
Vnější povrch čtyřdveřové pancéřované kabiny je opatřen speciálním matným nátěrem s odolností proti klimatickým vlivům, korozi, bojovým otravným látkám a dekontaminačním prostředkům. Nátěr má navíc maskovací účinek ve viditelné i infračervené oblasti spektra a rovněž odolnost proti mikrobiálnímu rozkladu (plísně, houby aj.).
Čtyřmístný (3+1) interiér nabídne kromě hydropneumaticky otevíratelných/uzavíratelných dveří ještě kruhový průlez s lafetací pro belgický lehký kulomet Minimi. Vnější zrcátka jsou elektricky ovládaná s výhřevem, rovněž tak čelní i boční okna mají výhřevnou funkci. Posádka má dále k dispozici jak závislou klimatizačně-topnou jednotku, tak nezávislé naftové topení.
Všechna sedadla jsou odolná vůči explozi, nechybí ani přetlakové filtrační zařízení, držáky zbraní, pětilitrový kanystr na vodu, příprava pro instalaci radiostanice RF 1350/Harris PRC 152A nebo držáky pro odmořovací, dozimetrické a chemické látky odhalující přístroje.
Vzpomínky na devadesátky
Dynamické vlastnosti moderního typu Force jsou oproti donedávna používaným 815 z 90. let na úplně jiné úrovni, což potvrdil i zkušený armádní řidič rotmistr Pavel Smeták z Praporu podpory nasaditelných sil Rakovník. Už jen poloautomatické řazení je posun vpřed, protože původní typy sice kolikrát měly synchronizované převodovky, nicméně ty už byly tak vychozené, že se šofér meziplynu stejně nevyhnul. Moderna si změny převodů řeší takřka sama a řidiče o všem informuje pomocí displejů přítomných v zorném poli.
Uvnitř kabiny je posádka chráněna i proti vnějšímu hluku, má dostatečnou tepelnou pohodu a zažívá komfortní jízdu, za což může zejména vzduchové odpružení s měnitelnou výškou (30 cm dolů, 25 cm nahoru).
Rotmistr Smeták u T 815-7 6×6 dále chválí vyšší brodivost, přítomnost systému ABS, pokročilejší brzdy, menší poloměr otáčení a solidní nosnost.
Vojenská Tatra 815 6×6 tedy není jen obyčejným valníkem, jelikož auto mimo přepravy nákladu takřka v jakémkoli terénu umožňuje posádce pálit z lehkého kulometu a chrání ji svým pancéřováním i účinnou filtroventilací. Moderní provedení celku navíc značně usnadňuje provoz na silnici, proto za volanty těchto vozů nemusí nutně sedět jen ti nejzkušenější matadoři.
Technické údaje | Tatra 815 6×6 valník |
---|---|
Typ | T-815-7 FORCE 6×6 valník |
Motor | vidlicový vznětový osmiválec |
Typ | TATRA T3C-928-90 |
Objem | 12 667 ccm |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Max. výkon | 300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min. |
Převodovka | čtrnáctirychlostní, poloautomatická |
Typ | TATRA 14 TS 210L-N |
Přídavná převodovka | dvoustupňová, redukční |
Typ | TATRA 2.30.TRS 0.8/1.9 |
Max. rychlost | 100 km/h |
Jízdní dosah | až 700 km |
Kombinovaná spotřeba | 39 l/100 km |
Délka | 7 575 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 190 mm |
Světlá výška | 370 mm |
Rozchod kol | 2 071 mm |
Brodivost | 1 500 mm |
Užitečná hmotnost | 15 600 kg |
Celková hmotnost | 38 000 kg |