Hlavní obsah

Odveze palety, proviant i minomety. Tatra 815 6×6 je nezastavitelný nezmar s mocným osmiválcem

Foto: Lukáš Kukla

Tenhle drobeček jezdí za téměř 40 litrů nafty na sto.

Tatra nezná bratra. A o voze Tatra 815 to platí dvojnásob. Právě díky tomu se moderní verze 815-7 Force 6×6 dostala do vozového parku české armády, kde se těší slušné oblibě. Myslíte si, že jde jen o obyčejný valník? Omyl.

Článek

Tatra 815 může odkazovat na svoji bohatou historii, jelikož se tyto modely s ikonickým číselným značením začaly objevovat už v 80. letech minulého století. Současná nejmodernější varianta 815-7 s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena jako náhrada za starší modely už v roce 2017, přičemž k dnešnímu dni mají vojáci k dispozici více než 100 kusů těchto těžkých valníkových náklaďáků.

Foto: Lukáš Kukla

Modely 815 jsou tu s námi už od 80. let.

Jelikož naše ozbrojené složky s tuzemskou Tatrou spolupracují už řadu let, a navíc firma splnila zadané technické parametry, nebyl důvod tyto české stroje s vynikající pověstí po celém světě nezařadit do aktivní služby prostřednictvím distribučního centra Agentury logistiky ve Štěpánově.

Na rozdíl od modelu 810 nejsou valníky 815 6×6 primárně určeny pro přepravu osob v zadní části. Zde totiž vojáci vozí obvykle těžký náklad, který může zahrnovat například palety s materiálem, proviant, munici nebo klidně minomety.

Foto: Lukáš Kukla

Pokud je ovšem potřeba, nechybí zde sklopné lavice pro vojáky.

Pro snadnou nakládku má vozidlo vzadu 1,5 metru dlouhé zvedací ocelové čelo Dhollandia o nejvyšší nosnosti 2000 kg, které lze navíc ovládat dálkově i z kabiny řidiče. Mimoto je ona plošina přizpůsobena pro stálou přítomnost obsluhy.

Vojenská Tatra 815-7 6×6 je určena i na silnice, ale hlavně do členitého terénu nebo pro brodění. K tomu vůz využívá centrální dofuk pneumatik a částečně (pod čarou ponoru) voděvzdorné/vodotěsné agregáty. Díky tomu může tato Tatrovka dlouhodobě operovat v zatopených či živly jinak zdevastovaných oblastech. Pokud jde o teplotně-operační rozsah, tak ten je od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí do 98 %.

Foto: Lukáš Kukla

Vozidlo je primárně určeno do členitého terénu.

Vůz je navíc uzpůsoben pro naložení a přepravu po železnici, disponuje dvěma tažnými zařízeními (vpředu, vzadu), kotevními úchyty/oky určenými k vyprošťování a závěsným vybavením.

Tajemný nátěr kabiny

Srdcem kolosu je tatrovácký, vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový vidlicový osmiválec 12,66 litru s přímým vstřikováním paliva, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu a točivým momentem 2100 Nm. DPF nebo AdBlue tu nehledejte, jelikož pohonná jednotka plní emisní normu EURO 3, což je pro vojenské užití legislativně v pořádku.

Foto: Lukáš Kukla

O řazení se ve spolupráci s řidičem stará poloautomatická převodovka.

Čtrnáctirychlostní převodové ústrojí je primárně ovládané poloautomaticky, což znamená, že řidič volí převodové stupně a šlape na suchou jednolamelovou spojku MFZ. O samotné přeřazení se však stará elektronika spolupracující s elektropneumaticky řízenou dvoustupňovou redukcí. Malým konstrukčním tajemstvím je, že hlavní převodovka má jen pět rychlostí, nicméně díky součinnosti s redukcí nakonec vzniká čtrnáct kvaltů.

Všechny převodové stupně jsou synchronizovány s výjimkou zpětného chodu a speciální pomalé rychlosti označené C (z angličtiny crawler), která slouží pro extrémně těžký terén, případně pro vyjetí vozidla při zapadnutí.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina vojenské Tatry 815 je pancéřovaná.

Vnější povrch čtyřdveřové pancéřované kabiny je opatřen speciálním matným nátěrem s odolností proti klimatickým vlivům, korozi, bojovým otravným látkám a dekontaminačním prostředkům. Nátěr má navíc maskovací účinek ve viditelné i infračervené oblasti spektra a rovněž odolnost proti mikrobiálnímu rozkladu (plísně, houby aj.).

Čtyřmístný (3+1) interiér nabídne kromě hydropneumaticky otevíratelných/uzavíratelných dveří ještě kruhový průlez s lafetací pro belgický lehký kulomet Minimi. Vnější zrcátka jsou elektricky ovládaná s výhřevem, rovněž tak čelní i boční okna mají výhřevnou funkci. Posádka má dále k dispozici jak závislou klimatizačně-topnou jednotku, tak nezávislé naftové topení.

Foto: Lukáš Kukla

Sedadla vozu jsou odolná vůči explozi.

Všechna sedadla jsou odolná vůči explozi, nechybí ani přetlakové filtrační zařízení, držáky zbraní, pětilitrový kanystr na vodu, příprava pro instalaci radiostanice RF 1350/Harris PRC 152A nebo držáky pro odmořovací, dozimetrické a chemické látky odhalující přístroje.

Vzpomínky na devadesátky

Dynamické vlastnosti moderního typu Force jsou oproti donedávna používaným 815 z 90. let na úplně jiné úrovni, což potvrdil i zkušený armádní řidič rotmistr Pavel Smeták z Praporu podpory nasaditelných sil Rakovník. Už jen poloautomatické řazení je posun vpřed, protože původní typy sice kolikrát měly synchronizované převodovky, nicméně ty už byly tak vychozené, že se šofér meziplynu stejně nevyhnul. Moderna si změny převodů řeší takřka sama a řidiče o všem informuje pomocí displejů přítomných v zorném poli.

Foto: Lukáš Kukla

Model 815 sází na tradiční koncepci centrální nosné roury.

Uvnitř kabiny je posádka chráněna i proti vnějšímu hluku, má dostatečnou tepelnou pohodu a zažívá komfortní jízdu, za což může zejména vzduchové odpružení s měnitelnou výškou (30 cm dolů, 25 cm nahoru).

Rotmistr Smeták u T 815-7 6×6 dále chválí vyšší brodivost, přítomnost systému ABS, pokročilejší brzdy, menší poloměr otáčení a solidní nosnost.

Vojenská Tatra 815 6×6 tedy není jen obyčejným valníkem, jelikož auto mimo přepravy nákladu takřka v jakémkoli terénu umožňuje posádce pálit z lehkého kulometu a chrání ji svým pancéřováním i účinnou filtroventilací. Moderní provedení celku navíc značně usnadňuje provoz na silnici, proto za volanty těchto vozů nemusí nutně sedět jen ti nejzkušenější matadoři.

Technické údajeTatra 815 6×6 valník
TypT-815-7 FORCE 6×6 valník
Motorvidlicový vznětový osmiválec
TypTATRA T3C-928-90
Objem12 667 ccm
Přeplňováníturbodmychadlo
Max. výkon300 kW (407,8 k) při 1 800 ot./min.
Převodovkačtrnáctirychlostní, poloautomatická
TypTATRA 14 TS 210L-N
Přídavná převodovkadvoustupňová, redukční
TypTATRA 2.30.TRS 0.8/1.9
Max. rychlost100 km/h
Jízdní dosahaž 700 km
Kombinovaná spotřeba39 l/100 km
Délka7 575 mm
Šířka2 500 mm
Výška3 190 mm
Světlá výška370 mm
Rozchod kol2 071 mm
Brodivost1 500 mm
Užitečná hmotnost 15 600 kg
Celková hmotnost38 000 kg
Související témata:
Načítám