Článek
Právě podobizna koně je první věc, kterou spatříte, když vystoupíte z výtahu v nejvyšším patře muzea. Což může působit poněkud bizarně, ale když se zamyslíte, zapadne to do sebe: Každá automobilka má dnes za sebou velmi bohatou historii, ale jenom jedna stála u samého zrodu automobilu jako takového. To, když Carl Benz v roce 1885 rozhýbal svůj tříkolový stroj pomocí spalovacího motoru. Předtím si muselo lidstvo vystačit právě s koněm.
Jenže důležitější je to, co bylo potom. Většina lidí samozřejmě novému pekelnému stroji nevěřila, byl moc hlučný, poruchový, nepohodlný… Ale jeho vynálezci dokázali dohlédnout mnohem dál. Carl Benz i Gottlieb Daimler viděli zářnou budoucnost pohodlné a rychlé individuální dopravy a rozhodli se ji zformovat – zpočátku každý zvlášť (Daimler tehdy spolupracoval s Wilhelmem Maybachem), ale nakonec se obě firmy spojily, a vznikla tak společnost Daimler-Benz, pod jejímiž křídly byla automobilka Mercedes-Benz. A zbytek je, jak se tak říká, historie.
A tou historií se můžete v muzeu brouzdat celé hodiny. Postupně totiž scházíte patry dolů mezi jednotlivými expozicemi a noříte se hlouběji a hlouběji… Vlastně naopak, z dějinných hlubin se vynořujete a blížíte se hladině současnosti. Jednotlivé expozice jsou oddělené podle období (samotné počátky, meziválečné časy a poválečná obroda) i témat (závodní auta, vozidla celebrit i různé další dopravní prostředky s trojcípou hvězdou na přídi), to vše v kontextu světových dějin popsaných v bodech podél nakloněných plošin v mezipatrech.
To vám umožní nejen obdivovat krásy neocenitelných exemplářů ve skvostném stavu, k nimž můžete přistoupit až na dosah ruky (ale zachovejte jim úctu a nedotýkejte se, prosím), ale zároveň vnímat rozvoj automobilky (od pionýrských počátků k výrobci luxusních limuzín, který postupně rozšiřoval repertoár i na kompaktnější vozy) a neuvěřitelnou šíři její produkce (Mercedes-Benz nejsou jen vozy osobní, ale i užitkové, autobusy nebo náklaďáky, specializované úpravy pro policii, záchrannou službu a hasiče atd.).
Opomenout nesmíme ani skvostnou závodní sekci, jež sahá ještě dál do minulosti než k počátkům pověstných Stříbrných šípů, pokračuje přes DTM speciály, Le Mans placky, závodní náklaďáky a končí u vítězného monopostu F1 Lewise Hamiltona ze sezony 2020, který nově doplňuje mistrovský monopost Formule E Nycka de Vriese ze sezony 2020/21 a AMG GT3 Maxmiliana Götze, s nímž Mercedes-AMG získal v roce 2021 titul DTM mezi týmy. Ještě o kousek dál jsou pak rychlostní rekordmani, takže si všichni fanoušci rychlých kol přijdou opravdu na své.
Vlastně všichni fanoušci krásných aut si tu najdou svoje – velké předválečné stroje, elegantní poválečné limuzíny, sportovní modely, nákladní a užitkové vozy, autobusy. Všechna ta nádhera musí chytit za srdce i člověka auty příliš nepolíbeného. Znalci historie značky si pak až zpětně uvědomí, kolik významných aut v expozici chybělo. Jenže to je prostě proto, že Mercedes jich za více než 140letou historii vyrobil tak obrovské množství, že by na všechna nestačila ani tři taková muzea. My jsme se na cestu z Prahy vydali v Mercedesu GLC a takové cestování můžeme s chutí doporučit.
AMG Affalterbach
Čtvrthodinová zajížďka ze stuttgartského muzea vás dovede do Affalterbachu, sídla sportovní divize Mercedes-AMG. Budete se tedy moci na vlastní oči podívat, kde vznikají ty nejrychlejší Mercedesy (prohlídku továrny si musíte domluvit dopředu), některé si budete moci prohlédnout přímo v místním značkovém showroomu. A když budete mít štěstí, potkáte i zamaskovaný prototyp nějaké velmi tajné chystané silniční střely.
Mercedes-Benz Muzeum: Vstupenky a otvírací doba
Adresa: Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, Německo
Otevírací doba: úterý-neděle od 9h do 18h, pondělí zavřeno
Cena vstupného: plné 12 euro (cca 280 Kč), zlevněné 6 euro (140 Kč)
Parkování: za poplatek možno v místě v parkovacím domě
Doba prohlídky: min 3 hodiny