Článek
Zajímavá výstava osobních i nákladních automobilů Tatra s podtitulkem „Od Hanse Ledwinky k Tatře Phoenix“ pokračuje v nizozemském Eindhovenu až do 30. března 2023! Byla umístěna do stálé expozice v budově DAF Museum spolu s výrobky nizozemské značky vlastně logicky, obě firmy totiž už přes deset let spolupracují při výrobě užitkových vozů. A nemyslete si, že tam nemůžete vidět něco jiného než v kterémkoli ze dvou stánků tatrovácké historie v Kopřivnici! Na výstavě jsou totiž také vzácné kousky, jež zapůjčili sběratelé z Čech, Moravy a především ze Slovenska, jaké v Kopřivnici neuvidíte!
Exhibice ke 125.výročí
Výstava v Eindhovenu byla slavnostně otevřena už loni, kdy Kopřivničtí slavili 125 let od zahájení výroby motorových vozidel! Těší se tam velkému zájmu a od vchodu do muzea DAF vás vítají české vlajky. Pečlivě vybrané exponáty jsou jak ve spodní části muzea v jakémsi skanzenu vedle fasád nizozemských domků, tak ve světlé hale v patře, kam najely hlavně těžké nákladní vozy.
Nechybí ani vitríny plné jak komerčně prodávaných miniaturních modelů, tak větších továrních maket pro zkoušky ve vzduchovém tunelu, nejrůznější memorabilia a rovněž příslušná literatura. Zaujala nás publikace o prototypu Tatra V570, který byl předlohou německému Volkswagenu Typ 1, a tak po válce wolfsburská automobilka za to kopřivnické Tatře platila symbolickou částku z každého vyrobeného Brouka!
DAF Museum leží v centru Eindhovenu nedaleko továrny DAF Trucks, který založili bratři Van Doorne, vynálezci plynulé převodovky Variomatic, a to původně pro výrobu automobilových přívěsů. Postupně přidali užitkové, osobní i speciální vojenské vozy, návěsy, autobusy a motory vlastní konstrukce…
Milníky tatrovácké koncepce
Připomeňme, že Tatra patří vůbec k nejstarším ještě existujícím světovým automobilkám, stavba prvního kopřivnického vozu Präsident začala už v roce 1897! Tenhle „kočár bez koní“ je příliš vzácný, a proto do Eindhovenu neputoval (ochraňuje jej Národní technické muzeum v Praze, v Kopřivnici si vyrobili přesnou repliku), ale jinak je výběr vystavených typů osobních i nákladních opravdu reprezentativní.
Nechybí nic z originálních konstrukčních řešení, jež kopřivnickou Tatru proslavily na celém světě. Jsou to především vzduchem chlazené zážehové i vznětové motory, páteřový rám s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, u novějších osobních automobilů pak hlavně aerodynamické karoserie s motorem uloženým až vzadu.
Nevídaným kouskem je třeba kompletní poháněcí jednotka první sériové aerodynamické Tatry 77 ze druhé poloviny třicátých let, vystavená vedle další legendy Tatra 603. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout sestavu se vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem, dvěma ventilátory chlazení, čtyřstupňovou převodovkou v bloku s rozvodovkou, výkyvnými hnacími polonápravami a odpružením příčným vícelistovým pérem.
Od hadimršky po sedmistovku
Posledním klasickým osobním automobilem Tatra s motorem vpředu a pohonem zadních kol byl typ 57, jehož produkce přežila od třicátých do konce čtyřicátých let. Vystavený polokabriolet patří k těm starším, byl to jeden z nejrozšířenějších vozů na našich silnicích, postupně sílil a procházel modernizací. Lid jej láskyplně nazýval „hadimrškou“, a toto pojmenování se v Československu těšilo značné popularitě stejně jako samotný automobil. Motor byl vzduchem chlazený čtyřválec, podobný se později uplatnil v novém Tatraplanu, ovšem v něm se už přestěhoval do zádě vozu.
Tatraplan byl dalším vývojem předválečného čtyřválce Tatra 97, ovšem Tatra sázela hlavně na osmiválce, které se postupně představily coby Tatra 77, 77A a 87. Posledně jmenovaný je v Eindhovenu vystaven ve stříbrné barvě, připomínající letecké konstrukce, je to právě ten typ automobilu, s nímž absolvovala slavnou cestu kolem světa známá cestovatelská dvojice Hanzelka a Zikmund.
Pokračující výrobu osobních vozů Tatra se vzduchem chlazenými motory vzadu od poloviny padesátých let reprezentují legendární Tatra 603, ale také „šestsettřináctka“ ve vzácném otevřeném provedení Landaulet (vzniklo jen několik kusů) a další limuzína Tatra 700, vlastně modernizace typu 613, s nímž skončila výroba osobních vozů Tatra v roce 1998.
Specializace na nákladní vozy
Od padesátých let se Tatra specializuje na těžké nákladní vozy s vysokou průchodností terénem, starší typy s pohonem jen zadních kol na výstavě reprezentují lehká Tatra 13 v originálních barvách slovenské pekárny Kachaňák z Turzovky a také jeden z našich nejrozšířenějších nákladních vozů třicátých let Tatra 27. Ta má ještě kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s velkým chladičem na přídi, vystaveno je provedení s generátorem dřevoplynu Imbert, což bylo řešení nedostatku benzinu ve válečných letech. Na korbě veze maketu rychlého železničního motorového vozu Slovenská strela (originál je v Kopřivnici).
Návštěvníci muzea v Eindhovenu dostávají informace jak o tomto dalším výrobku Tatry, tak o legendárním technickém řediteli Dr. Ing. Hansi Ledwinkovi (1878 – 1967), který se nejvíce zasloužil o originální tatrováckou koncepci. Výstava poválečných těžkých vozů zahrnuje nejen slavné Tatry 111, 138, 148, 813 a 815, ale i nejnovější typ T 157 Phoenix, který vzniká ve spolupráci s nizemskou automobilkou DAF. Není bez zajímavosti, že Tatra od loňska ve spolupráci s DAF Trucks plní objednávku na 900 logistických vozidel pro belgickou armádu.
Jak na výstavu
DAF Museum leží na konci ulice Tongelresestraat, je otevřeno celý týden od 10 do 17 hodin s výjimkou pondělí, vstupné činí 12,5 eura (cca 306 Kč) a parkovné lze platit v automatu, maximem je denní sazba 6,80 eura (166 Kč). Občerstvení přímo v muzeu zajišťuje Daffetaria s výhledem do expozice.
O návštěvníky se starají dobrovolníci z řad milých důchodců. Když se dozvěděli, že jsme ze země Tatry, snažili se nám vyjít všemožně vstříc. Samozřejmě, spolu s výstavou si můžete prohlédnout celé DAF Museum, které zahrnuje i kovárnu z konce dvacátých let! Kompletní prohlídka trvá nejméně dvě hodiny, ale rozhodně stojí za to!