Hlavní obsah

Od července 2025 budou fungovat na silnicích nové modré majáky. Zkontrolují vás a ani o tom nebudete vědět

Foto: Jan Majurník

Od července letošního roku vyrazí na české silnice inspektoři silniční dopravy, kteří usednou do nových dodávek a SUV vybavených modrými majáky. Jednotky INSID si posvítí hlavně na kamioňáky, kteří ani nebudou tušit, že je někdo kontroluje. Ovšem mimo hledáček nebudou ani osobáky…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Úderem 1. července 2025 vyrazí na české silnice 21 nových dodávek Volkswagen Crafter (ty doplní 7 stávajících vozidel) a 13 SUV Škoda Karoq s dvoulitrovým TDI, které budou vozit dvoučlenné posádky školených silničních inspektorů.

Nepůjde o nějaké nováčky, nýbrž o zkušené odborníky, kteří budou převedeni z Centra služeb pro silniční dopravu transformovaného na Inspekci silniční dopravy (INSID). Navíc tito experti dostanou nové stejnokroje a větší pravomoce.

Samostatné jednotky

Inspektoři silnic tak nejsou žádnou horkou novinkou, běžně u nás působí, jen dosud museli bojovat s určitými legislativními překážkami. Potřebovali například pro svoji práci přítomnost hlídky policie, která když byla odvolaná na jiný případ, tak tím inspekce de facto skončila.

Od července 2025 budou inspektoři operovat samostatně, ovšem nepůjde o ozbrojenou složku a ani nebudou mít bojový výcvik. Ministr dopravy Martin Kupka nicméně uvedl, že projdou školením zahrnujícím mimo jiné asertivní jednání a řešení krizových situací.

Foto: Jan Majurník

Jednotky INSID nebudou ozbrojené ani nebudou mít bojový výcvik.

Hlavním cílem inspektorů INSID budou nepoctiví dopravci/řidiči především v kamionech, kteří jezdí přetížení, neřídí se předpisy pro přepravu nebezpečných látek nebo nedodržují předepsané doby jízd, což jednak více opotřebovává silnice a také ohrožuje bezpečnost provozu.

Jelikož jde o „zkušené borce od fochu“, tak už poznají, kdo je potenciálně přetížený a kdo ne. Poctiví dopravci se prý nemusí strachovat, INSID údajně nebude „zdržovat“ (čas jsou peníze) nahodilými kontrolami bez podezření.

Foto: Jan Majurník

Inspektoři dostanou nové pravomoce i právo přednostní jízdy.

Pro zastavení nebo navedení vytipovaných vozidel ke kontrole poslouží světelná tabule s vícejazyčnými pokyny (zastav, následuj mě…) a modré majáky, což znamená, že inspektoři INSID budou mít právo přednostní jízdy, nicméně nebudou fungovat jako stíhací jednotky.

Pokud by jim tedy někdo nezastavil (začal ujíždět), což se případně ukáže na přední či zadní monitorovací kameře, nastoupí do akce policie.

Kontrola na dálku

Jistě víte, že nákladní auta mají tachografy, což je taková krabička, kam řidič vkládá svoji kartu a která zaznamenává mimo jiné rychlost jízdy, dobu jízdy nebo pauzy. Dodávky INSID mají speciální zařízení, které umí na vzdálenost až 100 metrů automaticky vyčítat určitá data (chráněný přístup k datům i přenos) z tachografu, a kontrolovaný řidič o tom nebude vědět.

Systém DSRC tak sám pozná, jestli je vložená karta řidiče, jestli se dodržují bezpečnostní přestávky i doby jízd nebo nebylo s tachografem nějakým způsobem manipulováno. Důležitá věc! Systém nebude sám o sobě pokutovat, to budou moci udělat inspektoři až po fyzickém zastavení vozidla. Kromě toho dostanou pravomoc na vybírání kauce až do výše 200 000 Kč.

Foto: Jan Majurník

To je to, oč tu běží. Systém DSRC.

Dálkové vyčítání bude fungovat pouze na tzv. chytrých tachografech (Smart Tacho 2), které už ale většina nových nákladních aut má (od srpna 2023 povinnost). Kdo ne, má čas do konce roku 2025 (mezinárodní doprava), respektive do konce června roku 2026 (ti ostatní). Jde totiž o unijní předpis.

Vyčítání tachografů nebo napojení se na vysokorychlostní váhy zabudované ve vozovce nicméně nebude jediná „zbraň“ jednotek INSID. Přetížená vozidla rovněž hravě odhalí mobilní váhy, zatímco pomocí žebříku se inspektoři podívají třeba na vrch cisterny a díky servisnímu lehátku kouknou také pod vozidlo.

Foto: Jan Majurník

Vzadu najdete ještě další vybavení.

S nerovnostmi terénu si poradí vyrovnávací rohože a s dalšími úkoly různé nástroje, například měřič hloubky dezénu, dalekohled, kužely, teploměr a jiné nářadí či přístroje. Pokud by podezřelý hříšník například neuhradil kauci nebo mu byla zakázaná další jízda, tak přijdou na řadu řetězy na kola znemožňující pohyb vozidla.

Uvnitř Crafteru je dále wifi rozhraní pro neustálé připojení k internetu, počítač s otočným monitorem (inspektor ukáže řidiči třeba důkaz), tiskárna nebo uzamykatelný trezor (na vybranou kauci…). Celou elektronickou soustavu pak pomáhají živit střešní solární panely.

Foto: Jan Majurník

Prostor pro inspektory je vlastně taková malá kancelář.

Co je zásadní! Celá inspekční kontrola se bude odehrávat pod kamerou s nočním viděním a úložištěm s kapacitou 1 000 GB, což by mělo vystačit na zhruba měsíční archivaci. Záznam je zde proto, že si někteří řidiči v minulosti stěžovali na postup inspektorů. Od července 2025 bude vše monitorované.

Emisní policie

V úvodu jsme zmínili, že INSID bude mít k dispozici 13 naftových karoqů. Ty budou složit jako doprovodná vozidla (například pro odstavení kamionu na odpočívku) nebo jako vozy stahující k inspekci.

Představte si to takto - jedna posádka INSID rozbalí z Crafteru celý „cirkus“ na odpočívadle a karoqy budou stahovat vytipované potenciální hříšníky až „pod nos“. Inspektoři v SUV navíc nemusejí jezdit naslepo, protože někde na trase může stát jiný INSID Crafter se zapnutým automatickým vyčítáním tachografů a nasdíleným přístupem všem operujícím karoqům.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Kromě crafterů vyrazí do terénu také karoqy.

V bezpečí nicméně nebudou ani auta do 3,5 tuny, protože INSID „zdědí“ po centru služeb dvě mobilní emisní stanice. Kupka opět avizoval, že „emisní policie“ (náš výraz) půjde jen po vozidlech, která emise evidentně neplní, tedy typicky ta přehnaně kouřící.

Tam je totiž potenciál závady na systému řízení emisí nebo možný zásah ve smyslu demontáže DPF. „Emisní policie“ nicméně půjde i po očividně emise neplnících kamionech.

Tím nekončíme, protože INSID nakoupí dvě mobilní stanice technické kontroly, které půjdou do provozu někdy v září. A to budou plnohodnotná jezdící „es-té-káčka“, primárně prý zacílená na nákladní auta a jejich brzdy i kvalitu řízení.

Ovšem pozor, může se stát i to, že pokud bude existovat podezření na nějakou nepoctivou kamennou stanici technické kontroly, tak může být vytipované vozidlo s čerstvou technickou z oné stanice podrobeno kontrole znovu.

Ale znovu píšeme, že INSID má podle slov ministra dopravy v primárním hledáčku kamiony, a nikoli osobáky. Rovněž Kupka zdůrazňoval, že se ti poctiví nemusí bát. Navíc v západní Evropě jsou podobné inspekce celkem běžným standardem.

Načítám