Článek
První generace Amaroku se za 12 let na trhu prodalo více než 830 tisíc kusů, takže jednoznačně šlo o úspěšný model. Jenže dnešní složitá ekonomická situace přesto přinutila mamutí Volkswagen při vývoji nástupce spojit síly s další značkou. „Nebýt spolupráce s Fordem, nový Amarok by nevznikl,“ potvrzuje krutou realitu Petr Šulc, produktový manažer Volkswagen Užitkové vozy, který byl za projekt nového Amaroku přímo odpovědný.
Spolupráce obou značek podléhá přísným podmínkám a nařízením mezinárodního práva zamezujícího kartelovým dohodám (VW s Fordem na jednu stranu jsou partnery, ale stále zůstávají konkurenty), takže vývoj Amaroku byl skutečnou výzvou. Volkswagen si však jasně nadefinoval, jak má jeho vůz vypadat a co má splňovat, a Ford pověřený vývojem a výrobou Amaroku i Rangeru se musel činit, aby vše splnil.
Výsledkem jsou dvě podobná, ale rozhodně ne stejná auta. Už design exteriéru je výrazně odlišný – a vůbec nejde jen o logo na kapotě a tvar světel. „Jednou ze základních podmínek bylo, že jsme nechtěli jen stejné auto s jiným logem. Chtěli jsme udržet kontinuitu, aby Amarok byl na první pohled Amarokem,“ vysvětluje Šulc. „Proto jsou všechny díly karoserie Amaroku od Rangeru odlišné.“
Není to jen o Amaroku
Spolupráce Volkswagenu s Fordem se neomezuje jen na společný vývoj pick-upu, produktem této obchodní dohody je také Caddy/Tourneo Connect (projekt vedl VW) a Transit/Transporter (projekt vedl Ford). Ford také od VW získal platformu MEB, na níž postaví své nové elektromobily.
Designéři VW si tak kromě světel s jasným LED podpisem prosadili také pro Amarok typickou linii ramen vedoucí od kapoty až k zadním oknům a hranaté blatníky s ochrannými plasty, k tomu svalnatě tvarovanou kapotu (vypadá drsněji, a navíc je pevnější) nebo embossovaný nápis AMAROK na krytu korby. Shodnou tak mají oba modely pouze střechu, kryty zrcátek a kliky dveří. Na ulici si je tedy určitě nespletete.
Totéž platí i pro interiér, kde zůstala společná architektura, ale detaily jsou jiné. „Chtěli jsme, aby design i materiály odpovídaly standardům značky,“ potvrzuje Šulc. Volant je tedy typicky „fauvéčkový“ (kůže, tlačítka, logika ovládání), ačkoliv jeho střeva jsou shodná s Fordem – ostatně Volkswagen nedodává Fordu žádné díly, americká automobilka si vše musela poptat u svých dodavatelů dle přísných požadavků německé strany. Volkswagen si také prosadil vlastní provedení sedadel, dekorů a čalounění. Hardware digitálního přístrojového panelu a infotainmentu je rovněž shodný s Fordem, grafika však odpovídá stylu VW (u přístrojů více, u infotainmentu méně). Všechny tyto prvky utvářejí výsledný dojem za volantem.
„Také jsme od Fordu požadovali, aby Amarok uvezl 1,2 tuny a utáhl 3,5 tuny, získal pět hvězd v Euro NCAP a měl ty a ty asistenční systémy. A také že musí mít naftový šestiválec, protože ten u minulé generace tvořil více než 60 % prodejů,“ popisuje Petr Šulc. Ani motor však VW nedodává hotový v krabici Fordu, který by ho jen namontoval pod kapotu Amaroku – Ford musel všechny pohonné jednotky podle požadavků (výkonových a emisních) vyvinout a vyrobit. Totéž ostatně platí pro pohon i převodovky.
Také konstrukce nosného rámu a komponent podvozku byla v režii Fordu, Volkswagen musel pouze stanovit své požadavky. „To pro nás byla největší výzva. Normálně se s dodavateli domluvíme na jednotlivých vlastnostech dílů, teď jsme Fordu museli vysvětlit, co vlastně chceme – proto jsme do Austrálie vyslali vlastní tým expertů, aby se s vývojáři Fordu domluvil na technických parametrech, který Ford poptal u svých dodavatelů,“ vysvětluje složitý proces Šulc.
Právě vývoj podvozku je však zároveň podle Petra Šulce ukázkou perfektní synergie při spolupráci: „Ford jsme pro spolupráci vybrali záměrně, protože má kvalitní podvozek s dobrými terénními vlastnostmi. Naše expertíza do toho pak vnesla precizní nastavení daných komponent.“ Výsledkem je tak pravděpodobně nejlepší podvozek ve své třídě na silnici i v terénu.
Samozřejmě ne všechno šlo podle požadavků Volkswagenu změnit. Amarok tak má pro VW netypickou funkci vnitřních klid dveří (schovávají se v madlech dveří, což je sice praktické a prostorově úsporné, ale poněkud nezvyklé), neobvyklý volič automatické převodovky (který nemá nejpraktičtější logiku řazení a nešikovná tlačítka manuálního řazení na boku, na druhou stranu umí při zařazeném „Drive“ po otevření dveří samočinně odřadit do bezpečné pozice „Park“) nebo mělké držáky nápojů na středové konzole – změnit tyhle drobné, ale trochu otravné detaily by však bylo příliš komplikované (v překladu drahé).
Celkově designéři a inženýři Volkswagenu věnovali velkou snahu tomu, aby společná technika měla specifickou podobu a vyvolávala v řidiči pocit, že sedí ve skutečném VW, nikoliv ve Fordu s vyměněným logem. A to se jim – alespoň podle našich prvních dojmů – docela podařilo. Jsme zvědaví, jestli to po usednutí za volant Amaroku budete vnímat stejně…