Hlavní obsah

České Auto roku: Škodovky na tahu, vytrvalý Focus a překvapení roku 2011

Foto: Tomáš Hyan

Luboš Vlček (Vpravo, Škoda Auto) převzal cenu vítěze pro Škodu Fabia (2015). Vlevo autor textu Tomáš Hyan

Soutěže o nejlepší automobil roku mají ve světě dlouhou tradici. Zdálo by se, že princip volby je poměrně jednoduchý, nicméně v Česku v minulosti často docházelo ke sporům, kdo má vlastně volit a jak. V posledních dvou letech, poté co došlo k rozumné dohodě mezi držitelem ochranné známky „Auto roku v ČR“, kterým je SDA (Svaz dovozců automobilů), a Klubem motoristických novinářů ČR (i Klubem motoristických publicistů ČR), zase anketu zhatily koronavirové restrikce. Letos budeme tedy volit Auto roku v ČR 2021/2022 za dvouleté období, protože loňský ročník jsme bohužel museli vynechat. Coby tradiční předseda novinářské poroty Auto roku v Česku se rád podělím o nahlédnutí do historie české ankety, která letos vstupuje už do 27. ročníku.

Článek

První důležitou volbou odborných novinářů, kteří vybírali podle svého názoru nejlepší nový osobní automobil, uvedený na trh v předcházejícím kalendářním roce, je dodnes pořádaná anketa amerického časopisu Motor Trend, zahájená v roce 1949. Evropský Car of the Year (Vůz roku) se zrodil v roce 1963 z iniciativy nizozemského časopisu Autovisie, k němuž se přidaly další z Velké Británie, Itálie, Francie, Německa a Švédska, reprezentující země s rozvinutým automobilovým průmyslem. Tato anketa, ve zkratce COTY, se stala vzorem pro většinu dalších, a to nejen národních, ale i mezinárodních, k nimž patří třeba World Car of the Year či Auto Best.

V roce 1991 se Milan Jozíf, dlouholetý šéfredaktor časopisu Automobil, stal prvním zástupcem Československa (a od 1993 Česka) v evropské porotě COTY, částečně i z jeho iniciativy vyhlásil Svaz dovozců automobilů první ročník soutěže o titul Vůz roku 1994 v tuzemsku.

Jak to bylo poprvé

Důležitou podmínkou od začátku bylo, aby Auto roku volili odborníci, kteří s nominovanými automobily skutečně jezdili! První porota v roce 1994 byla devítičlenná, složená z pěti motoristických novinářů a čtyř nezávislých odborníků. Novinářskou část poroty tvořili čtyři šéfredaktoři odborných časopisů Milan Jozíf (Automobil), Antonín Matějka (Auto Magazín), František Kučera (Autoprofi) a Tomáš Hyan (AutoTip), doplnění Jaroslavem Šimkem, motoristickým redaktorem deníku Právo. Coby nezávislí odborníci volili Branko Remek (ČVUT Praha), Pavel Tunkl (MD ČR – odbor techniky), Michal Jiránek (ÚVMV Praha) a Jan Gregora (ÚSMD Praha), syn známého motoristického publicisty Otakara Gregory. Každý musel přidělit 25 bodů nejméně čtyřem ze dvou tuctů nominovaných vozů, homologovaných poprvé pro provoz na českých silnicích v roce 1994.

Foto: Tomáš Hyan

Škoda Felicia, první Auto roku v ČR z let 1994/1995

Tři porotci pasovali na první místo Fiat Punto (Šimek, Jiránek a Gregora), čtyři volili Škodu Felicia (Jozíf, Remek, Kučera a Matějka), lišili se jen Tunkl (Audi A6) a Hyan (BMW řady 7), autor tohoto článku. A kdo vyhrál? Hádejte, no přece Felicia se 49 body před Puntem (37)! Následovaly Opel Omega (25 bodů), Renault Laguna a Mazda 323 (po 21), Volkswagen Polo (20), Audi A6 (17), BMW řady 7 (10), Audi A4 (9), BMW řady 3 Compact (7), Audi A8 a Ford Scorpio (po 2) a Saab 900 (1). Podobně jako dříve u evropské COTY pak došlo k posunu na Auto roku v ČR 1994/1995, aby si vítěz mohl užívat slávy po celý další rok.

Turbulentní vývoj ankety

Od počátku se ozývaly hlasy, že odborní novináři volí automobily, které by si sami nekoupili, a vlastně o podílech na trhu rozhoduje veřejnost. Z tohoto důvodu se současně zrodila tzv. volba veřejnosti, kdy ve všelidovém hlasování sice v prvních dvou letech zvítězily odlišné vozy (např. 1994/1995 Mazda 323 v kategorii ceny do půl milionu, Renault Laguna přes půl milionu Kč), ale kupodivu v letech 1997 a 1998 byla volba shodná (Volkswagen Passat a Alfa Romeo 156), stejně jako v letech 2001 a 2002 (Škoda Fabia Combi a Peugeot 307). Odpůrci tohoto systému poukazovali na to, že veřejnost volí automobily jen podle obrázků v novinách, většina je nikdy neřídila a ani nemá potřebné znalosti pro objektivní hodnocení. Rozpory šly tak daleko, že se v roce 2009 anketa rozdělila na dvě, podobně jako v případě volby Miss České republiky!

Zcela proti duchu ankety bylo vyhlášení supersportovního vozu Mercedes-Benz SLS AMG za Auto roku 2011 (z hlasování veřejnosti!), zatímco Auto roku KMN 2011 vyhrála Alfa Romeo Giulietta. Cenu pro vítěze na slavnostním večeru v Novoměstské radnici převzali Lucyna Bogusz, generální ředitelka Fiat ČR, a Lasha Menabde, country manager Alfa Romeo ve společnosti Fiat ČR. Oba byli nadmíru spokojeni, že v české anketě zvítězil vůz, který si zájemci mohou okamžitě koupit. Podle čeho volila veřejnost bez odborných novinářů ve druhé anketě, se nám dodnes zjistit nepodařilo.

Volba je dvoukolová, nejprve rozhoduje počet nominací z palety nových vozů, po jejich sečtení se pět nejúspěšnějších stává finalisty. Následuje bodové hodnocení novináři ve druhém kole, automobil s největším počtem bodů vítězí.

Překvapení v rodině

Přestože jsem v roce 2000 převzal úlohu Milana Jozífa v evropské COTY, byl jsem české anketě neustále nablízku, a to jako nevolící předseda poroty (pravidla COTY nedovolují účast v jiné anketě stejného druhu, a to ani v národní). Musím se přiznat, že pro mě bylo překvapením, když po rozdělení anket na dvě tu novinářskou pro Klub motoristických novinářů zajišťovala agentura Brera, která patří mému synovi Robertovi, jenže já mu v tom vůbec nepomohl, protože jsem byl každý týden v cizině v rámci akcí COTY a o jeho účasti na výběrovém řízení jsem prostě nevěděl. Tato epizoda volby Auta roku KMN trvala čtyři roky (tři roky s Brerou) a měli jsme moc hezká komorní vyhlášení vítězů v letech 2010–2012.

Nejprve na Novoměstské radnici v Praze 2, pak ve slavném kině Oko na Praze 7. Tato situace však byla neudržitelná, a proto znovu došlo k dohodě Klubu motoristických novinářů se Svazem dovozců automobilů a tedy k volbě jednoho Auta roku v ČR. Při pohledu do seznamu vítězů kromě úspěchů domácí značky Škoda vyniká čtyřnásobné prvenství Fordu Focus, který vyhrál ve všech čtyřech generacích 1999, 2006, 2012 a 2019, ale také čtyři triumfy japonské značky Mazda. A letos se můžeme těšit na dalšího vítěze, po předání funkce COTY třetímu českému porotci v řadě Jiřímu Duchoňovi (podle pravidel věkového limitu) jsem znovu volící předseda Auta roku v ČR, a tak jsem opravdu zvědav! Bude to poprvé elektromobil?

Vítězové soutěže Auto roku v ČR v letech 1994 až 2020

1994/1995 Škoda Felicia

1996 Audi A4

1997 Volkswagen Passat

1998 Alfa Romeo 156

1999 Ford Focus

2000 Opel Zafira

2001 Škoda Fabia Combi

2002 Peugeot 307

2003 Mazda 6

2004 Mazda 3

2005 Škoda Octavia

2006 Ford Focus II

2007 Opel Corsa

2008 Kia Cee´d

2009 Mazda 6 II/Škoda Superb

2010 Škoda Yeti/Škoda Yeti

2011 Alfa Romeo Giulietta/Mercedes-Benz SLS AMG

2012 Range Rover Evoque/Ford Focus III

2013 Volkswagen Golf

2014 Mazda 6 III

2015 Škoda Fabia

2016 Škoda Superb III

2017 Škoda Kodiaq

2018 Škoda Karoq

2019 Ford Focus IV

2020 BMW řady 3 (G20)

(Pozn. V letech 2009–2012 je první vůz Auto roku KMN)

A jaký vůz je podle vás letos ten nejlepší? Hlasujte

Které auto se podle vás stane českým Autem roku 2022/21?
Audi Q4 e-tron
0,8 %
Audi e-tron GT
0,4 %
BMW i4
1,3 %
Citroën C4
1,3 %
Citroën ë-C4
0,3 %
CUPRA Formentor
3,5 %
CUPRA Born
0,3 %
Dacia Spring
0,4 %
Dacia Jogger
5,6 %
DS 4
0,6 %
Fiat 500
0,8 %
Ford Mustang Mach-E
3,2 %
Hyundai Bayon
1,1 %
Hyundai Tucson
12,9 %
Hyundai Ioniq 5
0,5 %
Hyundai Kona N
0,4 %
Hyundai i20 N
0,8 %
Jeep Gladiator
1,7 %
KIA Sorento
2,8 %
KIA EV6
0,6 %
Lexus NX
0,8 %
Mazda MX-30
1,3 %
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
1 %
Nissan Qashqai
1 %
Opel Astra
2,6 %
Peugeot 308
3,8 %
Renault Arkana
2 %
Seat Leon
0,7 %
Subaru Outback
4 %
Suzuki S-Cross
7 %
Škoda Fabia
23,3 %
Škoda Enyaq
2,5 %
Toyota Yaris Cross
5,9 %
Toyota Mirai
0,6 %
Volkswagen Taigo
1,3 %
Volkswagen Arteon Shooting Brake
1,4 %
Volkswagen ID.5
0,3 %
Volkswagen Multivan
1,2 %
Celkem hlasovalo 18852 čtenářů.
Související témata:
Načítám