Hlavní obsah

Nová Škoda Fabia najela za tři roky 110 000 km! Prověřili jsme její stav v servisu, překvapil vlastně spíš příjemně

Foto: Autoškola Blahna

Kompaktní Škoda Fabia není etalonem automobilu, který by platil za polykače kilometrů, proto když se k nám dostala zpráva, že ani ne tříletá Fabia čtvrté generace má na hrbu už přes 110 000 km, neváhali jsme a zjistili její historii. Závady tento autoškolský vůz sice provázely už od začátku, ovšem celkový stav nás ve finále překvapil.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Auta provozovaná v autoškolách dostávají celkově dost zabrat, takže si mnoho lidí myslí, že jsou každý týden na výměně oleje a jednou za měsíc dostanou novou spojku. Ovšem, není tomu tak.

Foto: Autoškola Blahna

Ani ne tříletá Fabia z Autoškoly Blahna má najeto 110 000 km, což je na auto této třídy docela ranec.

Každopádně v rámci našeho článku o názorech na autoškolský systém L17 jsme se dali do řeči s Vladimírem Blahnou, majitelem a provozovatelem známé českokrumlovské a kaplické Autoškoly Blahna.

Nakonec vyšlo najevo, že jeho ani ne tříletá Škoda Fabia s manuální převodovkou už má na hrbu přes 110 000 km, což nás vedlo k tomu, že jsme posbírali její servisní historii a nechali ji prohlédnout nezávislým mechanikem. Výsledky jsou rozhodně zajímavé.

Záhada skřípání

Autoškolská Fabia nastoupila do služby v prosinci roku 2021, takže je k červenci 2024 v provozu necelé tři roky. Nicméně už po dvou měsících provozu, tedy zkraje roku 2022, se začala rozsvěcovat kontrolka systému řízení emisí (lidově kontrolka motoru, kuře, vrtulník, ponorka…), proto auto muselo do autorizovaného českobudějovického servisu.

Tam se vlastník autoškoly dozvěděl, že jde o chybu softwaru, že se na jeho opravu čeká skoro rok a že se neví, kdy bude nový. Nakonec oprava dorazila až v květu tohoto roku, takže do té doby auto jezdilo (muselo jezdit) s aktivní chybou.

Foto: Autoškola Blahna

Automobil už zkraje provázely závady, které vyžadovaly návštěvy autorizovaného servisu.

V červnu roku 2023 při nájezdu 60 000 km bylo auto na garanční prohlídce, kde se mimo jiného měnil kabinový filtr umístěný za přihrádkou spolujezdce. Tam nicméně mechanik autorizovaného servisu otočil tlumič otevírání, tudíž po zjištění této závady bylo nutné tlumič vrátit do správné pozice.

Další závada nastala v září 2023, kdy se po uvolnění pedálu plynu začalo ozývat skřípání z motorového prostoru. Diagnostika servisu byla: „Nevíme, nahrajeme, pošleme na technickou podporu.“

Foto: Autoškola Blahna

Vlastník autoškoly ve finále nebyl nadšen z přístupu některých lidí v autorizovaném servisu. Tak servis nakonec změnil.

Den poté byla závada výrobcem vozidla „vyřešena“, údajně běžný zvuk vysokotlakého čerpadla, tedy nikoli závada, ale náhle projevená vlastnost. Jenže to bylo Blahnovi vzhledem k lokalizaci zvuku versus umístění čerpadla divné, takže auto nechal prohlédnout v nezávislém servisu (Lukáš Szitka, LS autoservis), kde přišli na to, že zvuk jde od turba, nejspíš vadná regulace.

Autorizovaný servis po upozornění majitele Blahny a následné opětovné diagnostice problému turbodmychadlo nakonec vyměnil na garanci a auto jezdilo bez závady (hluku) dále.

Teprve až v září 2023 přišla po 75 000 km na řadu spojková sada z důvodu hučení spojkového ložiska. Řekli byste si, že díl už má nárok, vzhledem k tomu, že se ve vozidle začátečníci učili řídit. Krátce po ložisku se měnil také pomocný spojkový válec (občas nešlo řadit).

Foto: Autoškola Blahna

Spojkové ložisko odešlo už v 75 000 km, ovšem nezávislý servis považuje takové opotřebení za předčasné.

Dále bylo auto jednou lakované v levé zadní části, v rámci svolávačky dostalo nový airbag spolujezdce a v květnu 2024 došlo při nájezdu 106 000 km na přední kotouče (poprvé) a destičky (podruhé).

Z přiložené servisní tabulky jsme se též dozvěděli, že vlastník měnil olej po zhruba 15 000 km a že jej servis do 110 000 km z jeho kapsy vyšel i s prací na něco málo přes 50 000 Kč.

Prohlídka u doktora

Vůz jsme po takovém nájezdu nechali zkontrolovat v nezávislém servisu LS autoservis, který jej prohlédl, a z jeho zprávy vyšlo najevo, že na hučení spojkového ložiska při nájezdu 75 000 km je příliš brzy a že na závadu neměl vliv způsob provozu auta.

Nápravy hodnotí servis jako v pořádku a bez vůlí, interiér s minimálními známkami opotřebení. Celkovým stavem tedy autoškolské vozidlo prý vychází jako velmi pěkné.

Podívejte se sami do fotogalerie ukazující reálný stav vozu před výměnou brzdových kotoučů a destiček, tedy z letošního května.

A to jsou poměrně zajímavá zjištění, a to jak z hlediska servisní historie, tak v rámci současného stavu. Přece jen automobil najede ročně nadměrnou porci kilometrů na svoji třídu, navíc v autoškole, kde se lidé často střídají a teprve učí řídit. Kdekdo by tak už čekal vylítaný pelech.

Vladimír Blahna z Autoškoly Blahna tak auto hodnotí vesměs pozitivně. Sám navíc naznačil, že značce zůstane věrný i nadále, takže jeho další výcvikové vozidlo pravděpodobně ponese na zádi opět nápis Škoda.

Související témata:
Načítám