Článek
Německý autoklub ADAC se rozhodl udělat velký test dojezdů 25 elektromobilů, kdy porovnal jejich papírové dojezdy naměřené podle protokolu WLTP a podle reálně nasimulované situace v laboratoři (aby byly podmínky pro všechny vozy totožné), kterou byl dálniční přesun z Mnichova do Berlína, v zimě a včetně stoupání i klesání (celkem 582 kilometrů).
Totiž mráz a dálnice jsou dva faktory, kvůli nimž se dojezdy naměřené při stabilních 23 stupních Celsia během procedury WLTP značně krátí. A u některých modelů i dost podstatně.
Důvodem je nejen nízká teplota okolního vzduchu (vyšší nárok na zahřívání baterie a posádky), ale i vyšší cestovní rychlost a nízký podíl rekuperace. Přece jen během procedury WLTP (kde je dálnice částečně zastoupena) je průměrná rychlost 47 km/h, ovšem v simulovaném testu byla 111 km/h.
ADAC do testu zapojil modely s trakčními akumulátory o kapacitě v rozmezí 71 až 118 kWh. Prvně zkoumal, jestli nějaký vůz zvládne trasu 582 km ujet bez nabíjení po cestě.
A skutečně se jeden našel, a to Mercedes-Benz EQS 450+, který je aerodynamický, spořivý (zvítězil díky apetitu 20,4 kWh na 100 km) a má obrovskou baterku, z níž řidič využije 107,8 kWh energie. Díky tomu vůz v testu ujel 600 km.
Špatně si z hlediska dojezdu nevedly ani elektromobily Lucid Air GT AWD (518 km) nebo Porsche Taycan (504 km). Sami tedy chápete, že nejdál dojedou obvykle drahé elektrovozy s velkými trakčními akumulátory.
Naopak nejhůře si vedly některé cenově dostupnější elektromobily, králem hvězdné pěchoty se stala Toyota bZ4X s dojezdem 233 kilometrů, následovaná čínským MG4 s dojezdem 254 km a Volvem EC40 s dojezdem 285 km.
Mercedes-Benz EQS 450+ | 600 km |
Lucid Air GT AWD | 518 km |
Porsche Taycan Performance Plus | 504 km |
Volkswagen ID.7 Pro S | 436 km |
Tesla Model 3 LR RWD | 423 km |
Nio ET5 LR | 421 km |
BMW iX xDrive 50 | 413 km |
Audi S e-tron GT | 398 km |
Kia EV3 (81,4 kWh) | 350 km |
Polestar 2 LR SM | 349 km |
Hyundai Ioniq 6 RWD (77,4 kWh) | 344 km |
Lotus Emeya | 335 km |
Ford Capri ER RWD | 332 km |
Cupra Born VZ | 325 km |
Xpeng G6 LR | 325 km |
Škoda Enyaq Coupé 85 | 316 km |
Renault Scenic E-Tech 220 | 314 km |
Nissan Ariya 87 FWD | 314 km |
GWM Ora 07 GT | 304 km |
BYD Seal RWD | 294 km |
Volvo EC40 SM ER | 285 km |
Genesis GV60 RWD | 278 km |
Peugeot e-3008 210 | 263 km |
MG4 ER | 254 km |
Toyota bZ4X FWD | 233 km |
Odchylku vyhrála Čína
Druhá analýza pak porovnala WLTP a reálně naměřené hodnoty během laboratorního dálničního testu, kde nejmenší odchylky dosáhlo čínské Nio ET5 (-21 %), Porsche Taycan (-24 %) a právě Mercedes-Benz EQS (-27 %).
Z cenově dostupných elektrovozů měly relativně nízkou odchylku modely Volkswagen ID.7 PRO S (-38 %), Nissan Ariya 87 FWD (-39 %), Kia EV3 (-40 %) nebo Tesla Model 3 Long Range RWD (-40 %), kterou jsme v mrazu nedávno testovali.
Nejhůře dopadly už jmenované vozy Volvo EC40 (-50 %), MG 4 (-51 %) a Toyota bZ4X s odchylkou -54 % od WLTP.
Model | Dojezd WLTP | Dojezd test | Odchylka |
---|---|---|---|
Nio ET 5 LR | 421 km | 532 km | -21 % |
Porsche Taycan | 504 km | 667 km | -24 % |
Mercedes EQS 450+ | 600 km | 817 km | -27 % |
Audi S e-tron GT | 398 km | 605 km | -34 % |
BMW iX xDrive50 | 413 km | 633 km | -35 % |
Volkswagen ID.7 PRO S | 436 km | 700 km | -38 % |
Lotus Emeya | 335 km | 540 km | -38 % |
Lucid Air GT AWD | 518 km | 839 km | -38 % |
Nissan Ariya 87 FWD | 314 km | 516 km | -39 % |
Tesla Model 3 LR RWD | 423 km | 702 km | -40 % |
KIA EV3 (81,4 kWh) | 350 km | 586 km | -40 % |
GWM ORA 07 AWD | 304 km | 520 km | -42 % |
XPeng G6 LR | 325 km | 570 km | -43 % |
Hyundai Ioniq 6 RWD | 344 km | 614 km | -44 % |
Škoda Enyaq Coupé 85 | 316 km | 566 km | -44 % |
Polestar 2 LR SM | 349 km | 632 km | -45 % |
Cupra Born VZ | 325 km | 594 km | -45 % |
Genesis GW60 RWD | 278 km | 517 km | -46 % |
Ford Capri ER RWD | 332 km | 627 km | -47 % |
Renault Scenic E-Tech | 314 km | 594 km | -47 % |
BYD Seal RWD | 294 km | 570 km | -48 % |
Peugeot e-3008 (210) | 263 km | 518 km | -49 % |
Volvo EC40 SM ER | 285 km | 569 km | -50 % |
MG4 | 254 km | 520 km | -51 % |
Toyota bZ4X | 233 km | 504 km | -54 % |
Do třetice ADAC změřil rovněž nabíjení, kdy každé auto zapojil na nabíječku po dobu 20 minut, aby zjistil, kolik kilometrů dojezdu se tím doplní. Tuto disciplínu vyhrálo Porsche Taycan, které za 20 minut načerpalo volty pro dalších 370 kilometrů.
Druhý byl Mercedes-Benz EQS s 304 nečerpanými kilometry, zatímco třetí pozici obsadilo Audi S e-tron GT s doplněným dojezdem o 294 kilometrů. Na chvostu se naopak umístil čínský model Ora 07 AWD koncernu Great Wall Motors. Ten 20 minut nabíjení oplatil pouhými 104 kilometry dojezdu navíc.
Finální zpráva ADAC elektromobily označila jako vhodné na dlouhé cestování, ale upozornila na velké rozdíly mezi jednotlivými modely. A to může být pro konečného spotřebitele při výběru elektrovozu rozhodující.
Zástupci německého autoklubu vyzvali výrobce, aby udávali dojezdy elektromobilů nejen v rámci WLTP, ale i v rámci náročnějších podmínek typu mráz a jízda po dálnici. Zároveň konstatovali, že je potřeba pokračovat ve vývoji levnějších modelů, které budou mít dostatečný dojezd a rychlé nabíjení.