Hlavní obsah

Němci změřili dálniční dojezdy elektromobilů v zimě. Jedna automobilka doslova propadla

Foto: ADAC

Dojezd. To je mantra všech elektromobilů a jedno z měřítek, kterým jsou všeobecně posuzovány. Čím více kilometrů na jedno nabití zvládají, tím pro řadu lidí lépe. Jenže ne vždy jsou cestovní podmínky ideální a pak se začnou dít věci…

Článek

Německý autoklub ADAC se rozhodl udělat velký test dojezdů 25 elektromobilů, kdy porovnal jejich papírové dojezdy naměřené podle protokolu WLTP a podle reálně nasimulované situace v laboratoři (aby byly podmínky pro všechny vozy totožné), kterou byl dálniční přesun z Mnichova do Berlína, v zimě a včetně stoupání i klesání (celkem 582 kilometrů).

Totiž mráz a dálnice jsou dva faktory, kvůli nimž se dojezdy naměřené při stabilních 23 stupních Celsia během procedury WLTP značně krátí. A u některých modelů i dost podstatně.

Důvodem je nejen nízká teplota okolního vzduchu (vyšší nárok na zahřívání baterie a posádky), ale i vyšší cestovní rychlost a nízký podíl rekuperace. Přece jen během procedury WLTP (kde je dálnice částečně zastoupena) je průměrná rychlost 47 km/h, ovšem v simulovaném testu byla 111 km/h.

Foto: ADAC

Soutěž v dojezdu má německého vítěze. Je jím Mercedes…

ADAC do testu zapojil modely s trakčními akumulátory o kapacitě v rozmezí 71 až 118 kWh. Prvně zkoumal, jestli nějaký vůz zvládne trasu 582 km ujet bez nabíjení po cestě.

A skutečně se jeden našel, a to Mercedes-Benz EQS 450+, který je aerodynamický, spořivý (zvítězil díky apetitu 20,4 kWh na 100 km) a má obrovskou baterku, z níž řidič využije 107,8 kWh energie. Díky tomu vůz v testu ujel 600 km.

Špatně si z hlediska dojezdu nevedly ani elektromobily Lucid Air GT AWD (518 km) nebo Porsche Taycan (504 km). Sami tedy chápete, že nejdál dojedou obvykle drahé elektrovozy s velkými trakčními akumulátory.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tuhle výhru od konce si Toyota za rámeček nedá. Elektrické bZ4X v testech propadlo.

Naopak nejhůře si vedly některé cenově dostupnější elektromobily, králem hvězdné pěchoty se stala Toyota bZ4X s dojezdem 233 kilometrů, následovaná čínským MG4 s dojezdem 254 km a Volvem EC40 s dojezdem 285 km.

Mercedes-Benz EQS 450+600 km
Lucid Air GT AWD 518 km
Porsche Taycan Performance Plus504 km
Volkswagen ID.7 Pro S436 km
Tesla Model 3 LR RWD423 km
Nio ET5 LR421 km
BMW iX xDrive 50413 km
Audi S e-tron GT398 km
Kia EV3 (81,4 kWh)350 km
Polestar 2 LR SM349 km
Hyundai Ioniq 6 RWD (77,4 kWh)344 km
Lotus Emeya335 km
Ford Capri ER RWD332 km
Cupra Born VZ325 km
Xpeng G6 LR325 km
Škoda Enyaq Coupé 85316 km
Renault Scenic E-Tech 220314 km
Nissan Ariya 87 FWD314 km
GWM Ora 07 GT304 km
BYD Seal RWD294 km
Volvo EC40 SM ER285 km
Genesis GV60 RWD278 km
Peugeot e-3008 210263 km
MG4 ER254 km
Toyota bZ4X FWD233 km

Odchylku vyhrála Čína

Druhá analýza pak porovnala WLTP a reálně naměřené hodnoty během laboratorního dálničního testu, kde nejmenší odchylky dosáhlo čínské Nio ET5 (-21 %), Porsche Taycan (-24 %) a právě Mercedes-Benz EQS (-27 %).

Foto: NIO

Nejmenší odchylky od WLTP dosáhlo čínské Nio ET5.

Z cenově dostupných elektrovozů měly relativně nízkou odchylku modely Volkswagen ID.7 PRO S (-38 %), Nissan Ariya 87 FWD (-39 %), Kia EV3 (-40 %) nebo Tesla Model 3 Long Range RWD (-40 %), kterou jsme v mrazu nedávno testovali.

Nejhůře dopadly už jmenované vozy Volvo EC40 (-50 %), MG 4 (-51 %) a Toyota bZ4X s odchylkou -54 % od WLTP.

ModelDojezd WLTPDojezd testOdchylka
Nio ET 5 LR421 km532 km-21 %
Porsche Taycan504 km667 km-24 %
Mercedes EQS 450+600 km817 km-27 %
Audi S e-tron GT398 km605 km-34 %
BMW iX xDrive50413 km633 km-35 %
Volkswagen ID.7 PRO S436 km700 km-38 %
Lotus Emeya335 km540 km-38 %
Lucid Air GT AWD518 km839 km-38 %
Nissan Ariya 87 FWD314 km516 km-39 %
Tesla Model 3 LR RWD423 km702 km-40 %
KIA EV3 (81,4 kWh)350 km586 km-40 %
GWM ORA 07 AWD304 km520 km-42 %
XPeng G6 LR325 km570 km-43 %
Hyundai Ioniq 6 RWD344 km614 km-44 %
Škoda Enyaq Coupé 85316 km566 km-44 %
Polestar 2 LR SM349 km632 km-45 %
Cupra Born VZ325 km594 km-45 %
Genesis GW60 RWD278 km517 km-46 %
Ford Capri ER RWD332 km627 km-47 %
Renault Scenic E-Tech314 km594 km-47 %
BYD Seal RWD294 km570 km-48 %
Peugeot e-3008 (210)263 km518 km-49 %
Volvo EC40 SM ER285 km569 km-50 %
MG4254 km520 km-51 %
Toyota bZ4X233 km504 km-54 %

Do třetice ADAC změřil rovněž nabíjení, kdy každé auto zapojil na nabíječku po dobu 20 minut, aby zjistil, kolik kilometrů dojezdu se tím doplní. Tuto disciplínu vyhrálo Porsche Taycan, které za 20 minut načerpalo volty pro dalších 370 kilometrů.

Foto: Porsche

Soutěž v nabíjení vyhrálo Porsche Taycan. Za 20 minut přidalo 370 km.

Druhý byl Mercedes-Benz EQS s 304 nečerpanými kilometry, zatímco třetí pozici obsadilo Audi S e-tron GT s doplněným dojezdem o 294 kilometrů. Na chvostu se naopak umístil čínský model Ora 07 AWD koncernu Great Wall Motors. Ten 20 minut nabíjení oplatil pouhými 104 kilometry dojezdu navíc.

Finální zpráva ADAC elektromobily označila jako vhodné na dlouhé cestování, ale upozornila na velké rozdíly mezi jednotlivými modely. A to může být pro konečného spotřebitele při výběru elektrovozu rozhodující.

Zástupci německého autoklubu vyzvali výrobce, aby udávali dojezdy elektromobilů nejen v rámci WLTP, ale i v rámci náročnějších podmínek typu mráz a jízda po dálnici. Zároveň konstatovali, že je potřeba pokračovat ve vývoji levnějších modelů, které budou mít dostatečný dojezd a rychlé nabíjení.

Načítám