Článek
World of Volvo neboli Svět Volva vyklíčil v centru Göteborgu. Slavnostně se návštěvníkům otevřel teprve v půlce dubna. Od té doby tam ale proudí houfy lidí z celé planety a na začátku června také my. I když naše audience bude speciální, okořeněná. Ale nepředbíhejme!
Pohledná budova World of Volvo se rozprostírá na 22 000 metrech čtverečních a navrhl ji renomovaný architekt Henning Larsen, který stojí třeba za oceňovanou budovou Kodaňské opery. Dánský architekt v ní dokonale zrcadlil svůj rukopis, jenž spočívá v mixu udržitelného přístupu, moderních technologií a ladných křivek. Na první pohled si i architektonický laik všimne množství přírodních materiálů, jimž vévodí dřevo, a hlavně masivních oken, která vizuálně propojují exteriér s interiérem. Třebaže hlavní klenoty jsou uvnitř, i zvenku dostanete odpovídající gramáž krásna.
My jsme si navíc entrée vylepšili příjezdem historickou tramvají s komentovanou prohlídkou. Ale nyní už honem dovnitř. Jak jsme nakousli v úvodu, naše přijetí je atypické. Startujeme v prosvětleném foyer u dua tubusových výtahů, před nimiž si hoví modrý model PV60 s tradičním šestiválcovým motorem s postranními ventily. V tomto konkrétním případě jde o krasavce z roku 1946, jenž patřil švédskému králi. Karel XVI. Gustav jej dostal coby dárek ke svým padesátinám v roce 1996.
V pátém patře na nás čeká až surrealistický výhled v takzvané zlaté hodince a kupa zeleně, která posévá střechu. Ostatně dávkování inovací v kombinaci s pověstným švédským minimalismem a šetrnými prvky zde bublá v naprosté harmonii. To už sjíždíme dolů, zatímco od průvodce posloucháme historii loga Volvo. Automobilka ve své genezi přijala coby znak starověký symbol boha války Marta – elipsu s vpravo nahoru mířícím kopím, jež je rovněž brána za alchymistický znak pro kov. Diagonála vedla napříč celou maskou chladiče a měla značit pevnost švédské oceli.
Expozice však nestartuje pro leckoho fádními dějinami, ale interaktivními panely s tvářemi mužů a žen, dívek a kluků, kterým vozy Volvo zachránily život. Ostatně akcent na bezpečnost „švédská ocel“ deklaruje už dekády. Člověk tak kličkuje prostorem, kouká do očí přeživších nehod a prostřednictvím reproduktorů poslouchá jejich příběhy. „Jsem Hannes. Když jsem v noci uviděl světla kamionu, už nešlo uhnout. Často si tu situaci přehrávám. Naštěstí jsem byl připoutaný a přežil jsem.“ Vyslechli jsme desítky příběhů, u kterých nejednou naskočila husí kůže.
World of Volvo následně přechází do edukativní roviny, kde na dotykových displejích běží milníky značky. Kupříkladu veledůležitý rok 1959, kdy inženýr Nils Bohlin představil v modelu PV544 tříbodový bezpečnostní pás. Mimochodem, společnost Volvo Cars nechala svůj patent volně k dispozici. V této sekci ovšem naleznete přehledný výčet všech zásadních událostí, jež pomáhají střežit životy. Od prvního dětského podsedáku z roku 1978 přes systém ochrany v případě bočního nárazu z roku 1991 až po technologii lidar z roku 2023, která je zásadní pro vytvoření bezpečných autonomních vozidel.
Umně zpracovaný historický exkurz doplňují praktické ukázky. Nastupujeme tak například do autobusového simulátoru, v němž si zkoušíme, jaké to je, když řidič nečekaně dupne na brzdu. Ostatně důraz na bezpečnost se line jednotlivými sekcemi nadčasové budovy. Chválíme zejména to, že sofistikovaně zapojuje své návštěvníky k nasávání informací nenásilnou formou. Motoristické žně nicméně nastávají v průchodu do hlavní haly, kde v designově čistém interiéru „spí“ všichni motorističtí velikáni automobilky. Ale znovu postupně…
Eminentní exponát číhá hned za dveřmi - originální stůl, na kterém Assar Gabrielsson a Gustaf Larson položili základy tohoto švédského pokladu. Hned vedle trůní vůz ÖV4 se čtyřválcovým motorem s výkonem 28 koňských sil. Vůbec první kousek firmy, který 14. dubna 1927 v brzkých ranních hodinách opustil vrata göteborského závodu. Ostatně i proto si Volvo symbolicky zvolilo čtrnáctý duben pro oficiální otevření Světa Volvo.
Očima skenujeme tu nádheru, v níž chvatně koexistuje minulost, současnost i budoucnost. Lebedí si tu třeba koncepční model Elbil z roku 1976 - první elektromobil značky s dojezdem 50 kilometrů. Opodál se zase dává na odiv ikonické Volvo 240 z roku 1974 s trefnou textací. „Rok 1974 byl pro Švédsko velmi významný. Na jaře vyhrála ABBA se svým hitem Waterloo pěveckou soutěž Eurovision, osmnáctiletý Björn Borg porazil tehdejší tenisovou elitu a Volvo představilo jeden ze svých nejdůležitějších modelů.“
Pro naši exkluzivní mini skupinku ovšem připravili ještě jednu laskominu. Večeři přímo v centrální hale kousíček od plejády parádních vozů. My usedáme vedle konceptu YCC. Modelu z roku 2004, na němž se podílel výlučně ženský designérský tým. Třídveřový hatchback disponoval množstvím odkládacích schránek, speciálním lakem proti zašpinění nebo automatickým parkovacím asistentem. Fakt krásné auto!
Z vizuální extáze nás vytrhává až prvotřídní šéfkuchař Stefan Karlsson s bezchybně promyšleným tříchodovým menu. „Volvo je značka pro rodiny, které vyžadují bezpečnou a pohodlnou přepravu. Připravil jsem pro vás menu z lokálních surovin, které vás přenese do tradiční švédské domácnosti a navodí vám pohodovou atmosféru,“ poznamenává Stefan, nejlepší šéfkuchař Švédska roku 1995 a rovněž muž stojící za restaurací The Place, která v Göteborgu jako první získala michelinskou hvězdu.
Zakusujeme se do pošírovaného hřbetu z tresky dozdobeného bylinkami, jiker ze pstruha a marinovaného bílého chřestu, přikusujeme kváskový chléb a očima sjíždíme slovutnou pohonnou jednotku pro motorové lodě Volvo Penta Aquamatic. V intermezzu mezi jednotlivými chody si poté odskakujeme k ovládání velkokapacitního bagru, do větrné komory a na „vyhlídku“ – uzpůsobenou z kabiny jednoho z nákladních vozů Volvo Trucks.
Po excelentních pomalu pečených telecích žebírkách s glazovanou cibulkou, zeleným chřestem a rajčátky, emulzí z medvědího česneku a máslovou omáčkou s bylinkami a vínem, do níž si namáčíme šťouchané brambory, zahaluje metropoli ležící v provincii Västergötland tma. Zůstali jsme tu sami, tedy s ochrankou – abychom byli úplně přesní. Cítíme se trochu jako ve filmu Noc v muzeu. Auta sice neožívají, ale kontakt s nimi vnímáme teď o poznání intenzivněji. Proplétáme se kolem Volva XC90, legendy z roku 2002, posilněni pusinkami s rebarborovým kompotem a vanilkovou zmrzlinou zakápnutou dipem ze slaného karamelu. Takhle vypadá ráj!
Noční návštěva muzea má něco do sebe. Je to intimnější, silnější. U centrálního vstupu narážíme ještě na obchod s artefakty Volva, kde se to hemží udržitelnými produkty. Pomalinku se hlásí o slovo nový den, jenže glejt s překvapeními nekončí. Do World of Volvo jsme dorazili historickou šalinou, jakýsi odkaz na minulost. Svět Volva odráží současnost a na hotel odjíždíme ryze elektrickými modely EC40 a EX40, novinkami pro modelový rok 2024. Dramaturgicky výborně zvládnuté!
World of Volvo jednoznačně okuste, ostatně jako celý Göteborg. Proslulá čtvrť Haga s vyhlášeným skořicovým šnekem, opevněný Skansen Kronan na kopci Risåsberget či zábavní park Liseberg s mraky atrakcí. To největší lákadlo aktuálně však představuje Svět Volva. Místo, kde je všem hezky a fanouškům do aut totálně blaženě. A vlastně to ani není zase daleko. V Göteborgu se z Prahy letadlem vyloupnete za necelé dvě hodiny.