Článek
World of Volvo neboli Svět Volva vyklíčil v centru Göteborgu. Slavnostně se návštěvníkům otevřel teprve v půlce dubna. Od té doby tam ale proudí houfy lidí z celé planety a na začátku června také my. I když naše audience bude speciální, okořeněná. Ale nepředbíhejme!
Pohledná budova World of Volvo se rozprostírá na 22 000 metrech čtverečních a navrhl ji renomovaný architekt Henning Larsen, který stojí třeba za oceňovanou budovou Kodaňské opery. Dánský architekt v ní dokonale zrcadlil svůj rukopis, jenž spočívá v mixu udržitelného přístupu, moderních technologií a ladných křivek. Na první pohled si i architektonický laik všimne množství přírodních materiálů, jimž vévodí dřevo, a hlavně masivních oken, která vizuálně propojují exteriér s interiérem. Třebaže hlavní klenoty jsou uvnitř, i zvenku dostanete odpovídající gramáž krásna.
My jsme si navíc entrée vylepšili příjezdem historickou tramvají s komentovanou prohlídkou. Ale nyní už honem dovnitř. Jak jsme nakousli v úvodu, naše přijetí je atypické. Startujeme v prosvětleném foyer u dua tubusových výtahů, před nimiž si hoví modrý model PV60 s tradičním šestiválcovým motorem s postranními ventily. V tomto konkrétním případě jde o krasavce z roku 1946, jenž patřil švédskému králi. Karel XVI. Gustav jej dostal coby dárek ke svým padesátinám v roce 1996.

Toto auto dostal král Karel XVI. Gustav darem ke svým padesátinám.
V pátém patře na nás čeká až surrealistický výhled v takzvané zlaté hodince a kupa zeleně, která posévá střechu. Ostatně dávkování inovací v kombinaci s pověstným švédským minimalismem a šetrnými prvky zde bublá v naprosté harmonii. To už sjíždíme dolů, zatímco od průvodce posloucháme historii loga Volvo. Automobilka ve své genezi přijala coby znak starověký symbol boha války Marta – elipsu s vpravo nahoru mířícím kopím, jež je rovněž brána za alchymistický znak pro kov. Diagonála vedla napříč celou maskou chladiče a měla značit pevnost švédské oceli.
Expozice však nestartuje pro leckoho fádními dějinami, ale interaktivními panely s tvářemi mužů a žen, dívek a kluků, kterým vozy Volvo zachránily život. Ostatně akcent na bezpečnost „švédská ocel“ deklaruje už dekády. Člověk tak kličkuje prostorem, kouká do očí přeživších nehod a prostřednictvím reproduktorů poslouchá jejich příběhy. „Jsem Hannes. Když jsem v noci uviděl světla kamionu, už nešlo uhnout. Často si tu situaci přehrávám. Naštěstí jsem byl připoutaný a přežil jsem.“ Vyslechli jsme desítky příběhů, u kterých nejednou naskočila husí kůže.

Vchod do World of Volvo.
World of Volvo následně přechází do edukativní roviny, kde na dotykových displejích běží milníky značky. Kupříkladu veledůležitý rok 1959, kdy inženýr Nils Bohlin představil v modelu PV544 tříbodový bezpečnostní pás. Mimochodem, společnost Volvo Cars nechala svůj patent volně k dispozici. V této sekci ovšem naleznete přehledný výčet všech zásadních událostí, jež pomáhají střežit životy. Od prvního dětského podsedáku z roku 1978 přes systém ochrany v případě bočního nárazu z roku 1991 až po technologii lidar z roku 2023, která je zásadní pro vytvoření bezpečných autonomních vozidel.
Umně zpracovaný historický exkurz doplňují praktické ukázky. Nastupujeme tak například do autobusového simulátoru, v němž si zkoušíme, jaké to je, když řidič nečekaně dupne na brzdu. Ostatně důraz na bezpečnost se line jednotlivými sekcemi nadčasové budovy. Chválíme zejména to, že sofistikovaně zapojuje své návštěvníky k nasávání informací nenásilnou formou. Motoristické žně nicméně nastávají v průchodu do hlavní haly, kde v designově čistém interiéru „spí“ všichni motorističtí velikáni automobilky. Ale znovu postupně…
Eminentní exponát číhá hned za dveřmi - originální stůl, na kterém Assar Gabrielsson a Gustaf Larson položili základy tohoto švédského pokladu. Hned vedle trůní vůz ÖV4 se čtyřválcovým motorem s výkonem 28 koňských sil. Vůbec první kousek firmy, který 14. dubna 1927 v brzkých ranních hodinách opustil vrata göteborského závodu. Ostatně i proto si Volvo symbolicky zvolilo čtrnáctý duben pro oficiální otevření Světa Volvo.

U tohoto stolu to všechno začalo.
Očima skenujeme tu nádheru, v níž chvatně koexistuje minulost, současnost i budoucnost. Lebedí si tu třeba koncepční model Elbil z roku 1976 - první elektromobil značky s dojezdem 50 kilometrů. Opodál se zase dává na odiv ikonické Volvo 240 z roku 1974 s trefnou textací. „Rok 1974 byl pro Švédsko velmi významný. Na jaře vyhrála ABBA se svým hitem Waterloo pěveckou soutěž Eurovision, osmnáctiletý Björn Borg porazil tehdejší tenisovou elitu a Volvo představilo jeden ze svých nejdůležitějších modelů.“
Pro naši exkluzivní mini skupinku ovšem připravili ještě jednu laskominu. Večeři přímo v centrální hale kousíček od plejády parádních vozů. My usedáme vedle konceptu YCC. Modelu z roku 2004, na němž se podílel výlučně ženský designérský tým. Třídveřový hatchback disponoval množstvím odkládacích schránek, speciálním lakem proti zašpinění nebo automatickým parkovacím asistentem. Fakt krásné auto!
Na konceptu YCC pracoval výlučně ženský designérský tým.
Z vizuální extáze nás vytrhává až prvotřídní šéfkuchař Stefan Karlsson s bezchybně promyšleným tříchodovým menu. „Volvo je značka pro rodiny, které vyžadují bezpečnou a pohodlnou přepravu. Připravil jsem pro vás menu z lokálních surovin, které vás přenese do tradiční švédské domácnosti a navodí vám pohodovou atmosféru,“ poznamenává Stefan, nejlepší šéfkuchař Švédska roku 1995 a rovněž muž stojící za restaurací The Place, která v Göteborgu jako první získala michelinskou hvězdu.
Zakusujeme se do pošírovaného hřbetu z tresky dozdobeného bylinkami, jiker ze pstruha a marinovaného bílého chřestu, přikusujeme kváskový chléb a očima sjíždíme slovutnou pohonnou jednotku pro motorové lodě Volvo Penta Aquamatic. V intermezzu mezi jednotlivými chody si poté odskakujeme k ovládání velkokapacitního bagru, do větrné komory a na „vyhlídku“ – uzpůsobenou z kabiny jednoho z nákladních vozů Volvo Trucks.

Ve World of Volvo samozřejmě nesmějí chybět ani náklaďáky.
Po excelentních pomalu pečených telecích žebírkách s glazovanou cibulkou, zeleným chřestem a rajčátky, emulzí z medvědího česneku a máslovou omáčkou s bylinkami a vínem, do níž si namáčíme šťouchané brambory, zahaluje metropoli ležící v provincii Västergötland tma. Zůstali jsme tu sami, tedy s ochrankou – abychom byli úplně přesní. Cítíme se trochu jako ve filmu Noc v muzeu. Auta sice neožívají, ale kontakt s nimi vnímáme teď o poznání intenzivněji. Proplétáme se kolem Volva XC90, legendy z roku 2002, posilněni pusinkami s rebarborovým kompotem a vanilkovou zmrzlinou zakápnutou dipem ze slaného karamelu. Takhle vypadá ráj!
Noční návštěva muzea má něco do sebe. Je to intimnější, silnější. U centrálního vstupu narážíme ještě na obchod s artefakty Volva, kde se to hemží udržitelnými produkty. Pomalinku se hlásí o slovo nový den, jenže glejt s překvapeními nekončí. Do World of Volvo jsme dorazili historickou šalinou, jakýsi odkaz na minulost. Svět Volva odráží současnost a na hotel odjíždíme ryze elektrickými modely EC40 a EX40, novinkami pro modelový rok 2024. Dramaturgicky výborně zvládnuté!
World of Volvo jednoznačně okuste, ostatně jako celý Göteborg. Proslulá čtvrť Haga s vyhlášeným skořicovým šnekem, opevněný Skansen Kronan na kopci Risåsberget či zábavní park Liseberg s mraky atrakcí. To největší lákadlo aktuálně však představuje Svět Volva. Místo, kde je všem hezky a fanouškům do aut totálně blaženě. A vlastně to ani není zase daleko. V Göteborgu se z Prahy letadlem vyloupnete za necelé dvě hodiny.