Článek
Tady, tady a támhle. Ukažte nějakému zkušenému šoférovi mapu jeho města a on vám střelhbitě poví, kde se bourá nejčastěji. Jenže my žijeme v 21. století, takže díky pokročilému sběru dat a České asociaci pojišťoven (ČAP) vám můžeme prozradit i to, kde vzniká nejvíce havárek s mladými řidiči za volantem.
Do výběru se nám dostalo celkem sedm problematických měst včetně Prahy, příslušné nejrizikovější místo pro mladé ve věku 18–24 let a informace od lokálního koordinátora organizace BESIP nebo specialisty z Portálu nehod. Víme tedy, proč na daném místě mladí bourají a leckdy je známá i vyčíslená škoda.
Použité snímky jsou výhradně ilustrační, nemusí odpovídat danému úseku a nemají za cíl nikoho (jedince, značku, společnost aj.) dehonestovat ani poškozovat.
České Budějovice
Že Jihočeský kraj, konkrétně pak České Budějovice, patří k rizikovým místům pro řidiče všeobecně, to ukázal už průzkum společnosti Generali Česká Pojišťovna, nicméně ani data České asociace pojišťoven nenesou lepší zprávy.
Tak prvně podle průzkumů společnosti Behavio pro ČAP až 66 % jihozápadních řidičů uvedlo, že v obci překračují rychlost poměrně často, což je nejvyšší podíl ve srovnání s ostatními regiony.
Samotný rizikový úsek pro mladé je českobudějovická silnice I. třídy číslo 34 (ulice Generála Píky) těsně před kruhovým objezdem. Vytížená lokalita soustřeďující dopravu ze dvou významných směrů se za poslední dva roky stala místem 28 kolizí, přičemž ve dvou případech viník od nehody ujel.
Mladí šoféři s průměrným věkem 21,67 roku zde napáchali škody za více než milion korun, přičemž příčinami nehod byly nepřiměřená rychlost vůči stavu vozovky a nepozornost.
Brno
Pětina jihovýchodních řidičů oslovených společností Behavio přiznala, že občas mimo obec překročí povolenou rychlost až o 49 km/h. Mezi dotázanými byli rovněž mladí řidiči, jelikož ti nejvíce bourají v Brně na dálničním nájezdu u Bedřichovic (203. kilometr).
Opět zde hraje roli vysoká rychlost vůči stavu vozovky, jelikož předmětný úsek je před zatáčkou rovný a z kopce. Mladí to zde proto rozpálí a z dopravní značky hlásící max. 80 km/h si nelámou hlavu, jenže úsek je dlouhodobě rekonstruován, což ve vysoké rychlosti nevyježděné šoféry zaskočí a ti pak bourají.
Průměrný věk viníků je 23,5 let, takže lze hovořit o nezkušenosti, ovšem my podíl viny přikládáme i dlouhodobým (a neustálým) opravám, které jsou u nás nebezpečným evergreenem. Vzkazujeme tedy těm kompetentním: „Nebuďte laxní, zrychlete opravy/stavby silnic, ubude nehod.“
Hradec Králové
Hradec patří poslední dobou k dopravně sice bezpečnějším městům, ale za to k ucpaným, jelikož se jeho minulé vedení rozhodlo plošně instalovat chytré semafory s radary, které jsou hloupější než ty původní, a celou šarádu zaplatit z vybraných pokut.
Průzkum Behavia v regionu Severovýchod odhalil jednu nepěknou zajímavost, neb pro 10 % dotázaných šoférů není nikterak důležité jezdit bez porušování předpisů. Tací to mají zřejmě na salámu.
Hradečtí mladíci by se měli mít na pozoru při cestě z městské části Slatina do obce Svinárky, kde je úzká vozovka bez dělicí čáry se dvěma esíčky. K tomu si přidejte malý provoz, rychlou jízdu, auto z protisměru a je hotovo. Při těchto kolizích však prý nebyl nikdo zraněn, přičemž začínající šoféři s průměrným věkem 26 let zde napáchali škody za 1,25 milionu korun.
Hradec nad Svitavou
Obec Hradec nad Svitavou nacházející se v Pardubickém kraji se stejně jako Hradec Králové může pochlubit 10 % „salámistických“ šoférů, jelikož spadá do totožného regionu Severovýchod.
Nejčastěji tu bourají řidiči ve věku 24 a 25 let na silnici I. třídy číslo 43 u podjezdu pod železniční tratí. Nehody se zatím obešly bez zranění a za příčinu byla opět označena vysoká rychlost vůči stavu vozovky. Proč? Silnice pod podjezdem vede do esíčka, a to mnohé šoféry zmate natolik, že havarují. Zčásti tedy je na vině, podle nás, i konstrukčně nedomyšlený úsek.
Praha
Třetina pražských řidičů, oslovených společností Behavio, považuje řízení za zábavu i adrenalin. Navíc téměř všichni Pražené přiznávají, že v obci (ano, Praha je obec) překračují povolenou rychlost.
Nejnebezpečnější pro mladé ve věku 18–24 let však není centrum či jiná lokalita, nýbrž úsek nedaleko Prahy ležící mezi obcemi Hájek a Koloděje. Je tam úzká silnice a prudká zatáčka, po jedné straně navíc lemována zdí zhoršující výhled.
Zároveň se však v textech od BESIP objevuje, že jde o nebezpečné místo z důvodu dlouholeté opravy místní komunikace. Takže opět vyzýváme ke zrychlení oprav, neb ubydou nehody.
Ústí nad Labem
Behavio v rámci průzkumů pro ČAP v regionu Severozápad mj. zjistilo, že pětinu zde žijících řidičů rychlá jízda vysloveně baví. Na to by měli myslet zejména mladí šoféři do 24 let na silnici II. třídy číslo 613 v Ústí nad Labem, kteří tímto rovným a přehledným úsekem s nejvyšší povolenou rychlostí 70 km/h projíždějí.
Čert se tu totiž skrývá v křižovatkách, kterých na daném úseku najdeme hned několik. Přes den mají šoféři poměrně slušnou viditelnost, ale co v noci, za deště nebo mlhy…? Tak či onak mladými řidiči způsobené nehody měly za následek lehká zranění a škody ve výši 330 000 Kč.
Otrokovice
Otrokovice jsou známé zejména závodem na výrobu pneumatik, ovšem spadají také do regionu Střední Moravy, kde dle průzkumů společnosti Behavio řidiči vysokým rychlostem příliš neholdují. Naopak si zde motoristé myslí, že sankce ze rychlou jízdu jsou příliš malé.
Největším rizikem pro skupinu řidičů o věkovém průměru 24,33 roku je silnice III. třídy číslo 36746 (ulice Objízdná), kde platí na krátkém úseku max. 70 km/h.
Dle informací od lokálního koordinátora BESIP se zde nehody stanou potom, co mezi sebou závodí dvě auta. Jedno jede po obchvatu a druhé po Objízdné. Závody ovšem několikrát skončily lehkými zraněními, jednou těžkým a kousek dále za inkriminovaným úsekem i jednou smrtí.
Jako řešení místní organizace BESIP navrhuje dopravu zpomalit na 50 km/h, nicméně nejsme si úplně jistí tím, jestli pouhá značka zamezí závodním aktivitám mezi mladými. Spíše ne.
Další nebezpečná místa
Mladí, pozor si dejte také u Mělníka na dálničním nájezdu D8 mezi obcemi Nová Ves a Vepřek, dále na silnici číslo 6 (E48) v Karlových Varech nedaleko památníku Ivana Hlinky nebo v zatáčce u obce Nezbavětice (Plzeň), která je prudší, než se zdá, a navíc lemovaná rostlinstvem.
V Obci Jitkov nedaleko Havlíčkova Brodu je zrádná zatáčka u modlitebního místa Boží muka. BESIP dále varuje vesměs před celou silnicí číslo 11 vedoucí Šumperskem, zbystřit byste měli i na silnici č. 295 mezi obcemi Rovnáčov a Dolní Branná, přičemž vztyčený prst visí také nad ulicí Závodní v Karviné.
Rychlost výstavby komunikací
Říká se, že zkušenosti přichází s věkem, nicméně vztaženo k motorismu je nutno dodat i s odjetými kilometry. Neb k čemu vám je stáří moudrého kmeta, když na vašem řidičáku ještě ani nezaschl inkoust.
Každopádně problematika mladých řidičů je něco, čemu se za poslední roky věnuje obrovské úsilí, ať už různými mediálními kampaněmi nebo bezplatnými kurzy Start Driving, kde si všichni mladí zájemci mohou vyzkoušet realitu rychlosti vůči stavu vozovky a fyzikálním zákonům.
Nezapomínáme ovšem ani na naše stavaře silnic a nedostatečné kontroly či pokuty za prodlení. Vždyť se u nás staví nejméně dálnic v Evropě a není tomu tak dávno (2018), co minulá vláda slavnostně otevřela jen 4 km za rok.
Pokud totiž nastolený trend bude pokračovat a cesty u nás budou růst/opravovat se rychlostí švábů docházejících do restauračního zařízení na pivo, pak nebude možné zmírnit tolik % nehod, kolik bychom reálně schopni byli. A o bezpečnost cestách jde především, nebo ne?