Článek
„…a za osm let, až vyprší záruka na baterie, budou na vyhození“ – tak zní jedna z pověr, které se šíří mezi odpůrci elektromobility. A jak už to tak s pověrami bývá, je naprosto mylná. Hned v mnoha ohledech.
Mnohem déle než osm let
Osmiletá záruka (nebo najetí 160 000 km) na trakční baterie se stala průmyslovým standardem – zákazníci se tak nemusí bát rapidní degradace kapacity a výrobci si chytře kryjí záda. Zkušenosti z praxe však ukazují, že moderní baterie vydrží v elektromobilu sloužit mnohem déle. Žádný výrobce vám neřekne konkrétní čísla, ale všichni se shodují, že i je samotné překvapuje, kolik toho baterie snesou. Nissan, jeden z průkopníků elektromobility, přiznává, že naprostá většina Leafů vyráběných do roku 2010 ještě utěšeně brázdí silnice, někteří majitelé Tesly se svěřili s poklesem kapacity o pouhých pár procent i po najetí stovek tisíc kilometrů… A ostatní prostě ještě nemají dost dat, protože elektrická auta vyrábějí příliš krátkou dobu.
Samozřejmě životnost baterie bude záležet na tom, jakým stylem se k nim bude jejich uživatel chovat (stejně jako na tom záleží u moderních aut se spalovacími motory), vše ale ukazuje na to, že ani po osmi letech provozu nebudou elektromobily „nepojízdným šrotem“. Toyota u svého nového elektrického crossoveru bZ4X slibuje udržení 90 % kapacity po 10 letech používání – to znamená, že moderní elektromobily by měly mít stále dostatečný použitelný dojezd na to, aby dělaly radost nejen prvnímu, ale také druhému, a klidně i třetímu majiteli.
Druhý život s výhodami
Ani v momentě, kdy baterie doslouží v autě – tedy kdy jejich kapacita klesne pod nějakých 50-60 % (místo 400+ nebo 500+ km tak zvládne najet jen 200+ km, což ale řadě majitelů bude pro jejich potřeby stále stačit, třeba jako druhé auto v rodině určené do města) – ani v ten moment nepůjdou na smeťák. Nedostatečná kapacita pro automobilové použití je pořád více než dostatečná pro funkci bateriového úložiště energie.
Představte si, že na střechu svého rodinného domu pořídíte solární panely, které vyrábějí energii, i když ji právě nedokážete spotřebovat. V tu chvíli ji můžete levně prodat vašemu dodavateli energií a později ji od něj draho kupovat zpátky, nebo si doma nainstalujete kompaktní a bezúdržbový bateriový balík, který sluneční energii absorbuje, uchová a dovolí vám ji využít, kdy budete potřebovat. Stejně tak baterii můžete nabíjet laciným „nočním“ proudem a spotřebovávat ji ve špičkách, takže taky ušetříte. To vám při dnešních cenách energií může uspořit spoustu peněz a drahá investice se tak rychleji splatí. Chytré, že?
Dost energie pro všechny
Svůj druhý život si použité baterie z elektromobilů odbydou také v průmyslových úložištích, kde mohou fungovat stejně jako v domácnosti, nebo třeba pomůžou překonávat odběrové špičky, na které by jinak nestačil výkon rezervovaný u dodavatele energií. Podobnou funkci mohou plnit také u rychlonabíjecích stanic v lokalitách, kde není dostupný tak vysoký výkon.
Přesně takový případ je nedávno otevřená nabíjecí stanice Pražské energetiky v Praze na ulici Mírového hnutí. Pro jednu 150 kW DC rychlonabíječku a pět 22 kW AC stojanů prostě nebylo v dané oblasti dost šťávy, proto PRE zvolila řešení s energetickým úložištěm. To se skládá z 12 baterií testovacích prototypů Škody Enyaq iV a jeho celková kapacita dosahuje 300 kWh. Svou energií dokáže nabíjet až dvanáct elektromobilů naráz.
Toto neobvyklé řešení má řadu výhod. Předně tedy již zmíněný vysoký nabíjecí výkon i v lokalitě, kde by běžně dostupný nebyl. Dále je to také snadnější instalace – vysokonapěťové kabely se v tomto případě nemusí táhnout daleké kilometry, ani se při výstavbě nemusí přerušit provoz na okolních komunikacích (jako v tomto případě), což přináší cenné časové i finanční úspory.
Proti možnosti požáru je bateriové úložiště chráněno citlivým diagnostickým systémem sledujícím detailně teplotu i napětí baterií – v případě nebezpečných výkyvů jsou problematické modely okamžitě odpojeny. A kdyby došlo na nejhorší, je do konstrukce integrován požární ventil, který umožňuje zaplavení a ochlazení celého zařízení.
Pokud se tedy elektromobilů bojíte kvůli životnosti baterií, bát se nemusíte – při správném užívání by měly najezdit statisíce kilometrů stejně jako jejich konvenční předchůdci. Na rozdíl od nich je však na konci životnosti nečeká kompletní sešrotování, ale jejich elektrické srdce bude žít dál a zásobovat energií naše domácnosti, průmysl i další elektromobily.