Článek
Pojem Cupra jste dříve mohli znát víceméně jen ve spojení se Seatem, nicméně je tomu nějaký čas, co se značka osamostatnila a vydala trochu jinou cestou než původně mateřský Sociedad Española de Automóviles de Turismo. A protože jsou sportovně vyhlížející španělské vozy dekorované měděnou barvou zejména o designu, vyzpovídali jsme na toto téma šéfdesignéra značky Cupra Jorgeho Díeze.
Sympatický Díez, který maluje také seaty, byl k našemu překvapení velmi otevřený a upřímný, když nám například řekl, že se Cupra nebude chtít zalíbit každému. Také prozradil, že se modely neinspirují městy, ale lidmi, ovšem s jednou malou barevnou výjimkou.
Jak složité bylo oddělit značku Cupra od Seatu?
Cupra začínala jako sportovní divize Seatu, ovšem nyní jí dáváme vlastní personalitu. Originální Seat je sportovní mainstream, nicméně Cupra samotná platí za značku individualistickou, pochopitelně dražší a bez kompromisů, což je trochu risk. Každopádně naším cílem není uspokojit všechny. Někteří lidé nás nebudou mít rádi, ale jiní zase milovat.
Co je nejdůležitější při definování nové značky?
Určitě autenticita. Cupra je ze Španělska a podle mě by z každé značky měla být cítit země původu. Španělsko je expresivní, více hlasité, což by se mělo odrazit jednak v autech a také v návštěvách dealerství či v reklamě.
Kde berete inspiraci pro navrhování automobilů Cupra?
Protože je značka nová, nemá historii, nemá vzpomínky, není třeba se držet těchto mantinelů. Můžeme dělat takřka cokoli a také to tak děláme. Stačí se podívat například na model Formentor, což je vlastně hatchback zkřížený s SUV. Formentor je, jako když se spojí dvě různá zvířata a vznikne třetí, jiné, unikátní.
Cupra stojí na sedmi základních pilířích, sází na ostrý tvar přídě a celkově na jinou stavbu vozidel. Cílem je vypadat jinak, být individuální. Rozhodně neděláme auta jen pro přesun z A do B, čemuž odpovídají i barvy, zejména naše měděná.
Dále se inspirujeme na lidském těle, proto některé tvary našich aut symbolizují svaly, případně lidské charaktery.
Inspirujete se i městy, například Barcelonou?
Naši měděnou barvu můžete občas vidět na budovách starého města v Barceloně, ovšem design Cupra není o městech, nýbrž o lidech, kteří žijí uvnitř měst.
Jaký design vozidel můžeme očekávat do budoucna?
Nemohu vám prozradit, co přesně chystáme do budoucna. Jsme emotivní značka a řešíme, jak lidé vnímají a prožívají emoce. Na tom stavíme, aby se lidé do Cupry zamilovali do sedmi sekund. Dále se zaměřujeme na materiály, zvuk a vůni – neméně důležité faktory pro emoce.
Bude vzhled budoucích modelů ovlivněn nastupujícím elektropohonem?
Zčásti ano, jelikož elektromobily mají velké baterie dole v platformě, takže mohou být uvnitř objemnější. My každopádně nechceme dělat auta nudná, ale taková, která jak budou vypadat, tak se budou i řídit. Elektrovozy jsou těžké, nicméně naše modely chceme navrhovat tak, aby vypadaly lehčí. Chceme emocemi spojit auto s řidičem.
Nakonec řešíme i doplňkové služby jako virtuální realitu, Cupra metaversum nebo komunitní spojení, abychom mohli nabídnout víc než jen auto samotné.
Přestože Diéz sedí na dvou židlích, má dle našeho dojmu celkem jasno, kudy má kráčet Seat a kudy sportovnější Cupra. Jelikož jsou lidské charaktery i emoce dosti proměnné, sami jsme zvědaví, jak moc se tyto faktory odrazí na designu budoucích aut dekorovaných barcelonskou měděnou barvou. Odlišit od sebe Cupru a Seat ještě více totiž nebude vůbec snadné, nicméně z praxe víme (Hyundai, Kia, Genesis), že takové úspěšné rozdělení není nemožné.