Hlavní obsah

Našli jsme prokazatelné pozitivum systému stop-start. Může vám zachránit život!

Foto: Tomáš Kopečný

Bezpečnostní výhoda systému stop-start platí jen pro auta s manuálem.

Emisní berlička vydávaná za spořílka paliva, i tak by šel nazvat systém stop-start, jehož vývoj zaměstnal stovky inženýrů napříč automobilkami. Přestože se výrobci dušují, že technologie nemá žádné negativní účinky, praxe už leckde odhalila své. My však našli jedno 100% prokazatelné pozitivum, díky němuž vám stop-start může zachránit život.

Článek

Hodit systémy stop-start do jednoho pytle úplně nejde, jelikož se s touto technologií každý výrobce popral trochu jinak. Zatímco dříve se do aut dávaly spíše silnější startéry i baterky, využívalo se zpětného chodu alternátoru nebo přesně napolohovaných pístů ve válcích a vstřiku paliva, s příchodem elektrifikace převzaly slovo startér-generátory a podobné technologie.

Foto: Lukáš Kukla

Systém stop-start má piktogram A obehnaný zakulacenou šipkou.

Tak či onak je stop-start (start-stop chcete-li) považován spíše za záškodníka, ať funguje tak nebo onak. Jednoho dne však vedoucí lektor Polygonu Hradec Králové Martin Trpkoš přišel s prokazatelně pozitivním přínosem této emise šetřící technologie. Dokonce tak pozitivním, že z toho vyplývá, že vám stop-start může zachránit život. A ne, fakt si neděláme apríl.

Systém stop-start může být pro uživatele manuálů komfortní v tom, že když vám nebo třeba žákovi v autoškole zdechne vlivem chybné fyzické koordinace rukou a nohou podtočený motor, postačí sešlápnout spojku (u některých vozidel je nutné přesunout páku do neutrálu) a jedete dál. Už víte, kam tím míříme? No jasně, krize za volantem vozidel vybavených běžnou manuální převodovkou!

Foto: Tomáš Kopečný

Předmětná výhoda stop-start se vztahuje k autům s běžným manuálem.

Když se člověk za volantem bojí, tak obvykle brzdí. Jde o naprosto přirozenou lidskou reakci drtivé většiny běžných řidičů. V reálné stresové situaci, jakou krizové brzdění bezesporu je, stoupá hladina adrenalinu, tudíž i drobná 40kilová řidička je schopna na brzdový pedál vyvinout tlak o síle Pepka námořníka. Tedy brzdit tak, jak by to nikdy jindy nedokázala.

Jenže kolikrát jde v reálné krizové situaci o tak silný stres, že je řidič auta s manuálem schopen pouze brzdit a zapomíná sešlápnout spojkový pedál. Tehdy se skutečně stává (autentické zkušenosti z polygonů), že natvrdo sešlápnuté brzdy bez spojky „přebrzdí“ motor natolik, že zhasne.

Foto: Jakub Misík

Brzdy jsou obvykle silnější než motor, proto jej umí zastavit.

A po zhasnutí motoru v průběhu krizové situace jste bez plného účinku posilovače řízení i brzd, postupně klesá tlak v soustavě, takže ABS i ESP zcela neplní svoji službu a další podpůrné systémy nefungují tak, jak mají. Zkrátka malér velký jako Brno…

Jak mohou brzdy přebrzdit motor?

Brzdy jsou kvůli bezpečnosti silnější než motor, takže jsou schopny zastavit auto i v takových případech, pokud by se třeba sekl plynový pedál či třeba tempomat.

Tehdy však k řešení průšvihu obvykle postačí, aby vaše noha přiletěla na spojku, a pokud není start podmíněn řadicí pákou v neutrálu, motor do nějakých 0,7 sekundy naskakuje a vy jste zpátky ve hře. Takže můžete opět naplno krizově brzdit, ale především plně a kontrolovaně řídit (!), například při klíčovém vyhýbacím manévru.

Foto: Michal Jirák

Brzdění v přímém směru bez motoru není takový průšvih, jako když se potřebujete například řízeně vyhnout překážce.

Znovu opakujeme, že přebrzdění motoru hydraulickými brzdami bez vyšlápnuté spojky není v krizové situaci žádný neobvyklý jev. Zároveň dodáváme, že se výše popsaný postup vztahuje k vozidlům s technologií stop-start a běžnou manuální převodovkou. Rovněž zde nehodnotíme eko přínos stop-start systému, pouze poukazujeme na jeho prokazatelně pozitivní vlastnost, která třeba právě vám může zachránit v krizi život.

Načítám