Článek
Zimní sezona je ve znamení lyžovaček, proto profláknuté skiresorty nabízející nejdelší sjezdovky a moře lanovek hlásí narváno, obsazeno a hlavně poměrně draho. Dají se však najít menší zimní areály, kde není „milion“ lidí a na skipas není potřeba čerpat hypotéku.
Jeden takový jsme objevili v Olešnici ležící v Orlických horách, který nabízí jak denní, tak večerní lyžování a také vyžití pro děti. Pohled do ceníku služeb v nás navíc nevyvolal infarktový stav.
Cesta do Olešnice není příliš kopcovitá, takže vám stačí slušné zimáky. I když nasněží, netřeba řešit pohon 4 × 4 nebo řetězy.
Příjezd do Olešnice není ve znamení stoupání do závratných kopců, takže s sebou nepotřebujete vozit řetězy nebo shánět auto s pohonem všech kol, ale stačí vám rozumné zimní pneumatiky. My vyrazili hybridní předokolkou MG ZS, kterou jsme v rámci focení provětrali i na sněhu.
Pokud do areálu (MAPA ZDE) přijedete hned ráno, máte šanci na slušná bezplatná parkovací místa na vrchním parkovišti. Jestli tam nebude místo, můžete zkusit štěstí ještě na spodním bezplatném stání. Pokud bude plno i tam, v docházkové vzdálenosti od areálu jsou různé mini odstavné plochy vedle silnic.
Jestli chcete parkovat, přijeďte hned ráno. Parkoviště se po otevření začínají rychle plnit.
Areál nabízí čtyři kratší sjezdovky pro lyžaře a snowboardisty. Na tři z nich (široké, bez stromů) se dostanete pomocí vleku typu kotva (500 m), zatímco začátečníci a malé děti mohou využít takzvanou pomu (talířek/kolečko s tyčkou) o délce 370 m a 150 m.
Pro ty úplně nejmenší je pak připraveno oplocené hřiště s lanovým vlekem o délce 150 m, kde jsou různé překážky. Děti se tam učí úplně základní techniku lyžování.
Na místě najdete vleky typu poma, kotva a lanový vlek.
Koho by nebavilo lyžovat, může využít část svahu určeného k jízdě na saních, pekáčích, igelitkách a jiných sjezdových pomůckách. Po okrajích svahů jde také chodit pěšky a vychutnat si krásná panoramata (za dobrého počasí).
Velkou a dětmi oblíbenou atrakcí jsou víkendoví maskoti (draci). Mají i jména – Soptík, Bucík a Bucifalka. Během naší návštěvy ovšem draci nebyli přítomni, protože je podle dostupných zpráv skolilo nachlazení.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_m4_A/kO7h3dRn21CAb2NY5CHLEdM/7567/ski-areal-olesnice-draci.jpeg?fl=cro,0,0,1536,2048%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Draci byli během naší návštěvy nemocní, tak jsme alespoň ulovili jejich plakát.
Ceny a služby
Letos prošel areál modernizací v rámci systému na vpuštění na vlek (skipas), kdy zastaralé kartičky nahradily modernější čipové karty, které jsou nicméně zálohované stokorunou. Na druhou stranu kartu stačí jen (i přes oblečení) přiložit poblíž čtečky a turniket se uvolní.
Pro nejmenší děti nechybí ani oplocené hřiště s lanovým vlekem.
Hlavní ceník zohledňuje děti do 12 let, starší osoby už platí plnou cenu. Celodenní (8:30 až 16:00) skipas tak stojí dítě do 12 let rovných 500 Kč a dospělého 640 Kč. Dají se však koupit i skipasy na až 4 hodiny nebo jednotlivé jízdy či rodinné skipasy.
![](http://d62-a.sdn.cz/d_62/c_img_m4_A/naUHOyYNpCNNQwZCCGSAsP/92dc/ski-areal-olesnice.png?fl=cro,0,0,2498,1378%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ceník skipasů v areálu Olešnice v Orlických horách.
Večerní lyžování (17:00 až 20:00) konané vždy ve čtvrtek, pátek, sobotu a v neděli stojí 480 Kč dospělého a 370 Kč dítě do 12 let. O něco levněji pak skipasy na denní i večerní lyžování koupíte on-line na webu Skiareál Olešnice v Orlických horách.
V rámci dodatečných služeb nechybí ve skiareálu lyžařská škola, kdy každá výuková hodina (50 minut) stojí 620 Kč. Půjčovna (otevřeno i při večerním lyžování) zase nabízí kompletní sety pro děti i dospělé na lyže i snowboard (250 a 350 Kč) a také zapůjčení saní či pekáčů nebo servis lyží včetně voskování.
Ve skibaru zaplatíte také kartou a podávají zde teplá jídla i nápoje.
Dále mají návštěvníci k dispozici nekuřácký vytápěný skibar, kde zaplatíte také kartou. Kromě klasických jídel typu smažený sýr / stripsy s hranolkami (190 Kč) má v nabídce i denní polévku (80 Kč) nebo klobásy (100 Kč). Doplňkový sortiment ještě zahrnuje různé sušenky, čaje, kávu nebo párky v rohlíku.
Pochopitelně se v místě nachází rovněž toalety, zejména na těch dámských však bývají čekací doby o něco delší.
V místě nechybí ani toalety.
Pro rodiny a děti
V rámci reportáže jsme na místě byli celý den. Vypozorovali jsme, že i přes slunečné počasí bylo dopoledne poměrné klidné, bez dlouhých čekacích front na vlek. Během obědového času se pochopitelně čekalo ve frontě ve skibaru, kde to víceméně odsýpalo.
Odpoledne začala lehká špička a mírně se zvýšily i čekací doby na vleky, ovšem vždy v řádech nanejvýš kratších minut. S parkováním to odpoledne nebylo o moc lepší, pokud jste neměli štěstí na místo (někdo odjel), byla hlavní parkoviště u areálu stále plná.
Pohled na celý Skiareál Olešnice v Orlických horách.
Ke konci provozní doby (před 16:00) už byl na některých místech sníh vyježděný a vzhledem ke slunečnému dni mokrý. Ale to už stejně většina lyžařů plánovala poslední jízdy.
Skiareál Olešnice v Orlických horách tedy funguje v sezoně denně od 8:30 do 16:00 hodin, při večerním lyžování od 17:00 do 20:00 hodin. Nejde o velké místo a potěší spíše začátečníky, mírně pokročilé nebo všechny, kteří si chtějí zajezdit na pohodu a nevadí jim kratší sjezdovky.
V okolí areálu najdete ještě rozhlednu Feistův kopec, tvrz Skutina (pěchotní srub), rozhlednu Vrchmezí (Polsko) nebo ruinu zámku Homole na polské straně. A pozor, jen 17 minut jízdy od Olešnice máte populární polský obchod Biedronka, kde vřele doporučujeme nákupy.
Úsporně i v zimě
Samotné MG ZS v hybridním provedení je příjemným překvapením a generačním posunem, novinka se zlepšila jak designem, tak kvalitou zpracování v interiéru. Jiný a rychlejší je rovněž infosystém, výrobce poladil i klimu/topení (už netřeba nastavit 27 stupňů, aby auto topilo) a zapracoval také na ergonomii.
MG ZS se v nové generaci zlepšilo v mnoha směrech.
Hybridní soustava složená ze čtyřválce 1,5 litru a elektromotoru autu propůjčuje výkon 197 koní, třírychlostní samočinná převodovka je k dispozici pro spalovací motor, elektromotor má jen jeden pohonný převod. Díky tomu však auto jezdí na zimních pneu kombinovaně okolo 6 litrů benzinu na sto.
Zástavba elektrického motoru umožní řidiči využívat třístupňovou rekuperaci, což se hodí při klesání ze svahu. Naopak ve stoupání využívá hybrid elektrický motor k podpoře výkonu i točivého momentu přenášeného výhradně na přední kola.
Na jízdní projev ve stoupání jsme si museli chvíli zvykat, protože tehdy řídicí jednotka umí poslat čtyřválec do vyšších otáček a držet je. Auto tak plynule jede a stoupá, zatímco motor „hučí“ pořád stejně. Naopak jízda po rovině se často nese v čistě elektrickém režimu, a to i v rychlostech kolem 80 až 90 km/h.
Hybridní MG ZS začíná od 569 900 Kč a kryje ho záruka 7 let nebo 150 000 km. V Česku má pak značka MG 25 autorizovaných středisek.