Článek
Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.
Radarová policejní auta historicky nebyla a dosud stále nejsou jen výsadou našich dálnic, přestože tam se rychlostní rekordmany podaří ulovit nejčastěji. Nechme teď otázky společenské nebezpečnosti spěchajícího přestupce nebo materiálního aspektu měření rychlosti stranou a pojďme se bez dalších emocí společně podívat na současný vozový park dopravní ruky zákona.
Aktuálně na našich cestách totiž jezdí skutečně plejáda vozidel určených pro viditelný i skrytý dohled, některá z nich jsou vybavena právě vestavěným radarem, který umožňuje měření rychlosti při stání, za jízdy, nebo dokonce oboje. Tady je jejich základní přehled.
BMW 540i LCI v barvách policie
Nejnovější dálniční přírůstky jsou polepené pětkové bavoráky sedmé generace po modernizaci (LCI). Připomeneme jen, že tento tendr vyhrála soukromá společnost Stratos Auto, která si u automobilky BMW vyjednala vlastní výbavovou specifikaci a vozidla poté upravila podle požadavků policie.
Až na jeden prototypový sedan jsou všechny policejní bavoráky řady 5 působící na dálnicích v karoserii kombi, nabídnou zážehový řadový šestiválec o 333 koních, osmirychlostní automat a pohon všech čtyř kol xDrive, který se mimochodem ve vysokých rychlostech odpojuje a vůz jede pouze na zadek.
Speciály mají radarový systém Soitron MOSY m*SpeedDetV, který prozatím umí měřit rychlost pouze za jízdy, a to tím způsobem, že policejní auto s cejchovaným tachometrem porovnává svoji rychlost s měřeným vozidlem.
BMW 540i LCI pro skrytý dohled
Pětková BMW v provedení pro skrytý dohled se liší tím, že vypadají jako běžné civilní kombíky a je poměrně těžké je na dálnici odhalit. Disponují stejnou pohonnou i měřicí technikou jako vozy s polepy, jen nejsou tak nápadná.
Škoda Superb III FL v barvách policie
Policejní bavoráky na dálnicích sice částečně nahradily starší policejní superby, ovšem do služby dorazily rovněž polepené faceliftované (FL) kombíky s motorem 2.0 TSI o 280 koních. A některé z nich dostaly radar Ramer 10 C (C = určeno pro zástavbu do vozidel), který umožňuje měřit jak při stání, tak za jízdy včetně protisměru.
A pozor, za jízdy to Ramer 10 C umí dvěma způsoby. Prvním z nich je mikrovlnný radar, kolem kterého stačí projet a má vás. Druhým způsobem je kamerové porovnání rychlosti policejního a měřeného vozidla, tedy obdobný princip jako u BMW.
Škoda Superb III pro skrytý dohled
Většina trojkových superbů liftback určených pro skrytý dohled je v provedení před faceliftem, ovšem potkali jsme i pár tajných kusů v provedení po modernizaci. Vozy pracují s motorem 2.0 TSI o 280 koních, mají automatickou převodovku a pohon všech čtyř kol.
Poznávacím znamením je jasně viditelná přídavná anténa a zatmavená zadní okna. Radarem je opět Ramer 10 C, takže vozy měří jak při stání, tak během jízdy.
Škoda Superb II FL pro skrytý dohled
Častokrát se stává, že když tajný speciál doslouží na dálnici a není na odpis, tak jde pracovat do služeb kraje na okresní cesty. A přesně to bylo osudem několika superbů liftback druhé generace po faceliftu hostících pod kapotou sympatický 3,6litrový šestiválec o 260 koních.
Radarová technika je zde nicméně starší, a to PC PolCam 2006. Jde o kamerový systém fungující na známé bázi srovnání rychlosti policejního a měřeného vozidla (tedy měří za jízdy). Stejně jako tajné superby třetí generace jsou dvojky poznat hlavně podle přídavné antény a nápadně zatmavených zadních skel.
Škoda Kodiaq I FL pro skrytý dohled
Nejnověji nasazované faceliftované SUV modely Kodiaq pro skrytý dohled slouží krajům, a tedy brázdí okresní silnice, ale i zapadlé vesničky. Některé z nich dostaly z vyřazených minulých služebních vozidel radarovou zástavbu Ramer 10 C, takže opět měření staticky a dynamicky.
A důvod recyklace? Ona měřicí soustava sama o sobě stojí okolo milionu korun, takže by bylo poněkud neekonomické ji likvidovat nebo uložit do skladu.
Každopádně na tovární výbavu skoupé kodiaqy první generace jsou čtyřkolky s dvoulitrem TSI o 190 koních a automatem DSG. Tónování zadních skel slušně kryje majáky a přídavná anténa je uvnitř v kufru, proto je jejich identifikace v provozu velmi náročná.
Škoda Octavia III pro skrytý dohled
Anténa ve tvaru prutu a ne ploutve, majáky za okny a radarové komponenty Rameru 10 C (měří rychlost za jízdy i při stání) zastavěné za maskou a spodní mřížkou chladiče. Tyto okreskové předfaceliftové stíhačky v karoserii liftback s motorem 1.8 TSI o 180 koních už sice někde dosloužily, ovšem stále jsou kraje, kde pracují dodnes.
Volkswagen Passat B7 pro skrytý dohled
V roce 2009 vyhrál tendr na policejní tajné stíhačky dealer Volkswagenu Auto Heller, který Passatem B7 porazil nadějné uchazeče s modely Opel Insignia OPC a Volvo S60/V60.
Každopádně Passaty B7 byly policii předány v provedení sedan i kombi, všechny s 300koňovým zážehovým šestiválcem, automatem a pohonem všech kol. Dnes už tyto modely nicméně dosluhují a jezdí jen v některých krajích nebo v rámci výcviku policistů.
Uvnitř zastavěný radar je Ramer 10 C a to znamená, že vozidla umí měřit při stání i za jízdy. Nejčastěji pomocí radarových vln, méně často kamerou a srovnáním rychlosti s měřeným vozidlem (pouze za jízdy).
Volkswagen Passat B6 R36 pro skrytý dohled
Na R36 Passat vzpomíná řada policistů s láskou a někteří jej označují asi za ten nejlepší model, se kterým jezdili. Přece jen šlo o vrcholové provedení s šestiválcovým benzinovým motorem 3,6 litru o 300 koních, odladěným podvozkem a líbivým bodykitem.
Jasně, auto bylo samo o sobě trochu nápadné, zejména v líbivé modré metalíze, ale to svezení… Každopádně Passat R36 vybavený radarem PC PolCam umí měřit jen na kamerové bázi, tedy za jízdy porovnáním rychlostí.
Zajímavostí je, že prodejce Volkswagenu Samohýl Motor v tendru tehdy porazil konkurenty typu Škoda Superb 3.6 FSI 4 × 4, Audi A4 3.2 FSI quattro, BMW 330 iX a Volvo S80 T6.
Dnes je R36 spíše vzácnost, ačkoli údajně pár posledních mohykánů ještě jezdí, byť už na jejich tachometrech bude pravděpodobně svítit klidně 700 000 km.
Další překvapení
Krajské policejní vozové parky radarových aut nejsou unifikované jako třeba dálniční speciály, takže se může stát, že vás odhalí klidně Škoda Octavia první generace, někde dosud ještě jezdí tajné octavie druhé generace s Ramerem 10 C, ale pamatujeme si rovněž, že ještě před pár lety ve Žďáru nad Sázavou operovala tajná jedničková Fabia.
Krajská policejní ředitelství dále mohou rozhodnout o přemontování radaru nebo montáži nového radaru prakticky do jakéhokoli vozidla, které mají dostupné. A to jsou potom takové lokální specialitky, jež znají vesměs jen místní.
A pak tu máme ještě relativně nová policejní vozidla, která palubní radar sice nemají, ovšem to neznamená, že jejich posádky s sebou nevozí jiný hardware pro měření rychlosti. Myslíme tím třeba Ferrari 458 Italia či polepený orámovaný Kodiaq vybavený agregátem z benzinového Kodiaqu RS.
Ale tohle všechno vlastně není nic proti tomu, když policisté použijí standardní laserovou pistoli. To pak na určené místo mohou přijít klidně pěšky, tasit měřič a skrytě kontrolovat rychlost přijíždějících vozidel prakticky odkudkoli. A kdyby se někdo rozhodl ujíždět? Tak přijde na řadu vysílačka (pátrání, pronásledování, zastavovací úkony), vrtulník, potažmo i sociální sítě.