Článek
Investovat lze dnes do lecčeho, přičemž mezi oblíbené komodity patří vzácné kovy, ale i smyčcové nástroje anebo veterány. Trh s historickými vozy ovšem nyní zažívá renesanci a po více než 25 letech se velice vzácně sešli jak dychtiví kupující, tak majitelé ochotní prodávat.
Aktuální situaci na poli historických vozů jsme tedy rozebrali s Lubomírem Pešákem, specialistou a majitelem úchvatného muzea Veteran Arena v Olomouci.
Na čem (ne)proděláte?
V rámci obchodování na trhu s veterány se během let objevují různě velká investiční, anebo naopak prodejní okna, která však nesouvisí s cenou, nýbrž s dostupností zajímavých vozidel.
Po více než 25 letech se ovšem potkala chuť nakupujících utrácet (poptávka) a ochota majitelů prodávat i takové kusy, jaké se v inzerci objeví jen jednou či dvakrát za život (nabídka). Množství vybraných veteránů je totiž silně omezeno, takže u zajímavých věcí bude cena pravděpodobně růst.
„Naposledy tuhle situaci pamatuji v roce 1995, kdy jsem za z dnešního pohledu skvělé ceny nakupoval krásné veterány i staré škodovky. S tehdejšími výdělky však mohli být nadmíru spokojeni i samotní prodávající, nicméně ti, co tehdy nakoupili, mohou nyní dobře prodat a vloženou investici zněkolikanásobit,“ říká k situaci Pešák.
„Není to ovšem tak, že by současní prodejci unikátů trpěli nějakou krizí, zkrátka jen vyhodnotili loňský a dle mého soudu i letošní rok jako nejlepší pro obchodování,“ dodává.
Aktuálně tedy podle něj trh s investičními veterány můžeme rozdělit na třetiny, které jsou různě rizikové.
Aktuální situace by mohla ovlivnit poválečné motocykly vyrobené ve větších počtech, v našich končinách zejména ty československé, které se obvykle prodávají za relativně vysoké částky. Stejně na tom jsou i staré škodovky typu 1000 MB a obdobné automobily poválečné produkce, přičemž všechny tyto stroje může čekat určitý cenový pád.
„V žádném případě to však nebude pád na dno. Tato vozidla už nikdy neklesnou na původní nejnižší cifry, kdy se prodávala za odvoz, případně za pár tisícovek. Takové časy se už nevrátí a inflace bude investicí vždy pokryta,“ upřesňuje Pešák.
Druhou kategorií jsou osvědčené jistoty, za které platí např. všechny poválečné Tatry. Jejich výhodou je, že jsou známé rovněž v zahraničí, takže se dají případně prodat i do ciziny. V této sekci – podle Pešáka „jistot“ – najdete také československé malosériové veterány typu Wikov, Walter a další. Jelikož jich je málo, mají potenciální kupci omezené možnosti a musí respektovat tržní ceny.
Třetí kapitolou jsou veterány drahé, ale velmi ojedinělé. Na takových autech totiž podle Pešáka nelze prodělat.
„Nebojte se kupovat veterány drahé, nejlépe ty, které vás osloví. Pakliže jde o věc skutečně ojedinělou, její hodnota už obvykle neklesne,“ tvrdí Pešák.
„Stále je však nutné pamatovat na to, aby šlo o veterána skutečně ojedinělého/vzácného, neb taková investiční sázka na Jawu Pérák nemusí úplně vyjít, zatímco třeba Z 5 Express po Vlastovi Burianovi platí právě za extrémně drahou, avšak jistou investici,“ dodává Pešák.
Predikce na třetiny
Co tedy bude dále? Podle osloveného odborníka se očekává, že i letošní rok bude platit za optimální pro investice, přičemž třetina vozidel na veteránském trhu cenově pravděpodobně klesne (velkosériové poválečné motorky, staré škodovky aj.), druhá třetina zůstane stabilní (poválečné tatrovky, malosériové kusy) a poslední třetina – ojedinělé vozy – půjde naopak nahoru.
„Je to však pouze predikce, ostatně jako život sám,“ upozorňuje Lubomír Pešák, majitel muzea Veteran Arena Olomouc. A i my dodáváme, že investování s sebou vždy nese riziko a nikdy by se nemělo brát na lehkou váhu.
Každopádně se nabízí využít nastalé situace, která se dle odborníka opakuje cirka jednou za 25 let. Máte-li teď volné peníze a hledáte investiční potenciál, pak zkuste veterány. Pokud vám bude pohled na ně každý den dělat radost, stojí to za to.