Článek
V Lysé nad Labem na Výstavišti opět tekl adrenalin proudem, jelikož se zde konala tradiční akce jménem Retro Garáž, která je spojená s živými aukcemi veteránů zejména tuzemské produkce. Na tuto akci jsme vás zvali už minulý týden, nicméně ani my sami jsme nelenili a na dražbu se dojeli podívat osobně.
Duo moderátorů bylo opět složené ze specialisty Marka Odrobiny a vrchního „retrogarážníka“ Pavla Kočího, který za celým projektem stojí. Nově měli dražitelé k dispozici barevnou brožuru s fotografiemi, popisem zboží a obecnou historií daného modelu. To potenciálním kupcům, případně také široké veřejnosti, která si tento katalog mohla zakoupit, pomohlo v orientaci mezi nabízenými vozidly.
Lidovky a elektrika
První blok se držel tradiční nostalgické noty, takže se začínalo Pionýrem, ranou Jawou-ČZ „půlbuben“ a Stadionem S11 i S22 od koruny. Na dražebnících se projevila chuť nakupovat, takže sumy létaly do desetitisíců.
Přitopilo se pod kotlem a před oči dražebníků se dostala vzácná exportní Jawa 250/353 pro francouzský trh. Nicméně ta pravá show začala až při souboji o modro-bílou Jawu-ČZ 350/354 se sajdkárou a vozíkem PAV (viz úvodní foto). Byly to nervy, jelikož finální suma došplhala až na hranici 300 000 Kč.
Jako tradičně se do aukcí dostala prasátka. Tím ovšem nemyslíme živá, chrochtající, ale ta motoristická. První čuník, klasická Čezeta 502 z roku 1962, šel k novému majiteli za 81 000 Kč. Druhý model byl však speciální, jelikož šlo o elektrickou reinkarnaci nazvanou Čezeta 506 s obřím investičním potenciálem. Čekali jsme velký boj, ale…
Jelikož jde o prase na baterky, byl zájem vlahý, ba dokonce slabý. Na publiku šlo poznat, že o elektromobilitu nejeví zájem, což se podepsalo i na dražebnících. Vyvolávací cena byla 145 000 Kč a konečná 153 000 Kč. Propadák.
Retro Garáž – Výsledky aukce
Model | Vyvolávací cena | Konečná cena |
---|---|---|
Jawa 50/20 Pionýr | 1 Kč | 34 000 Kč |
Stadion S11 | 1 Kč | 41 000 Kč |
Stadion S22 | 1 Kč | 32 000 Kč |
Jawa-ČZ 150/352 půlbuben | 1 Kč | 71 000 Kč |
Jawa-ČZ 250/353 půlbuben (FRA) | 30 000 Kč | 81 000 Kč |
Jawa 350/353 + sajda + PAV | 150 000 Kč | 300 000 Kč |
Čezeta 502 | 50 000 Kč | 81 000 Kč |
Čezeta 506 electric | 145 000 Kč | 153 000 Kč |
Stálice za milion
Druhý blok byl zaměřen na vzácné motorky od Jawy, přičemž některé z nich byly určené výhradně pro export. Kdo tedy zatoužil po originální Jawě 250/590 Sport ve vzácné barvě bílá slonová kost, musel nakonec vytáhnout z peněženky 195 000 Kč.
V dražbě se také objevila Jawa Panelka a Californian pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann, jejichž vzácnost doplnila ještě Jawa 350/361 Sport určená původně pro Spojené státy americké. Všechny tři stroje se nakonec dobře prodaly.
Jistým vrcholem byla Jawa 500 OHC, nicméně jak jsme avizovali už v pozvánce, jde o takovou stálici, která chodí běžně za milion korun. A aukce ukázala, že jsme nemýlili a trefili naprosto přesně.
Model | Vyvolávací cena | Konečná cena |
---|---|---|
Jawa 250/590 Sport | 90 000 Kč | 195 000 Kč |
Jawa 250/559 Neckermann | 90 000 Kč | 150 000 Kč |
Jawa 250/590 Californian Neckermann | 120 000 Kč | 213 000 Kč |
Jawa 350/361 Sport (USA) | 170 000 Kč | 320 000 Kč |
Jawa 500 OHC 15/02 | 590 000 Kč | 1 000 000 Kč |
Český užitkový Rolls-Royce
Třetí blok zahrnoval automobily, až na jednu výjimku tuzemské produkce. Poměrně zajímavě zněla nabídka na zachovaný Favorit z roku 1989, který byl určen pro vývoz a nabízen v Tuzexu. Dražilo se od 40 000 Kč, nicméně konečná cena vystoupala až na 180 000 Kč.
Jedna z nejkrásnějších československých automobilových modelek, původní Škoda Felicia, zaujala nového vlastníka natolik, že za ni zaplatil 610 000 Kč. Nicméně vyvolávačka byla 550 000 Kč a samotná aukce trvala čtyři minuty. Opět tedy žádné překvapení.
Škoda Garde přestavěná na Rapid a kabriolet ani do šroubku zrenovovaný GAZ 69 nikoho nezaujaly natolik, aby se vozy nakonec prodaly. Opravený gazik nejspíš ztratil renovací svoje kouzlo, zatímco za hanbaté Garde chtěl podle našeho názoru majitel prostě příliš mnoho peněz. Cenu veteránů kolikrát určuje trh a ten je mnohdy nekompromisní.
Blížící se finále ovšem nezklamalo, jelikož se v něm hrálo o Tatru 54/30 s doloženým rodným listem od fabriky, navíc v úpravě taxi s dobovým taxametrem. Není tedy divu, že z vyvolávacích 850 000 Kč se nakonec stalo 1 420 000 Kč.
Náš tajný tip na vítěze nakonec vyšel! Jedinečný valník Wikov 7/28 z roku 1930 platí za ultimátní vzácnost a životní nákup. To si nový vlastník plně uvědomoval, proto mu nebylo líto, že za užitkový automobil zaplatil rekordní sumu 1 650 000 Kč. Mimochodem věděli jste, že se vozům Wikov přezdívalo český Rolls-Royce?
Model | Vyvolávací cena | Konečná cena |
---|---|---|
Škoda Favorit 136 L | 40 000 Kč | 180 000 Kč |
Škoda Felicia | 550 000 Kč | 610 000 Kč |
Škoda Garde Cabrio | 550 000 Kč | neprodáno |
GAZ 69M | 400 000 Kč | neprodáno |
Tatra 54/30 (taxi) | 850 000 Kč | 1 420 000 Kč |
Wikov 7/28 valník | 800 000 Kč | 1 650 000 Kč |
Charita a nashle na podzim
Úplně poslední aukcí byla dobročinná dražba původně mosteckého safety caru, který má přezdívku Bába. Jde o Škodu Octavia RS první generace, která má na hrbu světelnou rampu dle regulí FIA a takřka 40 tisíc ostrých kilometrů.
Vůz s jasnou historií a závodním duchem se nabízel od symbolické jedné koruny, nicméně nakonec šel do světa za 92 000 Kč. Tyto peníze Autodrom Most použije na dobročinné účely.
Taková byla jarní Retro Garáž, přičemž už teď vás můžeme pozvat na letošní druhou část, tedy tu podzimní. Uskuteční se 11. listopadu 2023 opět na Výstavišti v Lysé nad Labem. Znovu nepřijdete o vetešení auto-moto dílů ani o napínavé aukce plné zajímavých vozidel. My budeme u toho, takže se od nás vše dozvíte podrobně a v předstihu.